Syns Anisa viser til mange mulige løsninger i innlegget sitt.
Litt om T3 bare.
T3 er kroppens stoffskiftehormon, og kroppen forsynes fra to kilder : Kjertlen og leveren.
De-jodinaseprossesen omdanner fT4 til T3 hovedsaklig i leveren, og sørger for den langsiktige forsyningen.
Kjertlen danner T3 som kroppen bruker umiddelbart, og denne forsyningen er hurtig regulerbar og har døgnvariasjoner. Mest om morgenen - lite om kvelden.

Tilsammen dannes det for mye T3.
Overskuddet omdannes til revers T3 - (rT3, -T3)
T3 har et lagerstadie som T4 har, men dette er svært kortvarig.
I dette stadie er ikke hormonet aktivt. I praksis er det bundet til blodproteiner og blir ikke aktivt før det frigjør seg fra proteinet.

Blodprøver.
I lagerstadiet kalles prøven total T3 (TT3 eller bare T3)
Denne prøven måler all T3 - også de frie og reverserte.

Målingen Fritt T3 måler de T3-ene som ikke er bundet til proteiner, altså også den reverserte formen.

Målingen rev.T3 måler kun den reverserte form.

T3 er stoffskiftehormonet, men....
Det er gjort flere studier som viser at man ikke kan fungere hvis man kun forsynes med T3.
Så skal betingelsen for studien finleses, og deltagerene har alle hatt kjertelbetennelse. Altså er det liten sjanse for at de har sjeldne varianter.
T4 er altså helt nødvendig for at man skal fungere, og i det siste er det kastet fram undersøkelser som kan tyde på at hjernen lager sitt eget T3 - av T4.
T4 må ha andre funksjoner i kroppen enn å fungere som et passivt lager for omdannelse til T3.
Min personlige oppdagelse er at Levaxin regulerte hvilepulsen min, og at Liothyronin (T3) ikke gjorde det.
Så T4 må ha en eller annen påvirkning på det andrenale system.

Sjeldne varianter.
Jeg går ut fra at du har negative svar på antistoffprøver ?
At du ikke har selenmangel eller D-vitaminmangel ?
Og at ferritin, B12 og natrium har akseptable verdier ?

Nedgang i vekt kan tyde på at din selvproduserte T3 ikke virker så godt som den T3 som ble laget av Levaxin.
Det tyder også på at det adrenale også virker bedre på Levaxin.
Hvilken av disse to kan man jo finne ut ved å kun gi Liothyronin.
Antagelig er det ene avhengig av det andre (som det ofte er i kroppen), men se på det som et ledd i en lang feilsøkingsprosess.

Jeg mener jo at feisøkingstiden kan kortes noe ned ved en gentest for å belyse muligheten for celleresistens.