Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Hybrid View
-
18-06-10, 16:57 #1
Sv: overdosering- forskning på bivirkninger
Heisann n'Finn
Du har så utrolig mye kunnskap så det er moro å lese innleggene dine. Takk for at du deler med oss andre
Ble litt forbauset når jeg så du skrev dette. Har sett at du mener at det er greit å ta thyroid dosen din i en dose i løpet av dagen, og dette er jo ikke i takt med slik "kjertelen en gang gjorde det"?
Hvorfor velger du dette? Har sett at du har erfaring med at du ikke merket noen forskjell fra å ta det i flere doser, men hvordan er virkningene på kroppen din på sikt tror du? Selv fikk jeg bivirkninger etter flere år med en dose og kroppen klarte ikke å omdanne nok T3. Men dette gjelder jo Levaxin og det blir jo en helt annen medisin enn Thyroid...Kan du hjelpe meg å forstå
-
18-06-10, 18:06 #2
Jo, jeg kan gjerne prøve...., og må nok nyansere litt her.
Mener jeg har skrevet om noe lignende tidligere, som kanskje er søkbart her.
Jo, jeg mener jo at engangsdoser av Thyroid er å foretrekke fordi det likner mest på den måten kjertlen doserer på.
Dosering av Levaxin vil jeg mene at tidspunkt ikke har stor funksjonsmessig betydning.
Når kjertlen doserer oss, gir den det meste av dosen om morgenen - sammen med nesten alle de andre hormonene.
Det er et mårraslepp, og det er vel for å få oss igang ?
Så mener jeg også at det kan være verd å ta vare på eventuell samvirkning med andre hormoner, og at det er best å fortsette mest mulig likt slik det var.
Ser en nøye på det, er TSH dobbelt så høy om morgenen som om kvelden.
Og når det er høy TSH produseres det mer T3 enn når TSH er lav.
Så synker TSH-stimuliet utover dagen og er på lavnivå om kvelden - da skal vi sove og da trengs ikke så mye, bare til vedlikehold.
Det produseres dermed lite T3 om kvelden
Jeg mener derfor også at kveldsdosering er "mot normalt" - antagelig er det også uheldig for døgnrytmen (selv når det gjelder Levaxin).
Også at det kan være mange grunner til at det er slik - og selv om vi ikke vet hvorfor, kan det jo likevel ha betydning for oss ?
Det er altså særlig for å tilpasse T3 til døgnvariasjonen jeg mener slik.
T3 har halveringstid på 1dag kroppen - T4 har en halveringstid på 1uke.
Så er det noen som ikke danner så mye T3 av den T4-dose de tar, og som derfor tar tilleggsdoser av Liothyronin.
Jeg mener de også bør prøve å tilpasse seg kroppens ideelle døgnrytme av samme årsak som nevt.
Det er likevel tenkbare tilfeller der en også kan ha nytte av å dosere Lio. sent på dagen.
Og sikkert også andre mulige tilfeller der sen T3-dosering er nyttig - jeg mener bare prinippielt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-10, 18:17 #3
Bare for kort å forklare så tar jeg min daglige stoffskiftedose fordelt på tre doser:
Kl 0630-0800: 50mcg Levaxin, 10 mcg liothyronin
Kl 1100-1200: 25mcg Levaxin, 5 mcg liothyronin
Kl 1530-1630: 25mcg Levaxin, 5 mcg liothyronin
Når jeg deler tablettene tar jeg alltid den største biten tidligst på dagen, nettop fordi som du sier å opprettholde døgnrytmen på en mest mulig naturlig måte. Snart er det over på thyroid, men vil nok ta den dosen på tilsvarende måte.
-
18-06-10, 19:08 #4
Det du føler er best - er jo best da.
Men om jeg får kommentere, så syns jeg at du tar lite Levaxin ?
Det er viktig å ha en høy fT4, og det er jo Levaxinen i dosen din som er eneansvarlig for denne.
Har du målt denne om morgenen og medikamentfastende etter en lang og jevn doseperiode ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-10, 23:14 #5
Har f T4 på 18 tsh på 0,05, ja det er målt medikamentfastende, og jeg er stort sett alltid flink til å ta medisinene mine til rett tid. Jeg er altså overdossert ifølge fastlegen;-) Det har jeg forklart han at jeg ikke er, og heldigvis respekterer han det. Tror ikke jeg har hatt så høy fT4 før, likevel føler jeg meg dårlig. Har vel derfor mistet litt trua på å dossere etter fT4 også jeg....
-
21-06-10, 22:44 #6
Blondie.
Du sier du har en FT4 på 18 og TSH på 0,05 . Jeg følte med i dårlig form når min FT4 lå på 19 og TSH på 0,02. Jeg føler meg aller mest i form når mine verdier på FT4 ligger på 15-16 og TSH rundt 1. Da har jeg minst plager på alle symtomer , men mitt problem er å ligge stabilt på denne målingen. Der er jeg ikke i mål enda. Fyker altfor mye opp og ned .......
Bare min erfaring vedr målinger......Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
-
22-06-10, 09:05 #7
Der sier du noe viktig - jeg har ft4: 12 og tsh: 1,28 fra 8 år før jeg oppsøkte legen på grunn av slapphet. (De prøvene ble tatt i fm. med bestilling av p-piller og som sådan ikke fastende, og antakelig et godt stykke utpå dagen og er ikke dermed direkte sammenliknbare, men de er iallfall fra en periode da jeg følte meg frisk.) Og jeg følte meg bedre da enn jeg gjør nå med ft4 på 14... (TSH er for høy ennå da, men den skal man jo ikke kjenne... )
Så hvor man trives er 1) veldig avhengig av medisineringen (Siden armour og andre kjertelprodukter også tilfører t3 vil de virke annerledes enn rene t4-produkter) og 2) veldig avhengig av den enkeltes kjemi - det er jo tydelig at ikke alle av oss klarer å utnytte t4 på samme måte som andre.
Så "normalområdet" - basert på en flertallsbeslutning - er en mager redningsplanke... (Især dersom det virkelig er sant at man bruker kolesterolprøver for å danne normalområdet... dette er jo sannsynligvis "infisert" med folk som ikke føler seg friske... )Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Gjennombrudd i ME-forskning
Av Eirin i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 9Siste melding: 06-03-10, 16:08 -
PCOs - nytt fra forskning
Av Merete i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 3Siste melding: 16-11-07, 16:16 -
Neo-mercazole: bivirkninger
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 34Siste melding: 09-02-07, 22:10 -
Forskning på stoffskifte.
Av liisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 1Siste melding: 22-06-05, 23:19

Svar med sitat
Bokmerker