Sitat Opprinnelig skrevet av biff Vis post
Blodverdiene er vel ikke så ille tror jeg, men begrunnelsen for å kutte er jo at jeg har veldig ustabil puls og hoppende blodtrykk.......jeg fikk iallfall inntrykk av at legen mener kroppen vil produsere mer selv når jeg kutter, han nevnte at mange mener at liothyronin er synderen ved økt puls men han er ikke enig....har erfaring med annet...

Før jeg startet behandling for et halvt år siden var TSH 1,8 FT4 14,6 og FT3 5,4
Nå i mai er TSH 0,02, FT4 14,8 og FT3 5,9

Det ser ut for meg som om den eneste forskjellen etter all medisin jeg har tatt er at TSH har sunket ellers er jo alt som før, men forklarer det hvorfor jeg føler meg bedre til tross for uregelmessig puls og forklarer det at jeg har gått ned 10 kilo......eller kanskje dietten alene har gitt vektnedgangen...??? Må legge til at jeg skal trappe ned levaxinet i seks uker da, ingen brå kutt....
Sitat Opprinnelig skrevet av biff Vis post
de første månedene jeg gikk på medisinen var TSH o,o6 FT4 11.7 og FT3 6,2

da sank altså FT4 til tross for en høyere dose enn den jeg har brukt de siste tre måneder...

jeg skjønner ikke stort, men legen er ikke så opptatt av at TSH er lav, han er mer opptatt av mine symptomer.

Er det noen logikk i at jeg føler meg bedre nå?? Når det eneste som er annerledes er at TSH er veldig lav?

Jeg må jo stole på at legen vet hva som er det beste for meg...Vil TSH øke når jeg bare går over på Lio????
Hej Biff (er du en mand eller kvinde?)

Det er altid en fordel når ens læge lytter mere efter symptomerne end blodprøvetal. Det har vi kun alt for lidt af i almenpraksis mener jeg, så du er en heldig undtagelse. Tillykke med det.

Når det er sagt, studser jeg alligevel over dine, relativt høje FT3-tal, selv FØR behandlingen var startet. Og dette samtidigt med at dit FT4 lå/ligger så relativt lavt. Selv 14,7 er altså ikke så fantastisk, hvor det burde ligge mindst omkring de 20 med det FT3-tal du præsterer.... Noget synes at være "forkert".

Ved du, om din læge har rekvireret prøven for rT3 (reverse T3) eller har du kun fået undersøgt blodet for indhold af T3 alene? Når dit T3-tal ligger så højt, er der grund til at mistænke at du danner mere Reverse Triiodothyronine (rT3) end du har godt af. rT3 er et uvirksom hormon der træder ind i stedet for det aktive T3 og man kan i realiteten lide af T3-underskud, selv om blodprøven viser "helt fint"

Almindelige, rutinemæssige laboratorieprøver vil ikke afsløre forholdet mellem rT3 og T3. Tværtimod vil T3-resultaterne vise summen af begge hormoner, som om det kun var T3, og på denne måde bliver der tale om et vildledende resultat, idet lægen vil ikke kunne forstå, hvorfor patienten fortsat har det skidt selv om T3-tallet ligger så pænt. Hvis man vil have det korrekte billede af T3-resultatets fordeling mellem det "ægte" T3 og det "falske" T3 - er man nødt til at rekvirere separate blodprøver for T3 og rT3 hver for sig.

Så er det, at du har udtrykt din forundring over at lægen har foreslået udtrapning fra Levaxin og beholder kun T3-delen af behandling. Du skriver at du har aldrig hørt om det før. Men det findes altså, netop i tilfælde af at en patient danner "for meget" rT3 at behandling alene med Liothyronin tilfører kroppen det savnede T3, og afbøjer u-virkningen af rT3.

Denne "tilstand" kan forekomme ved bl.a. 2 (tror jeg det er) hypothyreose-lignende sygdomme. Den første er Wilson's Syndrom som de skolemedicinske læger har svært ved at anerkende. Den anden er NTI = Non-Thyroidal Illness Syndrome også kaldet Euthyroid Sick Syndrome (ESS). Det er selvfølgelig ikke så enkelt som det lyder her, men dit "underlige" forløb taget i betragtning: hvad hvis du slet ikke har hypothyreose, men netop NTI/ESS? Så vidt jeg ved er de alle 100% reversible med rette behandling og man kan blive rask igen, hvilket man nok ikke bliver med hypothyreose.

Noget andet jeg har hæftet mig ved er, at du har tabt 10 kg efter at du er startet på kombinationsbehandlingen T4 + Liothyronin. Beklagelsesvis er det ikke en selvfølge, at blot vi starter på medicinsk behandling, rasler vores hypothyreose-kiloer ned. Selv velregulerede hypothyreosepatienter har svært ved at komme af med den overvægt, man har erhvervet sig under sygdommen. Men du kommer i behandling og over relativ kort tid taber du de 10 kg.... Det er ikke "normalt", men det kunne hænge sammen med at NTI/ESS-patienter ofte har et højt cortisol-niveau og et længeværende, "stabilt" overskud af cortisol medfører altid vægtøgning. Her er det nok med at undersøge blodets serum cortisol.

At du så har tabt de 10 kg uden andre foranstaltninger end en påbegyndt behandling med Liothyronin, kunne tyde på at det friske T3 i kroppen har fået cortisol til at falde = vægttab. NTI/ESS er skruet helt anderledes sammen end hypothyreose og det kunne forklare at dit forløb er så relativt anderledes end ved hypothyreose, uanset subklinisk eller primær.

Havde det været mit sygdomsbillede, ville jeg roligt "teste" lægens forslag med Liothyronin alene og se hvad det fører til. (For)bliver du bedre eller bliver du endnu bedre, er sandsynligheden for at du ikke lider af thyreoidea-sygdom stor. Man trapper ud af Liothyronin, bliver (desværre) dårligere igen og så starter lægens arbejde for alvor. Når årsagen til NTI/ESS findes og behandles - er man rask.

Bliver du dårligere på Liothyronin alene - ja, da kan man jo altid vende tilbage til hypothyreose-hypothesen og tage det derfra. Denne chance er værd at tage, forudsat at du fra lægen får bevilget en eller anden form for dosering-frihed til selv at øge lidt eller reducere dine daglige doser af Liothyronin, afhængig af hvordan du har det. Uden denne frihed kan du risikere ikke at kunne imødekomme kroppens/dagens krav til trivsel og præstation. Og så vil "testen" lissom falde på gulvet og det vil ikke kunne fastslås om du har en thyreoidea-sygdom eller non-thyreoidea-sygdom. Det er ret vigtigt at du har friheden til selv at justere din dosering af Liothyronin fra dag til dag, og rammen lægen bevilger må ikke være alt for smal. Det er symptomerne der skal have lov til at bestemme hvis det skal lykkes.

Normalt behandles patienter under mistanke for NTI/ESS ikke med thyreoideahormoner, men nu er du jo startet, så kan man lige så godt benytte det til at skyde en genvej og teste for mistanken, såfremt din læge selv har det i mente.

Bare en masse stråtanker på baggrund af få data. God bedring, Biff