Sitat Opprinnelig skrevet av Lene Vis post
En anden ting er at jeg døjer med lave kalkværdier og tager Etalpha (aktivt d-vitamin) hver dag sammen med kalktiskud /alm D vitamin (30 mg) Jeg har søgt og søgt på nettet og kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det er Etalpha gør, som almindeligt D-vitamin ikke gør. Der skulle vel ikke være nogen der ved noget om det?
Hej Lene

Ethalpa er den form for D-vitamin der hedder Alfacalcidol (1(OH)D3 (1 hydroxycholecalciferol) og er den form af D-vitaminet som understøtter underaktive biskjoldbruskkirtler - eller - hvis biskjoldbruskkirtlerne er blevet beskadiget ved en operation i skjoldbruskkirtlen.

Den ordineres ellers til mennesker med nedsat nyrefunktion eller andre, hvis evnen til at omdanne det "almindelige" D3-vitaminet cholecalciferol til alfacalcidol, er nedsat i nyrerne og/eller i leveren.

Jeg kan også forestille mig, at man kan få dette tilskud af "direkte" alfacalcidol for netop at "ramme" et specifikt behov hos netop dig. Men om det skulle være fordi du evt. har problem med dine biskjoldbruskkirtler eller problem med optagelsen af calcium og fosfat fra tarmkanalen, eller problem med øgning af frigørelsen af calcium og fosfor fra knoglerne og/eller nedsat udskillelse af calcium gennem nyrerne - er jo ikke til at sige på stående fod. Men der er mange gode formål denne D-vitamintype tjener og det tyder også på, at du er i hænderne på en opmærksom læge, siden du er sat i denne behandling. Det er nemlig ikke en selvfølge, skal jeg hilse og sige.
Sitat Opprinnelig skrevet av Lene Vis post
Det underlige er at jeg har taget samme dosis med begge mærker. Jeg har fået det så meget bedre trods at jeg nu ligger for højt i følge talene - og jeg kan også godt mærke jeg er noget hyper og sveder om natten. Jeg er så begyndt at trappe ned til 1150 mg.pr uge og droppe liothyroninen en periode indtil jeg lige kan mærke at stofskiftet falder en smule. Jeg skal have taget nye blodprøver om en måneds tid. Det jeg hæfter mig ved er at T3 er nærmest fordoblet. Det virker som om at omdannelsen til T3 i kroppen virker bedre her med Euthyrox. Jeg synes virkeligt det er mystisk????? Er der nogen der har hørt om det?
Det er ofte ikke til at fatte, hvor stor en betydning selv de mindste marginaler (forskelle i bindestoffer osv.) kan have på kroppens omsætning af det aktive indholdsstof og du er så absolut ikke den eneste, der mærker mere markant virkning af levothyroxin som det er bundet i andre produkter end Eltroxin.

Du kan meget vel tilhøre den type (som jeg selv), der faktisk naturligt skal befinde sig øverst eller endda lidt over referenceområderne og når hormonkoncentration nærmer sig hvad dækker kroppens "medfødte" behov - er det måske ikke så underligt, at du mærker en bedring over hele linien. Den slags påvirker jo i allerhøjeste grad også kroppens eget hormonfeedback-systemet, hvilket under gunstige forhold som nu - også påvirker andre hormoner til at balancere indbyrdes, hvilket du kan mærke som en generel bedring.

Specielt for dig er det vigtigt (mener jeg), at du sørger for ikke at komme for langt ned i hormonkoncentrationen og at du, så vidt muligt fastholder den øvre referenceområde som dit rette. Et længeværende, selv moderat "for lidt" af skjoldbruskkirtelhormoner i blodet, kan på lang sigt føre til underaktive binyrer og det er ikke til at spøge med for en person helt uden skjoldbruskkirtel.

Jeg håber bare, at du har en læge, der ikke blindt følger blodprøvetal på papiret og handler slavisk derefter. Ellers kan det hurtigt gå galt. Nogle læger elsker bare at stræbe efter, at alle værdier skal med djævlens vold om magt ligge i midten af referenceområderne, uanset hvordan patienten selv har det med det. Hvis det var mig, ville jeg overhovedet ikke "pille" ved doseringen m.v. så længe kroppen (og jeg) trives. At trives - med vores sygdom - er vild luksus. Grib fat og hold fast så længe kroppen og sindes trives.