Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Standard Lavt stoffskifte og amming

Fødte en sønn for 9 uker siden og fra dag 1 sleit jeg med amminga. Han gikk for mye ned i vekt etter fødsel, så måtte gi tillegg med en gang. Så gikk det seg til og han gikk opp i vekt med bare amming.
    Men en dag stoppet han å ta brystet og vi gikk inn i en periode med brystskjold og pumping som resulterte i at jeg fikk mindre melk og han gikk ned i vekt igjen.
    Så begynte han å ta brystet igjen, men da hadde jeg ikke nok melk og måtte starte med tillegg igjen. Og det er der vi er pr idag. Har kuttet gradvis ned på tillegget og har nå gått over til å bruke hjelpebryst for å øke produksjonen. Har holdt på slik i mange uker uten å kunne fullamme enda. Syns bare jeg får mindre og mindre melk istedet, og lurer på om det kanskje har noe med mitt lave stoffskifte å gjøre? Melka renner også veldig treigt.
    Andre som har opplevd lignende, eller vet om lavt stoffskifte kan ha innvirkning på melkeproduksjonen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Lavt stoffskifte og amming

Det er normalt, at nyfødte taber i vægt i perioden efter fødsel. Og det er også normalt, at vægten hos spædbørn stiger i ryk...

Plag dig ikke for meget med amningsproblemer. Dit barn har bedre af en rolig mor med et let hjerte, end af brystmælk, der kommer under uro og bekymring. Min egen søn var aldrig ammet, men til gengæld non-stop krammet, kysset og puslet, ikke mindst fordi jeg var fri for amme-uro takket være en klog ældre jordemoder af den gamle skole. Han er i dag næsten 2 meter høj, sund og glad und mand, hvis mad på flaske kom fra en stor dose NAN.
    Sitat Opprinnelig skrevet av lady90 Vis post
    Andre som har opplevd lignende, eller vet om lavt stoffskifte kan ha innvirkning på melkeproduksjonen?
    Du kan prøve at læse i de 3 ældre tråde, og se om der er lidt info-hjælp at hente. Hvis du skriver/spørger i de gamle tråde, kan være nogen kommer tilbage med et godt svar?
    1. Lavt stoffskifte og problem med amming?
    2. Amming og stoffskifte...
    3. Amming og Levaxin gir søvnløse og stressa babyer?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Lavt stoffskifte og amming

Hei Lady

jeg har hatt problemer med amming med begge barn. Ammet ikke første, men siste. Var dog alltid lite melk.

Mitt råd er; dropp ammingen om det blir stress. Pushet meg selv til å amme sistemann i seks mnd, men det var jo mye stress. Om jeg noengang får nr. 3 er det NAN fra dag 1:-)

Begge barna er sunne og friske. Nr. 1 som aldri ble ammet har faktisk vært mindre syk enn nr. 2 som ble ammet i seks mnd.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Eg hugsar eg så gjerne ville fullamme, var jo det "riktige". Dette ønsket vart grundig nøra oppunder hos Helsestasjonen, familie og venner. Hadde eg visst det eg veit nå, hadde eg droppa alt stresset med pumping, handmjølking, nasespray, vørteløl!, !legge hyppig til", pumping på natta når baby endeleg sovna.
    Barnet mitt hylte mykje fyrste tida, 2-3 månader. Kanskje var det kollik, eller mangel på næring (?). Trur det kom alt for lite mjølk hos meg, og mistenkjer i dag hypotyreosen. Tragisk nok hylte barnet enda meir når ho såg puppen, og heldt det gåande frå 21/22 på kvelden og 4-5 timar utover natta.
    Gjekk over på fullflasking etter fyllte 4 månader. Da var det full alarm pga fall på dei berømte kurvane.
    Var nervøs for å ty til erstatning pga. båe vi forledra har fullt av allergiar, eg går til og med rundt med adrenalinsprøyte. Såg for meg eit sjukt pjuskete barn for all framtid.
    Fekk høyre at ho kom til å rase opp i vekt på "butikkmjølka" og tidleg start med fast føde.
    Vel, nå har eg ei 21 mnd gamal lita frøken på 9,5 kilo. Lett og fin i kroppen, normal lengde. Svært lite sjuk, etter fyrste barnehagevinteren har vi foreldra knapt rørt sjukt-barn-kvota på arbeidsplassane våre.

Veit at ein ikkje skal generalisere frå enkelttilfelle. Men eg lurer jo litt på om det er overtru dette med sjukdom, du veit ammepoliti, judasmjølk osv.

Eit evt. barn nummer to får gjerne flaske av meg. Praktisk og lite pes. Eg fekk eit tusen gonger betre mammaliv etter at eg la amminga på hylla.

Lykke til.
    Sist endret av Delisa; 24-05-10 kl 21:12 Begrunnelse: skrivefeil

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Utfordringen ved å ikke amme ligger etter min mening ikke i at man taper noe helsegevinst på dette, men heller at man sosialt blir litt annerledes og føler for å forsvare dette. Og det er ganske slitsomt i seg selv.

Av alle ting i livet er det med å gi barnet NAN og ikke morsmelk en bitte liten detalj, tenker jeg, når jeg ser ting i perspektiv. Om det går an å angre på det, så angrer jeg på alle timene jeg satt oppe om natten for å pumpe meg. Er jo så aldeles meningsløst, selv om det av en eller annen grunn føles utrolig livsviktig der og da. Jeg ble en mye bedre mor ved å gi flaske!

Iflg Gro Nylander skal man ikke amme mer enn seks mnd nå, pga miljøgifter i melken. Disse giftene er jo der de første seks mnd også tenker jeg... Og NAN er fritt for sånt:-)

Lykke til

Klem fra stolt flaskemor

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post
    Om det går an å angre på det, så angrer jeg på alle timene jeg satt oppe om natten for å pumpe meg. Er jo så aldeles meningsløst, selv om det av en eller annen grunn føles utrolig livsviktig der og da. Jeg ble en mye bedre mor ved å gi flaske!
    Bra sagt

Miljøgifter, ja. Hugsar eg las om dette. Så ikkje så bra likevel å amme i "hundre år". Og ellers er det jo den aller fyrste mjølka, type dei fyrste 14 dagane som er aller viktigast mtp immunstoff (er det riktig begrep?) frå mor. Hugsar eg trøsta meg litt med det.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    106

Sitat Opprinnelig skrevet av Berit1974 Vis post

Iflg Gro Nylander skal man ikke amme mer enn seks mnd nå, pga miljøgifter i melken. Disse giftene er jo der de første seks mnd også tenker jeg... Og NAN er fritt for sånt:-)

Lykke til

Klem fra stolt flaskemor
    Ok tusen takk for svar.
    Ja jeg har slitt mye med ammingen både pga lite melk og pga han ikke ville ta brystet (mulig pga. lite melk det og?).
    Jeg kommer ikke til å holde på mye lenger nå. Går det ikke, så får han få flaske etter pupp permanent. Han blir jo så fornøyd av det!
    Men mistenker jo at dette lave stoffskiftet har noe med saken å gjøre..

Men Berit, hvor har du lest det du sier om at Gro Nylander anbefaler å ikke amme lenger enn 6 mnd? Vil gjerne lese den artikkelen

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Ok tusen takk for svar.
    Ja jeg har slitt mye med ammingen både pga lite melk og pga han ikke ville ta brystet (mulig pga. lite melk det og?).
    Jeg kommer ikke til å holde på mye lenger nå. Går det ikke, så får han få flaske etter pupp permanent. Han blir jo så fornøyd av det!
    Men mistenker jo at dette lave stoffskiftet har noe med saken å gjøre..

Men Berit, hvor har du lest det du sier om at Gro Nylander anbefaler å ikke amme lenger enn 6 mnd? Vil gjerne lese den artikkelen
    Ikke stress med morsmelken, som mange andre her sier. La din helse og trivsel gå forran. Så funker det ikke, så er vi jo så heldige at man har alternativer. Og du har jo allerede gitt barnet morsmelk en periode, og har gitt han en god start uansett. Man kan ikke gjøre mer enn sitt beste tenker jeg.

Personlig hadde jeg keisersnitt, og om det var det eller lavt stoffskifte eller noe annet som gjorde at melken kom sent i gang vet jeg ikke. Hadde ikke en dråpe melk, etter intens suging i 2-3 dager på sykehuset. (kun med en times pause imellom i førsten) Hadde heldighvis en skikkelig "sutter" av en unge, så han sugde og sugde selv om det ikke kom noe. Var så sår at jeg måtte sitte på hendene mine når han startet, for det gjorde så sinnsykt vondt. Så plutselig løsnet det, og jeg hadde enorme mengder frem til han var et år, så var mange liter som gikk i vasken. Hadde jeg fått en unge som ikke var like "sugegal" tror jeg at jeg aldri hadde fått i gang melkeproduksjonen.

Så jeg tror ikke det bare er mora det kommer ann på. Barn er jo også forskjellige, og noen er ikke like interresert i puppen. Kos deg med ungen din, fin tid som aldri kommer tilbake! Synes flaske etter pupp er en glimrende ide, det beste fra begge deler, og han er fornøyd!
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Iflg. artiklen Mer giftstoffer av langvarig amming vil Gro Nylander netop IKKE revurdere anbefalingene. "På tross av innvendingene, har Norges fremste ammeforsvarer ingen tro på at en kortere ammeperiode vil være bedre for barns helse.

- Ingen studier viser at ammebarn kommer dårligere ut enn andre, snarere tvert imot, sier overlege ved Nasjonalt kompetansesenter for amming Gro Nylander. Hun mener gevinsten av antistoffene fra morsmelken er større enn eventuelle skader fra miljøgiftene."
    (men det er måske ikke den omtalte artikel?)

Jeg har postet noget mere om "amning og miljøgifte" i forummet "Diverse". Meeeen det er så tung en læsning, at jeg ikke vil linke til den her....

Derimod, lidt ved siden af, vil jeg linke til Torgrim Eggen's kronik Full pupp!, hvilken i min verden (og erfaring) lyder som rendyrket sund fornuft, i modsætning til en hensynsløs "amme-religion".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Jeg tror bestemt lavt stofskifte kan påvirke mælkeproduktionen. Jeg har i hvert fald flere gange før hørt om stofskiftesyge som har problemer med amningen.
    Men hvis du gerne vil kæmpe lidt mere for amningen, så findes der bl.a næsespray med oxytocin som hjælper på nedløbsrefleksen hvis den er langsom.
    Og husk endelig at få masser af hvile og nok at spise og drikke. Google evt. ammete og mælkebombe
    Og hvis det bliver for hård en kamp med amningen (og jeg synes bestemt det lyder som om du allerede har kæmpet hårdt), så husk at en god mor ikke sidder i brysterne og der er masser af sunde og raske børn ikke har fået modermælkserstatning i stedet - min søn blandt andre.
    Så væk med evt. dårlig samvittighed. Det kan hverken du eller dit barn bruge til noget

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt stoffskifte og problem med amming?
    Av Pepper i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 11
    Siste melding: 29-11-09, 19:46
  3. Amming og stoffskifte...
    Av Tusull i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 09-07-07, 22:17
  4. Amming og Levaxin gir søvnløse og stressa babyer?
    Av RIGG i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 11-09-06, 19:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn