Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Tråd: PMS og lavt stoffskifte
Hybrid View
-
10-05-10, 16:00 #1
Sv: PMS og lavt stoffskifte
Jeg har det på samme måte som deg. Når det gjelder mine plager, er jeg ganske sikker på at det skyldes binyretrettheten. Jeg bruker hydrokortison for binyrene - 37,5 mg daglig.
De symptomene jeg får ved pms/mens kan lett forveksles med mangel på t3, men mangler du kortisol, vil det jo gi deg hyposymptomer. Kortisol inngår jo også i danning av kjønnshormoner, og har man for lavt kortisol, vil det påvirke nivået av flere hormoner.
Min løsning på dette er å ta ekstra hydrokortison i disse dagene. Hydrokortisonet virker jo raskt og har relativt kort effekt (oppmot 4 timer). Har brukt det over et halvt år nå og begynner å kjenne på kroppen hvor mye jeg trenger. I pms-dagene og den første blødningsdagen øker jeg dosen opp mot 40%. Da kan jeg merke at jeg holder pms-symptomene og de andre symptomene på avstand - til en viss grad, ihvertfall.
Dette har blitt gradvis bedre for meg, særlig etter at jeg begynte med DHEA for halvannen måned siden. (jeg hadde svært lave nivåer av DHEA). Thyroxin virker langsomt, og å ta ekstra dose i forbindelse med mens, synes jeg virker feil, da effekten av økt dose vil komme en tid etter økningen. Poenget med å dosere med thyroxin er jo at man skal finne sin optimale dose, og da bør denne være stabil.
mvh Rufus (nei jeg er altså ikke mann, bare lite gjennomtenkt brukernavn
)
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat
Bokmerker