Side 2 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 90
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

Standard Sv: Hva nå tro??

Bare en liten tilleggsopplysning når vi snakker om lever.....jeg tok noen leverprøver som viste at jeg har S- alat.....tror det het det, iallfall det som har med lever å gjøre og den ligger godt under referansegrense nå etter behandling....kan dette ha noen betydning ?
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva nå tro??

Sitat Opprinnelig skrevet av biff Vis post
    Bare en liten tilleggsopplysning når vi snakker om lever.....jeg tok noen leverprøver som viste at jeg har S- alat.....tror det het det, iallfall det som har med lever å gjøre og den ligger godt under referansegrense nå etter behandling....kan dette ha noen betydning ?
    Ja! En god betydning. Forhøjet S-ALAT (og "lever-aspekt" særlig blandt hypo-kvinder) er kun alt for udbredt blandt hypothyreosepatienter. Ethvert fald er et godt tegn på enten et godt helbred, eller at den behandling man får (for-et-eller-andet) virker bredspektret også på leveren. Har postet en masse om S-ALAT her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

sjekket prøvesvarene ved å ringe legekontoret jeg....det var visst S-ASAT som ligger under referansegrensen...jeg har altså ikke forhøyet men for lavt, før behandling hadde jeg 17 og etter et halvt år med medisiner ligger den nå på 14 jeg vet ikke hvilke referansegrenser legen opererer med men det er iallfall stjerne ved svaret denne gangen....S-ALAT hos meg var 15 før behandlingen og nå er den 18
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er mange prosesser i kroppen som varierer med stoffskifteaktiviteten.
    Leverprøvene er en av dem, og lave prøver indikerer lav aktivitet i det organet som omdannner mest stoffskiftehormoner.
    Men det komemr seg vel når du får opp dosen ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

hehe, mange ting å ta stilling til....henger meg ikke så veldig opp i den lave S-ASAT jeg, har nemlig lest at det ikke har noen klinisk betydning..

Det jeg nå lurer på er altså om min reverse T3 og FT3 nå kan indikere at jeg som Anisa nevner produserer for mye reverse T3?

Jeg har ikke fått målt serum cortisol i blodet, og tenker nå at jeg kanskje skulle spørre legen om det?? Han skjønner ikke så mye av hva som skjer i kroppen min egentlig tror jeg...til tross for fine B12 verdier har faktisk homocysteinet mitt økt etter påbegynt behandling også. Det virker som om min kropp ikke nyttegjør seg hverken medisiner eller vitaminer, og jeg må legge til at jeg har fått en B-12 injeksjon hver fjerde uke og i tillegg spist b kompleks og masse d-vitaminer ......

Jeg synes det er frustrerende å ikke helt forstå hva som feiler meg jeg, og siden jeg føler meg myyyye bedre nå enn før behandlingen startet har jeg vanskelig for å tro at det kan være bare psykologisk, men når blodprøveverdiene ser helt like ut som før jeg startet er det kanskje bare placebo da???? Før kom jeg knapt ut av senga om morgenen på grunn av muskelsmerter, jeg hadde dagskort hos fysioterapeuten, men der har jeg ikke vært siden jeg begynte med medisiner.... skjønn det den som vil, jeg skjønner iallfall ingenting jeg...og hos legen skjønner de visst like lite kanskje?? iallfall får ikke jeg noe svar på ting, bare at det er merkelig....føler meg som en forsøkskanin....:(

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva nå tro??

Sitat Opprinnelig skrevet av biff Vis post
    Jeg synes det er frustrerende å ikke helt forstå hva som feiler meg jeg, og siden jeg føler meg myyyye bedre nå enn før behandlingen startet har jeg vanskelig for å tro at det kan være bare psykologisk, men når blodprøveverdiene ser helt like ut som før jeg startet er det kanskje bare placebo da????
    Det er IKKE placebo, frk. biff. Man har forsket op og ned ad placebo-fænomenet og det længste nogensinde man har formået at etablere af placeboeffekt i forskningsmæssig sammenhæng var lidt under en måned! I det virkelige liv forvinder placebo-effekten allerede efter få timer.

På en måde, kan det sagtens være "psykologisk" alligevel, men ikke som du mener i dit indlæg. Selv om n`Finn skriver at T3 (om)dannes i skjoldbruskkirtlen og leveren, omdannes T3 også i alle muskelceller, nyrene, tarmen og.... i hjernen. Får du omsider T3 nok i hjernen, vil processerne der styres derfra ikke kunne undgå at forbedres, intensiveres eller hva` ved jeg. Så på denne måde "psykologisk", ja. Ellers ikke, mener jeg. Ikke som du beskriver hele forløbet. Så ville det være verdens længste placebo og du ville blive hyret som forsøgskanin til en regulær forskning i "placebo-som-medicinsk-behandling".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

thihihihi, takk for et morsomt svar Anisa okay så da aksepterer jeg at jeg ikke er noen forsøkskanin for placeboeffekten, men hva mener du om mine reverse T3 verdier.....de er jo ikke for høye i forhold til referanse, men likevel høyere enn laveste normalområde... Kan det være sånn at kroppen min produserer for mye av det sånn at jeg ikke nyttegjør meg den høye T3 verdien jeg har?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, angående ditt spørsmål er det jo slik det fungerer.
    Produseres det for mye T3 vil dette gjøres utilgjengelig for cellene ved å flytte ett jodatom, altså omdannes til rev.T3.

Så må jeg legge til at det finnes mange forklaringer på dette, særlig i et tidsperspektiv. Jeg har festet meg ved den jeg tror mest på, men er nødt til å holde meg oppdatert. Det kommer helt sikkert nye.

Så er det ulykkeligvis sånn at mengden oppgis i den kryptiske verdi "mol" her : mikromol. Og da kan man ikke sammenligne mengdene. Da må de være i vektekvalenter.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mol_(enhet)
    sjønner du noe, så tips meg da
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

nFinn, så vidt jeg kan forstå oppgis FT3 i pmol/l og Reverse T3 i Nmol/l....

hos meg er FT3 5,9 pmol/l og reverse T3 0,45 nmol/l.

p står for pico et prefiks som betyr 10^-12 og n står for nano et prefiks som står for 10^-9. Uten at jeg er noen matematiker har jeg klart å finne ut at ratioen mellom disse to er 1000 : 1.

Derfor tror jeg vi må flytte nullen tre ganger til høyre for å gjøre om nmol/l til pmol/l. (gange med 1000)

da ender jeg opp med FT3 5,9 pmol/l og reverse T3 450 pmol/l

var det kanskje ikke dette du lurte på??? hehe, det går nesten rundt for meg. Referanseverdiene her er jo veldig ulike også men når normalverdi skal være mellom 140 og 540 pmol/l for reverse T3 da kan man vel si at mitt er i øvre grense av normalområdet med 450, men om dette er høyt nok til å gi meg problemer, det er iallfall ikke jeg istand til å tenke ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Neida ikke det matematiske, jeg kjenner godt tallstørrelser som pico nano og micro (fra elektronikken), men mol er avhengig av sånnt som molekystørrelsen og T3 og T4 er forskjellige slik.
    Man burde jo gjøre om alle verdier til feks nanomol, da blir det jo litt lettere. Men man kan likevel ikke trekke rev.T3 verdien fra fT3 verdien for å se "netto" fT3.
    Jeg tror iallfall det er omtrent sånn.

Side 2 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 07-08-08, 17:15
  2. Kutte ut mjølka
    Av Marianne i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 30-10-06, 23:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg