Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
Her er forresten brevet jeg fikk:

"Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon. Spyttkortisol tatt om kvelden er betydelig forhøyet, også sammenlignet med morgenkortisol. Det er grunn til å tro at prøven er kontaminert, noe som feks. kan skje ved at det kommer steroidsalve på tampongen. Du har ikke for lav kortisolproduksjon."
Uha da da... du må hellere opfordre din læge til at sige det samme ("Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon") til lægerne K. Løvås og E.S. Husebye Kortisol i spytt ved sykdom i binyrene: "Diagnostikk av sykdommer i binyrene er utfordrende, fordi den normale variasjonen i hormonnivåer er stor. Først og fremst gjelder det kortisol, som har en døgnvariasjon med høye nivåer tidlig på dagen og lave nivåer sent på dagen." Og til læge E. Haug Spyttprøver til kortisolmåling: "Kortisolmåling i spytt er den sikreste og enkleste metoden for å estimere konsentrasjonen av fritt kortisol i blodet." "Det er derfor grunnlag for å anbefale kolleger å ta i bruk måling av kortisol i spytt ved mistanke om sykdom i binyrebarken."

Men, så til ammunisjonen min Hvilke argumenter kan jeg bruke for ny prøve?
Ikke andet, end at der er en grund til at spytprøven skal OMFATTE både morgen- og aften-cortisol, og eftersom din aften-prøve "må være" kontamineret, skal der foretages en ny prøve, for at kunne udelukke forhøjet aften-cortisol. Og så kan du spørge: "hvad hvis aften-cortisol er lige så højt, som prøven viser? Vil du, kære læge, skriftligt bekræfte, at du påtager dig det fulde ansvar for, at jeg risikerer at udvikle en svær binyresygdom, fordi du tolker et ubekvemt prøvesvar som værende "forurenet"?"

Havde han straks givet dig en prøve med 4 prøvetagninger, kunne man følge faldet eller stigningen af cortisol over dagen, og selv hvis en af prøverne var "kontamineret", kunne man følge kurven op eller ned, du ved... Rosin. Han ville hellere lege samfundsøkonom, ham lægen, og nu skal der en helt ny prøve til, for at verificere den første. Sikken idioti, hvis jeg skal sige det selv.
Og så har jeg jo en merkelig døgnrytme. Økte Erfa til 90 mg nylig, men er veldig trøtt på morgenene, og våkner til på kvelden. Kan tyde på binyretrøbbel?
Jamen det er netop et typisk tegn på nedslidte binyrerne, der er aktive på et forkert tidspunkt. Havde du haft korrekt (høj) morgen-cortisol - var du frisk som en fisk lige fra morgenstunden (som du er jo i stedet for om aftenen fordi du har højt cortisol når det burde være lavt) og brain fog ville være en saga blot.
Jeg fulgte prøveretningslinjene, men mistet kveldstampongen på bordet (spytt er glatt, gitt!), og her kan det jo ha vært rester av et eller annet.
Medmindre du har slagtet et får, eller spyttet/svedt/urineret på bordet - burde en vattot ikke kunne "forurenes" af blot at falde ned på det.
Hva skulle jeg gjort uten kunnskapen her inne?? Ikke blitt bedre, i alle fall ;)
Hvad skulle vi have gjort uden kloge spørgsmål, ærlighed og åbent sind når vi får svarene?