Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
-
27-04-10, 18:07 #11
Sv: Blir man helt frisk med erfa thyroid?
Håper du passer på å øke ERFA dosen Delisa.
Den er alt for liten til at du kan leve lenge på den.
Det kan skje at du kommer ned i en downperiode etter en stund.
Det kan være u-ungåelig, me du kan være litt føre var å øke dosen i forkant.
Du skal nok over 3Grain/dag (180mg)
ERFA oppgir Grain som cirkaverdier.
1Grain tabletten oppgis til 60mg - 2Grainstabletten til 125mg.
Men det betyr ingenting.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 19:13 #12
Kan eg ikkje leva ok kor lenge som helst på den låge dosen så lenge eg beheld ein viss del av Levaxin??
Eg har kun 95 styk 0,5 grain igjen og det er 50 dagar til legetimen. Legen har foreslått denne måten å gjera det på:
Trappe ned til 100 mcg Levaxin, så leggja til 30 mg Erfa. Trappe vidare ned til 50 mcg Levaxin og da leggja til 30 mg x 2 Erfa. Eg droppa å trappe ned til 100 mcg Levaxin. Begynte rett på 30 mg Erfa etter kun ein dag med 100 mcg Levaxin.
Er veldig i stuss over korleis eg gjer det framover. Det passar dårleg å bli i dårleg(are) form, anten det nå er under- eller overdosering. Er redd for at denne T3en skal byggja seg opp i systemet mitt og plutseleg slå meg heilt ut. Samtidig fryktar eg å bli underdosert. Og er veldig usikker på korleis eg skal gå fram for å trappe meg ned til 50 mcg Levaxin.
Til moderatoren: Kanskje kuppar eg denne tråden, nå? Flytt den gjerne om det er meir riktig. Eg føler meg som eit stort spørjeteikn og klarte ikkje dy meg for å svare her.
-
27-04-10, 19:57 #13
Jo - du bør nok følge legens plan uansett hva jeg sier og mener.
Svaret mitt er farga av at jeg ikke visste at du også tok Levaxin.
Det bedrer jo situasjonen betraktlig.
Men hvorfor denne gradivise overgangen lurer jo jeg på ?
ERFA anbefaler direkte overgang fra dag en uten dikkedarer.
http://thyroid.erfa.net/
Om du får fortsette, så be om 500stk 125mg. De koster mye mindre pr.Grain.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 21:04 #14
Joa, eg er nok ganske så lydig slik sett. Men les jo litt rundt omkring her på Sonjas og andre fora om ulike måtar å konvertere på.
Dessutan er det vel litt "mye vil ha mere". Eg kjenner definitivt ei endring, og vil at dette skal vare ved. Og gjerne heile dagen, også etter endt arbeidsdag.
Kjenner ikkje tanken bak dette. Eg fekk ikkje noko klart svar når eg spurte kor lang tid eg skulle bruke på å trappe ned frå opphavleg dose til 100 og frå 100 til 50. Legen sa noko slik som at eg skulle gjera det når eg følte for det, var klar. Men eg er usikker altså.Men hvorfor denne gradivise overgangen lurer jo jeg på ?
ERFA anbefaler direkte overgang fra dag en uten dikkedarer.
http://thyroid.erfa.net/
Har lese inne på Erfa sine nettsider, som du linka til her, finn ikkje noko der om at dei tilrår direkte overgang frå syntetisk t4 til Erfa...
Kvar fann du det hen, n'Finn?
Eg får noko fortsetja på Erfa. Målet er å kanskje klare meg med kun Erfa, altså å fase ut all Levaxinen. Skal hugse dette med økonomien, noterer det nåOm du får fortsette, så be om 500stk 125mg. De koster mye mindre pr.Grain.
Takk igjen
Sist endret av Delisa; 27-04-10 kl 21:12 Begrunnelse: 2x skrivefeil
-
27-04-10, 21:55 #15
Sv: Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
Eg har leitt enda meir rundt. Ser at du har rett n'Finn
Erfa tilrår direkte overgang.
Da vil eg i morgon starte på steg 2 av oppskrifta frå legen min:
Altså 30 mg x2 i tillegg til redusert dose Levaxin 50 mcg.
Men skal eg ta det to gonger, mon tru? Erfa tilrår 1 gong, på morgonen. Men eg har litt slitne binyrer. Trur eg tek det 2 gonger ein periode.
Spennade.
Legg i dosetten og går til sengs.
-
27-04-10, 22:09 #16
Det er jo en egen tråd om overgangen her : https://www.stofskifteforum.dk/showt...ERFA#post84855
http://www.drumlib.com/dp/000016.htm
Jeg finner det ikke nå, men er ganske sikker på at det var på ERFAs sider jeg så det, men jeg fant en annen her :
How to switch:
When making a switch to desiccated thyroid, we have found two successful strategies when we work with our doctors: one, to take our last dose of T4 (aka Synthroid, Levoxyl, Levothyroxine, etc) one day, and start on desiccated thyroid like Naturethroid, etc the next, as explained below. The owner of this site did it that way while working with her doctor. Or two, a patient can lower their T4 dose in half, and start on desiccated thyroid. But it will be important to continue lowering the T4 with each raise of desiccated thyroid to prevent an excess of T4. Desiccated thyroid like Naturethroid is 80% T4 anyway!
It's not recomended to stay on your starting dose for more than 2 weeks due to the feedback loop. By 2 weeks into dessicated, you should have raised your dose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 22:15 #17
Her er det eg fann. I eit forum på Erfa sine sider.
http://thyroid.erfa.net/distribution....php?f=3&t=159
Here is a question I frequently receive:
Should I switch directly or gradually from Levothyroxine to Thyroid ?
Answer:
In order to change to our medication, we suggest to switch directly from Levothyroxine to our Thyroid product. Depending on the dose of Levothyroxine you are taking you should be able to convert to our product using this conversion table:
mgEquivalents Dose of T 4 (levo-thyroxine)mg
32_____________________________0.05
65_____________________________0.1
130____________________________0.2
200____________________________0.3
260____________________________0.4
325____________________________0.5
Our Thyroid product comes in 30, 60, and 125 mg.
Du skreiv tidlegare i tråden at eg nok skulle over 3 grain, men ser at det tilsvarar 222 - 300 mcg syntetisk medisin. Eg har brukt 128 mcg Levaxin den siste tida. Er det eit eller anna med den dirkete t3 som gjer at eg må ha meir tyroid, da, eller? Legen meinte tvert i mot at eg kanskje kunne klare meg med mindre Erfa enn eg måtte ha Levaxin.
-
28-04-10, 06:21 #18
Legen min på Balder mener jeg skal ha 3-3.5 grain, jeg har jo vært overdosert. Akkurat hvilken dose vi trenger, finner vi vel ut av, dette er jo en langsom prosess.
Jeg deler Thyroid dosen i tre, det fungerer best for meg, i en fallende dosering, mest på morgenen, minst på ettermiddagen.
Prøv deg frem!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-04-10, 15:28 #19
Jo - jeg ser jo at det regnes og regnes på tabeller og tilsvarende.
Men det stemmer heller ikke etter min erfaring.
Ruth har det best med 3 doseringer pr. dag - jeg greier meg med 1.
Og dette har vi funnet ut er best for oss - nytter ikke med skjemaer.
Jeg kan heller ikke greie meg under 3,5Gram/dag - mitt forbruk da jeg var på Levaxin var svært ustabilt. Jeg hadde store problemer med diverse symptomer og både legene og jeg prøvde å endre dosen. Forsøkte alt fra 100 til 300. Kanskje 150-175 var det jeg skulle ha, men det ga ikke symptomfrihet !
3,5G ERFA=123µgT4. I tillegg er det jo 28µgT3 som skulle være 112 T4-ekvivalenter som tilsammen blir 235µg T4 om en skal regne T3x4=T4.
Så den regnemetoden stemmer ikke i mitt tilfelle.
Kanskje T3x2=Tt er nærmere det korrekte - for meg.
Det vil bli 123+28x2=179µgT4.
Det må være slik at halvparten av ERFA's T3 ikke benyttes av kroppen - kanskje blir det rT3 ?
Hvem vet ?
Og man kan spekulere, men finner aldri noen annen løsning enn at vi nok må finne ut av det selv - helt individuelt og personlig.
Tabeller, blodprøvesvar og tolkinger av disse vil jeg råde til å ta som et meget grovt utgangspunkt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-04-10, 21:26 #20
Hei igjen
Eg har ikkje følt meg like fin i dag, men det kan vera andre ting. Bjørka er i anmarsj, eg er litt forkjøla, står midt i flytting. Har vorte mykje smågreier fram og tilbake, køyring, skynde seg i dag. Ikkje bra for meg, det veit eg jo. Nå veit eg jo også med sikkerheit at det er pga. binyrene.
Men det litt ekle er at eg har kjent meg litt som når eg har vore hypo, med tunge, liksom "døde" armar, stiv i ansiktet, tung i kroppen, lite matlyst.
Joa folkens, eg ser jo at eg må lytte til kroppen og prøve meg litt fram, og samtidig samarbeide med legen.
Har lese i STTM og vorte ein del klokare. Skal nok ha 3 grains på sikt.
Lignende tråder
-
Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 08-12-09, 15:59 -
Lenker til saken om Armour Thyroid, Nature-Throid, Westhroid og Erfa Thyroid
Av Mod i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 0Siste melding: 09-11-09, 10:29 -
Overgang fra høyt til normalt stoffskifte + vekt
Av lady90 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 07-06-08, 19:58 -
seponering av Armour for overgang til Levaxin
Av i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 30-03-05, 14:04
Svar med sitat

Bokmerker