Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
12-06-10, 09:08 #1
Så har jeg vist en krise ...
Dette er fra tråden 'Så fik jeg Erfa'en'. Jeg ønsker mig nogle flere svar, derfor dette i ny tråd:
Har haft nogle gode dage med mere mod på alting. OG har endda cyklet op ad først en og siden to bakker, som jeg ikke har kunnet forcere i over et år
Her på 10-dagen med thyroid har jeg en blandet fornemmelse: Er jeg mon underdoseret (og må rykke helt op på 4 grains?!) eller er det mon binyrerne, der protesterer?
I hvert fald er jeg noget mat i sokkerne. Har taget 3 grains i nogle dage og synes, det er tidligt at gå videre. Har i forvejen suppleret med ½ grain fordelt over nogle timer ... Men føler altså mathed og ingen overdosering - f.eks. ingen ekstra /hurtig puls, rastløshed og den slags. Har tværtimod muskel-/nervesmerter som jeg har haft ved underdosering og er ultra-følsom over for for eksempel dufte i supermarkedet (for mig også forbundet med underdosering, men alligevel?!)
Jeg er nervøs for det med binyrerne. Men hvordan kan jeg i en snæver vending vide, om de følger med?
Det kan sagtens være, at jeg er mat på grund af søvnmangel; jeg fik nogle forfærdelige søvnvaner med Ny Eltroxin, og jeg vågner stadig på outrerede tidspunkter som da jeg tog det der hæslige medicin
For eksempel vågnede jeg natten til i går og råbte NEJ midt om natten. Jeg var i den der besynderlige tilstand mellem drøm og halvvågen ... og havde en idé om, at nogen var brudt ind i huset. Min datter lå i sengen ved siden af, manden var ude, og jeg fór kampklar ned i stuen. På vej ned ad trappen slog det mig, at havde der været nogen som helst, så havde min store, gode hund nok sagt fra, så det kunne høres
Det kunne vel være binyrerne .... men i så fald altså ikke første gang. Jeg har altid haft ret livlige drømme, og i min tid som stofskiftesyg har jeg haft mareridt nok for cirka fem personer, tror jeg. Det har især været, når maven har slået (ekstra) knuder. Hvilket igen har været samtidig med, at jeg har haft det skidt på andre måder og nok har været underdoseret - men det er jo ikke sikkert, jeg er det nu.
Og nu virker maven jo utroligt godt - bedre end den har gjort de sidste 20 år Mit ansigt ser til gengæld pludselig ældre ud, og jeg tænker med gru på diverse former for hormonmangel Men det kan jo også være, jeg bare er TRÆT! Overvejer at forsøge mig med melatonin 3mg, sådan nogle med timerelease, som jeg har købt af min orthomolekylære læge ... Men er ikke meget for at spise piller i det hele taget og har ikke lyst ...
.... Så ... ja, hvad kan jeg mon konkludere? Er jeg mon underdoseret, eller skal jeg trække i land og arbejde på binyrer i stedet?
Efter at jeg omsider har fattet, at thyroid faktisk stiller lidt større /andre krav til binyrerne, er jeg altså lidt forskrækket. Har i går og i dag taget 2 grains thyroid og erstattet 'resten' med 50 µ Euthyrox. Det gør ingen forskel, synes jeg.
Nogen bud?
Nielsigne
-
12-06-10, 11:39 #2
Sv: Så har jeg vist en Erfa-krise ...
Hei Nielsigne - utolmodigeten selv ?
4 dager ?
Du skal sette deg rolig ned å telle. Telle til mange......
Jeg ville ikke økt dosen - den kan være for høy som den er.
Det er helt klart at binyrene henger etter - det vil de gjøre helt til dosen har satt seg - altså at kroppen har kommet i kapp med den aktivitet den krever.
Det er flere ting som skjer samtidig.
Stoffskiftet legger jo et grunnlag for all aktivitet i kroppen. Til dette kreves økt aktivitet av binyrene. Samtidig gjelder jo dette også binyrenes aktivitet.
En doseøkning vil etter min mening heller sette enda mer press på binyrene og andre kroppsfunksjoner som ikke har fungert på lenge.
Ta det rolig Nielsigne - det kan nok føles som du går ned i en downer - bli der og ta det rolig.
Det går over av seg selv
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-06-10, 12:22 #3
Nielsigne, om du har hatt et lavt og underdosert stoffskifte lenge, er det lett å tro at du er i fin form når du i virkeligheten vipper til å bli hyper. Jeg hadde det slik. Jeg hadde jo fullstendig glemt hvordan det er å være normal ette rmange års underbehandlet stoffskifte! Kanskje trenger du ikke mer enn der du er nå.
Og ja, binyrene dine kan absolutt begynne å melde sin misnøye nå. Da går kurven fra å peke opp til å peke ned. Og det hjelper ikke å dosere seg opp om det er binyrene. Da får du det bare ubehagelig ved å føle deg hyper.
Jeg har vært på 4.75 grain med Thyroid. Og var overdosert. Nå er jeg på 3.5 grain, det kjennes bedre. Men skal forsøke å gå ned til 3 grain og se om det er riktigere dose.
10 dager på ERFA ja... Da er det kanskje litt tidlig å skvette helt opp på 4 grain? Tålmodighet er en dyd her, men jeg skjønner din utålmodighet!
Melatonin kan du trygt ta for å bedre søvnen. Du kan også forsøke tryptophan eller tryptophanholdig mat før du legger deg. Det er helt ufarlig.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-06-10, 12:29 #4
Nå vet ikke jeg noe om ERFA eller virkningen på binyrene. Men det jeg har bitt meg merke i er rosenrot. Denne markedsføres jo som et adaptogen og har mange av de samme virkestoffene som ginseng. Kanskje den kan hjelpe deg over kneika?
Iallfall synes jeg at rosengrot gir litt mer "pågangsmot" og "piff". Jeg tar den om morgenen 2 av 3 dager og synes at den gir - ikke duracell-virkning, men "trekker opp" systemet og får meg igang på en god måte. Og så når den er brukt opp så blir jeg godt og trøtt, ikke sliten og utslitt - og dermed sover jeg også bedre etter å ha brukt den. (Den hjelper ikke på søvn/innsoving, men kroppen sover fordi den har "funket" - ikke fordi at jeg har sittet i sofaen og tenkt og frustet og blitt "utslitt" i stedet for "trøtt".)
Veldig rotete skrevet, men spør om du lurer... Jeg kan ikke noe om kjemien bak - bare fortelle om hvordan det kjennes for meg.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
12-06-10, 13:54 #5
Det er merkelig det der med drømmer. Jeg har ingen drømmer når stoffskiftet mitt er for lavt. Eller rettere sagt; jeg kan ikke huske om jeg har drømt noe i det hele tatt. Sånn var jeg i alle år før jeg fikk levaxin. Jeg husker jeg syntes det var så rart når folk snakket om drømmene sine, og hver gang jeg hørte om folk som anbefalte å skrive dem ned. Jeg drømte jo ingenting!
Det var faktisk ikke før stoffskiftet mitt begynte å nærme seg det normale at jeg så smått kunne huske drømmer jeg hadde hatt på natta. Det eneste negative var at jeg også fikk igjen marerittene.
Nå er stoffskiftet lavt igjen, så nå er jeg inne i en periode hvor jeg ikke husker drømmer igjen. Merkelige greier, det der!
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
12-06-10, 14:14 #6
Sånn var det med meg også. Jeg har gradvis mistet "drømmeevnen" de siste 7-3 årene (bare meget sterke drømmer har slått gjennom og sjelden). Det første som skjedde på levaxin var at jeg husket at jeg drømte. Er heldigvis ikke plaget med mareritt.
Og så er det nesten flaut - når dere skriver inn ting så er det "*opp med hånda*: jeg også!" så ofte at jeg føler meg som ei reinspikka, lite troverdig hypokondrisk hermegås.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
12-06-10, 23:54 #7
Mange tak for jeres svar og gode råd

Jeg forstår ikke rigtig det med 4 dage, for jeg er jo på 10. dag, men never mind. Skal forsøge at være mere tålmodig eller rettere mindre bekymret, for det var egentlig en bekymring, der var mit ærinde
Men da jeg skrev, at jeg var 'mat', mente jeg jo sådan set ikke mat men bare ... helt til rotterne ... så egentlig gjorde jeg mig jo skyldig i en underdrivelse. Jeg vil ikke belemre jer med en almindelig off-dag, men når jeg vågner og har det rigtig dårligt og ikke kender andre, der bruger thyroid eller ved noget om stofskiftet, så søger jeg jo herind, altså.
Skidt være med, at det regner og blæser udenfor. Det er ikke dét, der er problemet - men når det føles som om, det regner og blæser indvendigt - i kroppen - så er DET til gengæld ret problematisk. Det er ikke et spørgsmål om ikke at gide men om ikke at kunne. Vågnede og følte mig syg, hvilket passede dårligt med fødselsdag hos svigermor
(eller godt, alt efter standpunkt, selvfølgelig ...)
Måske skal jeg forsøge mig med rosenrod, og jeg må vel se at få ædt den der melatonin ... Og tryptofan? Hmmm ... Skal i hvert fald undersøges.
Nielsigne
-
13-06-10, 00:07 #8
Heisann
Jeg er jo også en erfa'er
men jeg skyndtet meg langsomt i mine økninger;
brukte iallefall et par måneder før jeg var oppe i 3G.
Var redd binyrebarken skulle få seg en knekk
kanskje har jeg gått for sakte fram,
men for meg ser det ut som du går innmari fort opp i dose.
Fint hvis binyrebarken din tåler det.. men kanskje på tide å "hvile litt på årene" nå Nielsigne
Jeg har lest den andre erfa-tråden din tidligere, men kan ikke huske at du har startet opp med tilskudd av D3 og K2
Anbefales isåfall herved.
Good night & Good luck
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
13-06-10, 00:21 #9
Tak

Ja, måske har jeg været for hurtig ... Men at øge for langsomt er jo også et problem, har jeg læst ....
Til gengæld virker det nok meget godt at gå i seng og sove om natten
Jeg tager 80 µ D3 om dagen
Men hvorfor skal vi også ha' (ekstra?) K2?
Nielsigne
-
13-06-10, 08:07 #10
Sist endret av Admin; 13-06-10 kl 12:54
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Svar med sitat

Bokmerker