Er jo et meget viktig tema som jo ikke tas hensyn til i behandling.
Før fant jeg ikke så mye om det, og har nok ikke konsentret meg om det akkurat.....
Finne mer nå da.

fT3 - det frie T3 er kroppens stoffkskiftehormon. Dette har en form som paaser på cellenes reseptor - som en nøkkel i et nøkkelhull som passer.
rT3 er en bearbeidning av fT3 som årsaker at formen endres såpass at det ikke lenger passer på cellereseptoren.

Men akkurat hvor mye rT3 en tåler å ha i forhold til fT3 nok en individuell greie som på grunn av liten gererell kjennskap i behandlermiljøet er lite undersøkt.
Jeg ser at flere sider mener at rT3 vil forkluddre stoffskifteprosessen hvis de er mange nok.
Det forstår ikke jeg.
rT3 er etter det jeg forstår en passivisering av fT3. De-jodinasen forstår at nå er det nok fT3, og går så over til å produsere rT3. (i den hesinkt at det blir færre fT3)
Jeg mener at dette også godt kan være årsaken til at det øker under visse sykdommer.
For meg kolliderer logikken når man først vet at rT3 er en passivisering - at det så aktivt deltar i desrtuktive prosesser som ødelegger for stoffskifteprosessen.
Jeg får ikke dette til å stemme.

Jeg vil jo også si at å sammenlikne T3, hvor T3-ene opptrer proteinbundet, ikke kan være relevant å sammen likne med. (min mening da)
Langt fra alle proteinbundne T3 blir frie, så hvorfor man sammelikner med denne størrelse forstår jeg ikke, og har heller ikke klart å søke meg opp en forklaring.
De-jodinasen arbeider jo med å fjerne jodatomer på frie T4.
Fordi rT3-ringen ligger innenfor fT3-ringen, må prosessen først danne fT3, dernest rT3.
Jeg mener derfor det må være relevant å se på dette forholdet som mest relevant - inntil jeg blir overbevist om noe annt da

Så hvor stort bør forholdet være ?
Det har man nok ikke allmenn kunnskap om. Noen studier har jeg ikke sett heller, men om de finnes skal de jo først vise seg i praksis.
Så det er nok litt lenger fram.....
Inn til den dag, må vi ta til takke med hva man kan finne på nettet - og fint om de som finner noe av interessse vil poste det.