Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Threaded View
-
07-05-10, 10:02 #3
Sv: Trenger hjelp til å tolke spyttprøve
Kære Rosin
Hvis jeg var dig, ville jeg forlange spytprøven taget igen! Det kan ikke nytte (noget som helst), at man tilbageviser tallet 100> som en fejl, såfremt der ikke er foretaget en kontroltest. Lad dig ikke tørre af med denne søforklaring, please.
"Alt under 22 er normalt"? Nej, alt under 22 tolkes som at du ikke har Cushings syndrom (overaktiv binyrebark).
Nedre grænseværdi "findes ikke" i din opstilling (øjensynligt) fordi testen gik ud på at udelukke at du havde overaktive binyrer. Underaktive binyrer (undt. Addison's) findes jo ikke i vores lægers ordforråd, så hvad skulle man bruge nedre ref.værdier til i så fald? (Ironi anvendt).
Jeg mener ikke, at du kan tolke morgenværdien uden (det vigtige) udgangspunkt i aften/nat-værdi. Den må foreligge før du kan begynde at bedømme dit morgencortisol. Det nytter nemlig ikke det store, hvis dit morgencortisol er indenfor referenceramme samtidigt med, at dit natcortisol er f.eks. meget højere, for så har du binyrebarksvigt uanset at morgencortisol ligger "fint".
"den på kvelden var visst forurenset"? Hvordan "forurenet"? Du er blevet instrueret om fremgangsmåden ved udtagning af en spytprøve?
- Ikke innta mat eller drikke siste halvtime før prøvetaking
- Ikke utfør tannstell siste halvtime før prøvetaking
- Ikke ta prøven etter sterk fysisk aktivitet
- Ikke ta prøven under infeksjonssykdom
- Bomullstampongen tygges eller suges til tampongen er gjennomvåt (minst ett minutt) og plasseres tilbake i røret
- Prøven kan oppbevares på nattbordet til neste morgen
- Prøven kan oppbevares i kjøleskap inntil tre døgn
Medmindre du har mundsår/blister i munden og ellers har overholdt prøvetagnings forskrifter - kan jeg ikke se, hvordan din spytprøve skulle være forurenet.... Forlang en ny prøve, Rosin.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
HJELP til tolkning av 24 timers spyttprøve???
Av Lulu i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 15-08-09, 08:00 -
Trenger hjelp til å tolke mine blodprøver
Av Birgithe i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 11-07-08, 23:49 -
Hjelp til å tolke LH og FSH.
Av Shanita i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 14-06-07, 20:41 -
Trenger hjelp til å tolke prøvesvar
Av sos i forumet BlodprøverSvar: 18Siste melding: 13-10-05, 14:27

Svar med sitat

Bokmerker