Tusen takk for langt svar, Anisa!

Jeg forstår jeg må gi meg i kast med å overtale legen igjen. Det kan bli en utfordring, og jeg må nok lade med tilstrekkelig "ammunisjon" om jeg skal få gjennomslag. Her er forresten brevet jeg fikk:

"Spyttkortisol er ikke særlig godt egnet til for å utrede nedsatt binerebarkfunksjon. Spyttkortisol tatt om kvelden er betydelig forhøyet, også sammenlignet med morgenkortisol. Det er grunn til å tro at prøven er kontaminert, noe som feks. kan skje ved at det kommer steroidsalve på tampongen.

Du har ikke for lav kortisolproduksjon."

Neivel... Legen ga meg motvillig denne prøven, og om jeg ville ha spyttprøve 4x daglig, måtte jeg i alle fall betale dette selv. Og det har jeg desverre ikke penger til nå.

Men, så til ammunisjonen min Hvilke argumenter kan jeg bruke for ny prøve?
For meg virker morgenkortisol under ref.verdi, om en ser på de fer.verdier jeg tror samsvarer med maks på 22 (morgen).
I tillegg har jeg ikke fått vite kveldskortisol, og den trengs jo som du sier Anisa, for bekrefte eller avkrefte sliten binyrebark.
Og så har jeg jo en merkelig døgnrytme. Økte Erfa til 90 mg nylig, men er veldig trøtt på morgenene, og våkner til på kvelden. Kan tyde på binyretrøbbel?
At jeg ikke har Cushings (overaktiv binyrebark, takk Anisa) er jo flott det, men det betyr jo heller lite når spørsmålet er om jeg har en underproduksjon.

Jeg fulgte prøveretningslinjene, men mistet kveldstampongen på bordet (spytt er glatt, gitt!), og her kan det jo ha vært rester av et eller annet.

Mer ammunisjon søkes, denne legen lar seg ikke overtale uten protester, saklige som usaklige!
Hva skulle jeg gjort uten kunnskapen her inne?? Ikke blitt bedre, i alle fall ;)