Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
Takk for svar alle sammen!
Det er mulig jeg kommer til å be om en prøveperiode med Erfa. Men jeg er ikke så sikker på om jeg får det av noen lege.

Jeg lever ikke helt 100% lavkarbo, men er nok ikke så langt unna. Jeg velger matvarer med lite karboinnhold og forsøker å ikke få i meg så mye av rotgrønnsaker. Velger sjelden de magreste produktene. Samtidig har jeg også urinsyregikt å ta hensyn til, og da er det ikke alt jeg kan spise. Da må jeg være svært forsiktig med bl.a. rødt kjøtt, skalldyr, ansjos, sild, makrell osv. og holde meg til matvarer med lavt purininnhold. Derfor spiser jeg mye kokt egg, fordi det inneholder veldig lite puriner. Alkohol er bannlyst, men det drikker jeg ikke fra før av heller, så det er ikke noe problem. Har bedt legen om å få noe som senker urinsyren, men har til dags dato ikke fått noe. Så jeg har dessverre smerteanfall med jevne mellomrom, selv om jeg er aldri så forsiktig med hva jeg spiser.

Nå for tiden er jeg svært stiv i kroppen og har mye vondt, særlig i hoftene og i den ene skulderen. Hofteplagene har jeg hatt før, ser ut til at de har kommet tilbake og nå hjelper ikke all treningen jeg gjør heller.
Har også mistet følelsen i to fingre på høyrehånda, har vært slik i flere måneder nå. Har heller ikke fått tilbake følelsen i deler av det høyre låret. Dette begynte da jeg fikk epidural da jeg var innlagt på sykehuset i januar.

Nå går jeg til diabetessykepleier for diabetesen og endokrinolog for det samme. Jeg har vært nødt til å be sykehuset spesielt om å følge opp stoffskiftet. Hadde jeg ikke gjort det, hadde de ikke fulgt opp. Ellers går jeg til fastlegen for alt annet. Men jeg føler at alt blir så oppstykket, det er ingen som ser helheten i min helsesituasjon lengre. Jeg blir så lei av å måtte passe på alt! Mase om at prøver blir tatt, mase om blodprøveresultater, mase om ditt, mase om datt! Skulle ønske noen i helsevesenet kunne ta vare på meg og sørge for at jeg fikk all hjelp jeg trenger.
Hei igjen, jeg får bare kommentert noe jeg vet litt om, og det er at jeg får inntrykk av at du må være veldig insulinresistent når du ikke oppnår bedre blodsukkerkontroll selv ved ved (hovedsakelig) lavkarbo!

Dr Hexeberg har følgende hjemmeside www.drhexeberg.no Kanskje kan du finne noe nyttig info der. Man kan også bestille time for konsultasjon via siden. Jeg kjenner ikke mere til henne utover boken hun har skrevet, som jeg synes var veldig bra, oppdatert med ny forskning, gode oppskrifter osv : )

Ps, kirsebær skal vissnok senke urinsyrenivået med ca 15 % : )

Lykke til videre : )!