Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
04-05-10, 08:54 #1
Frisk fra binyretretthet?
Hei
jeg har tatt spyttprøver og venter på svar.
Mistenker sterkt at binyrene er slitne for jeg merker at kroppen har fått et mye bedre liv etter at jeg for noen uker siden gikk over til lavkarbo. Burde ha gjort dette for mange år siden ser jeg nå, da jeg har vært uvanlig sliten (men til å leve med) de siste fem-ti årene, selv om jeg ikke fikk lavt stoffskifte før etter fødsel for ett år siden.
Mitt spm er om binyrene vil bli friske en (vakker) dag?
Kroppen min føles grunnsliten etter sammenhengende luftveisinfeksjoner i et halv år, samt ubehandlet lavt stoffskifte i nesten ett år.
-
04-05-10, 09:31 #2
Sv: Frisk fra binyretretthet?
Kære Berit

At du først fik diagnosen efter fødslen betyder ikke, at du først er blevet syg efter fødslen. Det er både lumsk og normalt, at gå med subklinisk hypothyreose gennem mange år ("har vært uvanlig sliten (men til å leve med) de siste fem-ti årene"), før den bryder ud i lys lue som her, efter en fødsel.
Problemet med subklinisk hypothyreose er, at den "leverer" næsten de samme massive plager og symptomer som hypothyreose-i-udbrud, men hvor det er TSH-tallet der er afgørende for, om man får sin sygdom anerkendt/behandlet. Du er en af de heldige, som har fået sygdommen målbar udenfor referencerammen, og dermed er du kommet i behandling. Rigtig mange går hele deres liv ubehandlede, med et TSH-tal der aldrig kravler over 4-5 - grænsen de fleste læger anerkender for start af behandling.
For dine binyrer betyder det, at de har været på "overarbejde" længe før du har fået din diagnose og du må derfor indstille dig på, at det kan tage tid med de rette forholdsregler, før dine binyrer er fuldt restituerede. Selv det er dog uden garantier, da tingene hænger tæt sammen med hvordan du selv håndterer dit liv på områderne "kost", "stresshåndtering", "urter og tilskud". Til gengæld kan jeg berette, at jeg kender virkelig mange mennesker, der har indført permanent "regime" af hensyn til deres binyrer og som nu er både levende og har et liv, der næsten ligner det liv de har haft før de blev syge.
Så alt i alt vil jeg råde dig til at lære og være opmærksom på dit indre og ydre liv, under hensynstagen først og fremmest til dig selv. Selv om det lyder som en recept på "egoisme", er sandheden dog at så længe du har det godt (nok), har alle omkring dig derigennem en stor gavn af det, og du selv slipper for belastninger, der intet andet er til at kompensere for, end dine binyrer.
Rigtig god bedring, Berit
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-05-10, 10:32 #3
Hei Anisa
tusen takk for langt svar. Det du skriver treffer midt i blinken. Jeg liker ikke å måtte innse det, men jeg har antakelig hatt subklinisk hypoterose i en del år før det slo til for fullt. Jeg har alltid, fra jeg var i midten av tyveårene og muligens før dette også, følt at jeg ble litt fortere sliten enn andre, og tålte mindre enn andre. Alltid følt meg litt "puslete" sammenliknet med hva andre orker. Jeg trodde likvel dette var helt normalt og at mange hadde det sånn. Slitenhet var min største plage de årene, men med nok søvn og regelmessige måltider gikk det på et vis rundt. Blir litt trist når jeg tenker på at det kanskje ikke var normalt å ha det sånn og at jeg kunne ha blitt bedre dersom noen hadde oppdaget at jeg hadde antydninger til lavt stoffskifte. Ett år etter fødselen var TSH på 7 og legen startet umiddelbart behandling, men jeg aner jo ikke hva TSH har vært på før det.
Skal for alvor begynne å lytte til min egen kropp og "den indre stemmen". Jeg vil leve i harmoni med mine forutsetninger. Har en veldig stressende jobb nå der vi måles på prestasjoner hele tiden. Jeg ser at det kan bli problematisk å følge denne linja fremover.
Urter og tilskudd skriver du. Har fått med meg at Lakrisrot er bra. Har du andre tips om hva jeg kan ta? Tenkte å ta en handletur på iherb.com snart.
Synes litt syndt på meg selv i dag- det er vel lov en sjelden gang
-
04-05-10, 12:51 #4
Anbefaler deg å investere i boka til Wilson om du ikke har den, finnes på dansk og engelsk. Masse info finner på på nettstedet hans. Om adaptogener som lakrisrot, sibirsk ginseng, ashwaghanda, kost, vitaminer og mineraler, gode råd etc
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
04-05-10, 13:27 #5
Takk, Vigdis. Boka er nå kjøpt på amazon!
Lignende tråder
-
Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 953Siste melding: 09-09-14, 21:29 -
Hva er binyretretthet?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 19-05-13, 15:27 -
Usikker på om jeg er frisk..
Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 6Siste melding: 26-03-10, 09:14 -
Har jeg binyretretthet?
Av Gekko i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 25-03-10, 10:20 -
Binyretretthet - hydrokortsonkrem?
Av Rufus i forumet HydrocortisonSvar: 14Siste melding: 29-09-09, 17:49
Svar med sitat

Bokmerker