Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Blodprøvesvar
-
29-05-10, 10:58 #1
Blodprøvesvar
Hei, Jeg er en jente på 24 år, som sliter med symptom på lavt stoffskifte. Trett, fryser, hårtap(over flere år), nedstemt, osv.
Jeg fant igjen noen papirer fra 2007 der jeg ser at T4 er 15, og TSH 2,5. (Dette var prøver som ble tatt uten at jeg visste at de ble tatt)
Nå i 2010 tok jeg på nytt prøver, og der var T4 på 10, og TSH på 2,1.
Legen mener prøvene er fine, men ettersom jeg har lest på forumet her så tror jeg ikke helt på legen.
Jeg er ikke hypokonder, og vil ikke absolutt ha en diagnose, men er det feil i kroppen, så vil jeg selvsagt at det rettes opp.
Hva mener dere om verdiene?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
29-05-10, 11:10 #2
Sv: Blodprøvesvar
Først, så mener jeg at du reagerer meget rasjonelt !
Stoffskiftet er lavt, du kan helt sikkert forklare en masse av dine symptomer med dette.
Men hvorfor er det lavt ?
Det jeg vil bemerke ut fra de rådende opplysninger, er at TSH ikke reagerer på det lave stoffskiftet.
Det er sånn at kontrollsenteret skal produsere mye TSH når fT4/fT3 er så lav som din er.
Og det skjer jo ikke.
Det gir grunnlag for å undersøke de sentrale forhold i kontrollsenteret.
Flere forhold kan gi samme symptomer som lavt stoffskifte gjør, og noen kan også forsterke dem.
Blodprøver som ferritin, B12, selen bør tas.
Tretthet kan også være biskjoldkjertlene - ta ionisert kalsium + PTH.
Litt statistikk.
De fleste som behandles for lavt stoffskifte, må det fordi kjertelen fikk en kjertelbetennelse. (Thyreoiditt) Dette ødelegger kjertlens mulighet til å produsere egne stoffskifethormoner, og da må man ta dem i pilleform.
Kjertelbetennelse avsløres av antistoffprøvene anti-TPO og TRAS.
Disse er helt senrtale i feilsøkingsarbeidet. (diagnostikken)
Så ta disse.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-05-10, 11:54 #3
Sv: Blodprøvesvar
Takk for svar.
B12 prøven var også fin, men jeg har ikke verdiene for hånden. Fikk bare en mail fra legen. Skal ringe ned på mandag(om de ikke fortsetter å streike), og få verdiene.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
hjelp til blodprøvesvar...
Av Shila i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 21:28 -
Min venninnes blodprøvesvar
Av 1+1 i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 16-10-09, 12:04 -
Blodprøvesvar
Av pusur i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 09-05-08, 21:04 -
Nye blodprøvesvar
Av anha i forumet BlodprøverSvar: 10Siste melding: 24-11-07, 22:28 -
Blodprøvesvar.
Av Irgni i forumet BlodprøverSvar: 5Siste melding: 01-03-07, 21:08