I hvert fald kan mangel på d-vitamin give symptomer, der ligner sclerose og vitaminet skulle endda kunne forebygge denne sygdom (mener blandt andre den danske læge Carsten Vagn Hansen, læs evt. herhttp://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/sclerose.asp ). Nogle læger - som jeg ikke kan finde lige nu - har peget på, at man med d-vitamin kan forebygge sukkersyge.

Jeg har en veninde, der var alvorligt syg i et halvt års tid, men det viste sig, at hun udelukkende led af mangel på d-vitamin og b12. Hun led blandt andet af muskelsvaghed, ledsmerter, kramper, den ene infektion efter den anden samt depressionslignende tilstand og havde en følelse af, at hun gik 'ved siden af sig selv'. Desuden havde hun symptomer på nervebetændelse.

I en periode, hvor jeg selv følte mig ganske uendeligt træt, havde slappe muskler, diffuse smerter og desuden træg mave, blev det endelig konstateret, at jeg havde d-vitamin-mangel. Lægen var ikke meget stolt over ikke at have opdaget dette noget før ... Eftersom jeg havde beklaget mig over disse symptomer flere gange. Først da jeg fortalte, at jeg fik hård mave af gulerødder, gjorde det indtryk på hende. (Nogle læger har dårlig hørelse?!)

Jeg skal stadig passe på ikke at spise for mange gulerødder og andre rå grøntsager (kan bedst li' dem rå) , men det er blevet meget bedre. Jeg har nu i en lang periode taget 35 µ d3 om dagen, men jeg skal muligvis til at ha' noget mere.