Viser søkeresultater 1 til 10 av 111
Hybrid View
-
18-06-10, 09:02 #1
Sv: Henvisning til Johan Halse
Litt glad i dag.....har fått time på Aker Sykehus etter ett klagebrev jeg skrev når jeg ble avvist første gangen . Så endelig begynner det å skje noe her,.......... så får vi se hva Aker mener om dosering og tablett valg.

Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
-
07-07-10, 08:11 #2
Sv: Hjelp ang tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Ett spørsmål til Finn og andre.
Har vært på Aker. Jeg trodde selv jeg evt hadde noe med binyrer fordi jeg kan vel krysse av på alle symtomene under denne sykdommen.
Men prøvene viste ikke noe galt her.
Jeg lå derimot litt for lavt på blodprøvene som gjaldt stoffskifte T4 og THS lå på 1,8 og T3 lå litt lavt . Men ikke så mye. Jeg vil begynne med Amor , men de ville at jeg først skulle prøve å øke dosen av Levaxin . Det har jeg gjort nå i små doser i noen dager. Tar nå 75 mg + 12,5 ( 4 dager i uken med 12,5 i pluss ).
Jeg fikk også med Liothyronin for å prøve dette . Men hun var usikker om jeg skulle starte med den tillleggsmedesinen nå eller øke dosen Levaxin , for jeg kunne ikke gjøre begge deler samtidig. Da vil man ikke se hva som virker positivt.
Men synes jeg har så mange psykiske plager og er stadig så irritabel, sint, fjern, følesløs inni meg, likegyldig , urolig inni meg. Ligger av og til og føler at kroppen dirrer helt innvendig. Helt rart.
Aker snakket om mange bivirkninger rundt Liothyronin som hodepine.
Han Liothyronin en annen effekt som kan virke bedre på de psykiske plagene ?
Er litt usikker om jeg skal ta en halv tablett av denne istedet for å øke dosen. Er desperat for å bedre formen hurtig.
Noen som har gode / dårlige erfaringer ved å bruke Liothyronin i tillegg til Levaxin ?
Sist endret av Oppognedform; 07-07-10 kl 08:12 Begrunnelse: spørsmål til finn og de andre her
Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
-
07-07-10, 09:14 #3
Jeg har brukt liothyronin i 10 år. Det gir for min del en forsvinnende liten bedring. Har aldri opplevd bivirkninger. Har derimot lest andre på forumet som har forsøksmessig økt dosseringen utover de tillate 20mcg og opplevd bra effekt. Jeg anbefaler deg virkelig å prøve. Her oppnår du umiddelbar effekt.
Jeg er veldig godt kjent med de psykiske symptomene du nevner. Beundrer deg for å ha et så bevisst forhold til at dette er symptomer. Selv har jeg levd så lenge med dette at jeg tror jeg skal være sånn. Ikke la det gå så langt med deg.
Jeg ser du skriver at du ba om å få prøve thyroid, husk at det er du som bestemmer når du har prøvd lenge nok. Mange ganger føles det som om pasienten ikke har noe å si. Men du har rett til å sette ned foten. For mens disse legene eksprimenterer med medisineringen din er det ditt liv som blir satt på vent.
-
07-07-10, 09:46 #4
Bare litt om hva som skjer.
Kroppen trenger et høyt nok nivå av fritt T4. Dette er nødvendig av flere grunner, en er at det skal lages nok T3.
Altså, hvis kroppen ikke klarer å lage nok fritt T3 av en full dose Levaxin - er det på tide å tenke på å ta tillegg av T3 (Liothyronin)
Så jeg mener at du må opp i en full dose Levaxin før det vil være hensiktsmessig å forsøke Lio.
Så hvorfor tar du så lav Levaxindose ?
Det er vanlig er på over 150µg - du tar bare halvparten ?
Når man starter med Levaxin begynner man gjerne på 50µg og øker med 25µg når dosen er under 100 og halvparten når den kommer over. Man kan øke hver måned.
For meg ser det ut som at du har stoppet opp på 75 og ikke fulgt opp programmet. Så har kjertlen svekket seg på den tiden og nå er du er der du startet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-07-10, 09:54 #5
Hei FInn
Takk for gode råd. Jeg startet på 50 Levaxin og økte til 75 . Og skal nå øke igjen .
Problemet mitt var at jeg etter råd fra fastlegen doblet dosen fra 50 til 100 og det ble for sterk for kroppen. Derfor gikk jeg ned til 75 . Fritt T4 viser nå 15,8 så den er vel ganske grei iflg målingen . Men Aker ville ha den litt høyere derfor en økning av Levaxin med 12,5 + 75 i 4 dager i uken . For å få en beskjeden økning.
Skal jeg vente med Lio eller skal jeg ta 5 m i tillegg nå? Hva er mest hensiktmessig.....Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
-
07-07-10, 10:57 #6
Ved kjertelbetennelse vil kjertlen bruke noen år på å bli ødelagt og i denne tia vil det være vanskelig å tilpasse dosen.
Kanskje du oppdaget dette tidlig og ikke trengte så høy dose i starten. Det er fort gjort å få for høy dose da, men man kan likevel ikke gjemme helt hva som foregår.....
Lio. kan du ta akkurat når du ønsker det. Det er ikke noe iveien for å prøve om du kan hjelpes med det.
Det har en halveringstid i kroppen på en dag.
Men er likevel tiltenkt som en hjelp til de som ikke danner nok T3 av en full Levaxindose.
Så må jeg jo få si at en doseøkning på 50µg fordelt over en uke må sies å være beskjedent - kan ikke tro at det er hensiktsmessig å regulere med så lite når dosen er så lav.
Så er det jo mulighet for at man er følsom og må ta økningen i meget små steg. Flere her har meldt om at de er det.
Min e tanker omkring dette er at ma i stor grad bør finne ut av ting selv - lære seg hvordan man selv fungerer og lære seg sammenhengen mellom symptomene og doseringen.
Det er ikke så lett for andre, hverken her eller blandt kjente og venner, å gi direkte råd til andre - de vil være baert på egen erfaring, og det er nettopp det det er :
egen erfaring.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-09-10, 07:58 #7
Sv: Tablettvalg og doseing, tror legen bare sjanser
Hei Finn og andre.
Nå sitter jeg med resepten på Erfa Thyroid.
Legen på Aker vil at jeg skal start med 30 mg Erfa Thyroid hver dag + 25 levaxin .
Hvordan høres denne doseringen ut i forhold til det jeg har tatt i dag. ( i dag har jeg tatt 75 levaxin daglig + 12,5 levaxin 4 ganger pr uke + daglig 1/4 lio
Hvordan høres det ut med min nye dose. Leverte resepten i går på Apotek 1 og får Erfa på tordag. Men de hadde kun 60 mg tabletter så jeg får jo dele de i to !
Bare litt spent på erfaringer om min nye dose her ? Og er det lurt å ta både levaxin og Erfa samtidig.? Trodde jeg kun skulle ta Erfa , men legen har nok ombestemt meg når hun sendte meg brevet og resepten . Nå vil hun at jeg tar begge deler i ovennenvte dosering.
-
07-07-10, 09:19 #8
Sjekket de binyrene da ? Og hvordan ?
Så skal jo stoffskiftet være bra for at binyrene skal kunne fungere.
Vet du hvorfor stoffskiftet ditt er lavt ?
Liothyronin kan du bare forsøke - ingen fare med det.
Men start med 5µg - altså 1/4 tablett.
Kjenner du effekt, kan du heller ta flere ganger enn å øke dosen. Iallfall i begynnelsen.
Forstår ikke vitsen med å skremme deg med dette - enten har du nytte av dette tillegget eller ikke.
Den virker innen en time og går fort ut av kroppen.
Levaxindoen skal ikke endres - Lio. skal komme som ett tillegg til denne - som et supplemang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-07-10, 09:28 #9
hei
Tusen takk for raskt svar . Dette forumet hjelper meg veldig
De tok blodprøver for å sjekke binyrene på Aker.
Nei jeg vet ikke hvorfor stoffskifte mitt er lavt, men det jeg ser at jeg er veldig utstabil i alle målingene og det går veldig opp og ned i TSH og Fritt T4.
Men hva skal jeg gjøre nå.....
Jeg har jo tatt 75 mikrogram Levaxin lenge nå , men synes de psykiske plagene øker.
Så begynte jeg å øke med 12,5 mikr g fire dager i uken. Men dette startet jeg med på mandag. Men så er spørsmålet om jeg skal ta en 10 mikrogram Liothyronin i tillegg ( aker anbefalte 10 , men mulig jeg skulle startet med 5 som du skriver her ) . Men her sa Aker jeg måtte vente noen måneder for at de skal se hva som har beste effekt , enten økning av Levaxin eller tillegg av Liothyronin.
Men jeg er ikke så interessert å vente ....så hvis man har erfaring med at Liothyronin fungere bedre på de psykiske plager så vil jeg starte med den halve tabletten nå.
Er litt usikker på hva kroppen tåler, for å øke dosen for mye har jeg dårlig erfaring med. Så er skeptisk til å øke Levaxin dosen samtidig som Liothyronin.....
Ja helt enig med deg at det er vi som bestemmer.
Som pasient med denne sykdommen har jeg vel erfart nå gjennom 5 år at jeg blir bare værre og værre og blir mer og mer fristet til å gå over til Armor. Tror kroppen min ikke tåler Levaxin eller at den fungerer som den skal her.
Men Aker var ikke helt negative til å gi meg Armor , men fikk ny time i september og hun ville jeg skulle vente til det. Og heller prøve Liothyronlin først.
Men tror mange av både dine og mine psykiske plager kan komme av Levaxin bruken ....
Det er de tankene jeg har gjort meg i det siste.......Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....
Lignende tråder
-
Levaxin + Liothyronin eller erfa?
Av cocos i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 10Siste melding: 30-04-11, 20:02 -
Lav t4, Erfa eller Levaxin? + Candidabeh. Balder
Av Rosin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 20-10-10, 10:20 -
Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 77Siste melding: 09-03-09, 23:35 -
Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 1Siste melding: 05-04-05, 08:40

Svar med sitat

Bokmerker