Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
12-06-10, 12:32 #1
Er stresset årsaken?
Hei. Jeg har i en liten periode vært litt overdosert på Levaxin, men tror jeg er i rute igjen nå, for kroppen/halsen føles bra. Skal ta kontrollprøver i neste uke.
Det jeg sliter mest med nå, er stress.... Begynte i ny jobb i februar, og det har vært mye jobbing etter dette! Det er ikke en fysisk jobb, men hodet jobber! I tillegg er jeg for første gang leder for de lokale lønnsforhandlingene for "min" gruppe, noe som tar tid, ekstra jobbing også på fritiden og ikke minst psykisk stress. En har jo et ganske stort ansvar på sine skuldre! Utrolig nok ,så har alt dette gått bra. Jeg er veldig sliten nå, men alt i alt har det gått utrolig bra med tanke på at jeg "egentlig" ikke skulle takle stress særlig godt med lavt stoffskifte!
Det jeg har oppdaget nå er at jeg har gått en del ned i vekt og det liker jeg ikke! Jeg ser jo selv at jeg har krympet litt, men da jeg tok frem sommertøy fra i fjor, forstod jeg at det kanskje var mer enn det burde være.... Er 163cm høy men veier nå bare 48kg.... Ligger normalt på 52, så det jo ikke mange kg, men for meg er det mye!
Føler meg i grunn frisk bortsett fra at jeg ikke klarer å "skru av"! Det koker på innsiden hele tiden og hodet tar sjelden fri....
Er det stresset som stjeler kiloene mine, eller ar det noe med det lave stoffskiftet evt andre følgesykdommer som kan være årsak? Noen av dere andre her som har opplevd å gå ned i vekt slik?
For ordens skyld; jeg spiser som en hest! Er alltid sulten! Så det mangler ikke på karbohydrater eller noe annet!
Synnøve
Ble "hypo" på slutten av svangerskap nr. 2!
-
12-06-10, 12:50 #2
Sv: Er stresset årsaken?
Addisons sykdom (binyrebarksvikt, utvikler seg langsomt over måneder og av og til år) gir vekttap, men også nedsatt matlyst. På den annen side så gjør overdossering av levaxin også det (med økt matlyst).
Så er det likevel slik at mange alvorlige sykdommer kan gi vekttap og jeg tror du bør kontakte legen, for å sikkert utelukke dette. Det er ikke normalt å gå ned i vekt når du ikke går inn for det, selv om det er sansynlig at det skyldes overdossering.
Henter likevel ut symptomer på addison fra norsk elektronisk legevaktshåndbok:
Sykehistorie
* Først ved 80-90% destruksjon av binyrebarken vil kliniske symptomer på svikt utvikles
* Symptomene kommer ved kronisk form snikende over måneder og av og til år, slik at pasienten selv ofte ikke reagerer før sent i forløpet
* Tilstanden kan også debutere akutt med Addison krise
* Ved sekundær binyrebarksvikt er diagnosen ofte klar før symptomene kommer, tilstanden er forventet
Binyrebarksvikt vil gi:
* Hyperpigmentering
* Svakhet, mangel på energi og utholdenhet, redusert styrke
* Anoreksi, vekttap
* Magesmerter, kvalme, brekninger - særlig ved primær binyrebarksvikt
* Myalgi, leddsmerter
* Svimmelhet
* Saltbehov - kun ved primær binyrebarksvikt
* Tørr og kløende hud hos kvinner
* Irritabilitet og andre psykiske forandringer er ikke uvanlig
* Tap av eller nedsatt libido hos kvinner
* Barn utvikler lett hypoglykemi
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker