Jeg har de sidste par måneder tabt mig meget og haft løs afføring hver dag(Blodprøver viser ikke overdosering) Jeg prøvede 1 dag uden medicin og så var min afføring normal og fast. Kan det virkelig passe at jeg ikke har brug for medicin mere, nu hvor candida er ved at forsvinde???? Ved jo at candida blandt andet er skyld i dårligt fungerende skjoldbruskirtel.

Min læge går helt amok over at jeg selv eksperimenterer med dosis, gør i også det nogle gange, eller venter i på blodprøveresultaterne inden i sætter dosis op/ned?
1 dag uten stoffskiftemedisin kan vel knapt kalles eksperiment!, men vil vel heller tro at det er de soppdrepende midlene du har benyttet i 5 mnd. som har fått deg til å miste vekt - ha løs avføring. En av "bivirkningene" ved f.eks. Flucanazol og mykostatiner som ofte benyttes for å bli kvitt sopp hardcore er jo diare/løs mage når skiten kommer ut.

Det er vanskelig å si i hvilken grad dårlig mage/tarmfunksjon (sopp, overvekt av dårlige mage/tarmbakterier m.m) kan forårsake skjoldkjertelproblemer. Siden prohormonet T4 omdannes til aktivt T3 (noen sier så mye som 20%) i mage/tarm kan det gi betydelige hypo/hypersymptomer om det er mangel på sunne mage/tarmbbakterier, overvekt av sopp eller for lite/eller for mye av andre fordøyelsesenzymer.

Så det er godt mulig du trenger mindre medisin nå som du har fått kontroll på din candida - eller kanskje til og med ikke trenger stoffskiftemedisin lenger. Den eneste måten å finne det ut på er å forsøke å trappe ned eller kutte ut en periode. Se hvordan du føler deg - og/eller ta nye blodprøver for deretter å se hvordan din kjertel fungerer. Berit1974 skrev for en stund tilbake at hun hadde en venninde som hadde kuttet ut etter en periode på medisin og nå har det helt fint.
En venninne av meg gikk på Levaxin i ti år via sin fastlege. En nederlandsk venninne tipset henne om at i Nederland så var det vanlig at man lot kroppen forsøke å ordne opp selv etter en stund. Ba så om henvisning til endo (Vanberg i Sandvika). Endo ble "sjokkert" over at hun hadde gått så lenge på Levaxin. Han sa at det nyeste innen behandling nå er at man forsøke å gå av medisiner for å la kroppen ordne opp selv. Og det har søren meg virket for henne!! Vært frisk og rask i to år uten medisiner nå. Men jeg vet ikke om hun har antistoffer, skal spørre om det.
H:-)