Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Hybrid View

baremei Gjest

Standard Sv: Hjelp - Må fjerne halve thyriodea

Sitat Opprinnelig skrevet av pandalakris Vis post
    Flere kvinner enn menn får thyreoideacancer. Insidensen er 4 til 1.
    Javel? Både "huslegen" på det tidspunktet og spesialistene samt kirurgen sa det motsatte.

Feil slutninger eller ny forskning?

pandalakris Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei Vis post
    Javel? Både "huslegen" på det tidspunktet og spesialistene samt kirurgen sa det motsatte.

Feil slutninger eller ny forskning?
    Sikker på at dere ikke husker feil da? For insidensen har vært ganske lik de siste 10 årene. Ser at jeg tok litt i for insidensen er mer 3 til 1, men den er iallefall i klar favør av kvinner.
    Se her:

http://www.kreftregisteret.no/Global...7_hele_web.pdf

Og her:

http://www.kreftforeningen.no/vp/mul...yroi_5077a.pdf

1.3 Forekomst i Norge - Cirka 200 nye tilfeller i Norge pr år - Incidens - kvinner 4,1/100.000/år - menn 1,6/100.000/år - 50 % er under 50 år ved diagnosetidspunkt - Høyest incidens i Finmark, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland - Prevalens (år 2001): 3500 personer (for 2000 personer mer enn 10 år siden diagnosen)

baremei Gjest

Nei, jeg husker ikke feil, for legen var helt tydelig på at han skulle opereres fort, nettopp pga kreftfaren fordi han var mann. Fra kulen ble oppdaget til den var operert ut tok det 3-4 uker.

Det kan nok ha vært 15 år siden, for jeg var novise på eget stoffskifte og hadde såvidt begynt å dille med det.

pandalakris Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei Vis post
    Nei, jeg husker ikke feil, for legen var helt tydelig på at han skulle opereres fort, nettopp pga kreftfaren fordi han var mann. Fra kulen ble oppdaget til den var operert ut tok det 3-4 uker.

Det kan nok ha vært 15 år siden, for jeg var novise på eget stoffskifte og hadde såvidt begynt å dille med det.
    Hmm det var rart, for all statistikk viser at kvinner har høyere risiko for å få denne kreftformen, samt at forekomsten er høyere hos kvinner enn menn. Det var forskjell på 5 års relativ overlevelse pr 93-97, men ikke så stor at det burde ha innvirkning på plassering i operasjonskøen. Dødeligheten er også fordelt med 3 til 1.
    Men det har jo skjedd utvikling på informasjons og kunnskapsfronten på disse årene, så det er vel en mulighet for at det som dengang var en sannhet, er forandret nå. En sannhet innen feks psykiatri holder i 12 år, så kommer det ny kunnskap som forandrer på sannheten.
    Uansett er det interessant å lese statistikk. Den viser iallefall at det er positiv utvikling innen overlevelse, selv om forekomsten er blitt høyere.

Lignende tråder

1. Hjelp - Må fjerne halve thyreoidea
    Av Mann39 i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 10
    Siste melding: 01-02-10, 22:21
  2. Svar: 1
    Siste melding: 07-04-09, 14:53
  3. Fjerne skjoldbruksskjertel?
    Av Marianne Karlsen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 20-01-09, 06:53
  4. fjernet halve skjolbruskkjertel
    Av cyrene i forumet Operasjonssalen
    Svar: 7
    Siste melding: 26-10-07, 21:25
  5. Hjelp: Skriver brev til Thyreoidea Poliklinikken....
    Av Anne Ma i forumet Breve til legen
    Svar: 20
    Siste melding: 17-10-06, 22:20

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn