Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
20-05-10, 14:10 #1
datter med symptomer på stoffskifteproblemer
Jeg har en datter på 15 som i løpet av de siste månedene har følt seg stadig mer sliten og trett. Hun har lagt på seg ca. 10 kg uten å spise nevneverdig mye, noe hun synes er helt forferdelig og som i seg selv påvirker humør og trivsel. Hun sier selv hun er sliten. Ordenskarakteren på skolen går ned, hun glemmer, sover mye, ser pløsete og blek ut. Karakterene raser og hun er stort sett hjemme, orker ikke venner(sliten) og orker ikke fritidsinteressene hun tidligere elsket. Vi fikk sjekket stoffskiftet med T4 og TSH(på forespørsel...). Blodprosenten var riktignok litt lav, T4 var på 10, TSH på 1.9
Legen ba oss komme igjen om 3 måneder til kontroll.
Hun har også klaget en del over vondt i halsen og beskriver det som stikkende smerter. Hun peker på området rundt thyroidea.
Hva gjør man? Skal jeg bare godta en "vente og se" holdning? Skal jenta mi gå ennå 3 måneder på denne måten og bli mer og mer nedtrykt og ulykkelig. Skal hun måtte begynne på videregående med energi, overskudd og selvbilde på et lavmål? Skal den tidligere energiklumpen min fortsette på denne måten?
Er dette symptomer som andre med stoffskifteproblemer kjenner seg igjen i eller er det jeg som fritt tolker symptomer og blodprøver?
Jeg vet så lite om dette og er usikker på mine egne vurderinger og i hvilken grad jeg skal stole på legen hennes?
Er legestanden fobisk motstandere mot medisinering? i så fall hvorfor? Jeg kan ikke se for meg noe verre enn det som er her, nå.
Finnes det annet man kan gjøre? Private leger/senter med andre holdninger? Homeopati?
Hadde satt utrolig stor pris på tips og andres vurderinger av situasjonen.
Hilsen bekymret mamma!Marie
-
20-05-10, 14:14 #2
Sv: datter med symptomer på stoffskifteproblemer
Jeg synes legen din viser en dårlig holdning. Om vedkommende ikke forstår det bør du fortelle at å vente 3mnd i den alderen hun er nå kan gi katastrofale følger for skolegangen hennes.
At ikke legen vil eksperimentere med medisiner har jeg respekt for, men ikke at man skal "vente og se"... det er da mer som kan sjekkes ut.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-05-10, 14:20 #3
Jeg syns ikke legen har gjort nok! :evil: Har han sjekket TRAS og Anti TPO da?
Med en ft4 på 10 hadde hvertfall jeg vært skikkelig syk. Han burde henvise dere til en spesialist på flekken syns jeg.
Lykke til, og all medfølelse herfra!

Jeanette
-
20-05-10, 14:26 #4
Hei på deg
Nei - tre måneder i limbo-helvete er fullstendig høl-i-hue
-
med slike symptomer så ville en GOD LEGE lete med lys og lykte!!!
De få verdiene du lister opp minner meg om en annen tråd:
Uansett - lykke til
pssst: ser nå at du skrev T4 og ikke FT4 (dvs Fritt T4) -
så kanskje siste meldingsdelen var litt forhastet av meg,
men at legen er r*vva står jeg ved ;0)Sist endret av Kevlin; 20-05-10 kl 14:45 Begrunnelse: lesefeil -
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
20-05-10, 15:07 #5
Stoffskifteprøvene forklarer jo symptomene.
Legen klarer ikke se sammenhengen.
Jeg hadde ikke venta på den legen.......
Det er helt feil at TSH er så lav når fT4 også er så lav.
TSH produseres av kontrollsenteret i hjernen, og skal reagere med å produsere mye TSH når fT4 er så lav.
Når ikke det skjer, kalles det et "sentralt problem".
Dessverre er det ikke så mange leger som reagerer på konstellasjonen.
De reagerer heller ikke på at fT4 er lav, tross at dette jo er det kroppen "lever av".
Når fT4 er så lav, må TSH opp mye for at kjertlen skal stimuleres til å lage mer T4.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-05-10, 16:37 #6
Hos raske børn og unge under opvæksten skal TSH i forvejen være en del højere end hos raske voksne. Det har noget at gøre med at vokse og dermed eksisterende biologiske krav til hormonsystemets fleksibilitet. Thyreoidea skal ganske enkelt reagere og reagere hurtigt på kroppens dagligebehov og fra-time-til-time-behov. Det sker gennem "kaldet" fra TSH, dvs TSH skal være højt nok til at tvinge skjoldbruskkirtlen til (over)arbejde. Mit bud på fortolkning af TSH hos en 15-årig pige med massive symptomer og TSH på 1,9 er, at mens 1,9 er faktisk allerede for høj (tyder på "noget-er-i gang") hos en voksen, hos et (sygt) barn i voksealderen burde tilsvarende "behovsbestemte" TSH ligge (ved FT4=10) på mindst 6-7-8(?)!
Problemet er blot, at lægerne (de fleste) er for indskrænkede til at fatte forskellen mellem en voksen krop og en barnekrop - den første nogenlunde (individuelt) hormonalt stabil, det andet = udsat for daglige skift i behov for hormoner.
Af samme grund, ved medicinering af de heldige børn, der kommer i behandling (udenfor Norden), skal deres dagdose af levothyroxin ligge på op til 200% af den "voksne" medicindose pr dag (vel at mærke en korrekt dose for voksne, hvilket ej heller er en selvfølge, da de fleste voksne syge i Norden undermedicineres i flæng). I modsat fald vil almindelig dose af levothyroxin simpelt hen IKKE kunne dække de aldersvarende biologiske behov for hormon under vokseprocessen.
Denne undermedicinering igen påvirker kroppens andre hormoner, hvor hormone-feedback, før eller siden vil medvirke til, at også andre hormonkirtler går "kolde". Det er altså ikke nok at tilkæmpe sig en behandling med levothyroxin. En forælder (i Norden) er nødt til at beholde boksehandskerne på, også for at overvåge at den medicindose ens barn får - er høj nok, og blive ved med det til ens barn er fuldt udvokset og oplært i nøje at overvåge sin egen behandling.
Det er kun de færreste der ved, og så godt som ingen vores uduelige læger, der praktiserer.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-05-10, 18:01 #7
Til det kan jeg bare si : Nemlig !
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
20-05-10, 18:48 #8
Tusen takk for mange og raske tilbakemeldinger!
Jeg vil rette på min egen mangel på terminologi... Ringte legesenteret og fikk opplest prøvesvarene igjen -
S-TSH: 1.9
S-FT4: 10.0
S-FT3: 5,8
Egentlig sier det meg lite selv om jeg forstår mer nå og visste at FT4 på 10 var for lavt - og at symptomene nok kunne skyldes lavt stoffskifte.
Har fått brev fra legen om at FT4 var i nedre normalområde og at det ikke var mistanke om at noe var galt med stoffskiftet men at det var greit å kontrollere om ca. 3 måneder.
Jeg leser svarene og rundt omkring på linker og andre svar i håp om å bli litt klokere.
Er utrolig takknemlig og overveldet av støtten og responsen!
Har bestillt ny legetime og får prøve ta opp dette på nytt, litt mer bestemt.
MarieMarie
-
21-05-10, 02:35 #9
Din datters helse tilstand og prøvesvarene, gir jo en klar indikasjon på at hun har feil med stoffskifte. Hva med å bytte lege? Legene som jeg har hatt, har ment både det ene og det andre om meg. Først mente nå den ene, at jeg hadde tegn på fibromyalgi, så mente den andre at jeg var alvorlig deprimert, så mente den tredje at jeg var alkoholiker, inntil jeg fikk en tysk lege, som gjorde norsk av seg, og som fastlo at jeg hadde lavt stoffskifte. Tidl. Trygdekontoret mente jeg var bedagelig anlagt, og mente jeg egentlig ikke fortjente å få penger fra de. Og tidl. arbeidsgivere, har ment at jeg var lat, trollat, og "bryr" meg ikke om andre holdning. Så jeg håper at dere slipper alt dette, at legen og NAV tar dere seriøst. Hun har jo krav på leksehjelp, forlenget timer ved prøver, enerom på prøver, og fritak fra gym.
Ønsker dere begge lykke til!
fra Helgemann
-
21-05-10, 09:24 #10
Vi bor på et lite sted med svært begrenset tilgang på leger:( Vurderer å kontakte privatklinikk dersom jeg ikke får gehør ved neste konsultasjon - på Tirsdag!
I går uttalte hun: "jeg bruker alle mine krefter på bare å leve og har ikke noe igjen til alt det de andre gjør så selvfølgelig..."
Marie
Lignende tråder
-
Verdiene til min datter på 11 år
Av Kevlin i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 7Siste melding: 02-05-12, 15:23 -
Har du flere i familien som har stoffskifteproblemer?
Av elric i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 13-09-08, 09:42 -
Symptomer på stoffskifteproblemer?
Av elric i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 04-09-08, 13:55 -
Min datter holder på å utvikle hypothyreose
Av gismo i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 46Siste melding: 08-01-08, 14:35 -
Overgangsalder og stoffskifteproblemer
Av brits i forumet OvergangsalderSvar: 16Siste melding: 11-01-07, 18:27
Svar med sitat

Bokmerker