Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
06-02-09, 19:52 #4pandalakris Gjest
Sv: Hjelp - Må fjerne halve thyriodea
Flere kvinner enn menn får thyreoideacancer. Insidensen er 4 til 1.
Til Ts: Siden du har celleforandringer er det riktig avgjørelse å operere ut kjertelen. Sannsynligvis har du follikulære celleforandringer, og disse kan man ikke få klart patologisvar av før man har kjertelen ute. Legene anbefaler ikke operasjon hvis det ikke foreligger klare kliniske indikasjoner på at det kan være kreft. I noen tilfeller er det vanskelig å få klart svar utfra en FNAC. I mitt eget tilfelle var FNAC`en ikke sikker, og det viste seg at det var kreft da kjertelen ble skikkelig undersøkt.
Det er lite sjanse for at du får stemmebåndsskade, ca 0,6 %. I tilfelle skade har man gode behandlingstilbud, og det er svært svært sjelden du mister stemmen helt. Men legene er pliktige til å oppgi alle komplikasjoner som kan oppstå.
Jeg fikk stemmebåndsskade etter min andre operasjon, men har helt grei stemme i dag. Den tåler dog ikke det samme som før, men er helt klart bedre enn den var etter operasjonen. Da kunne jeg bare hviske.
Skulle det være kreft, vil du måtte operere ut resten av kjertelen, samt få radioaktivtjodbehandling. Da blir du avhengig av levaxin resten av livet. De aller fleste lever allikevel helt greit med sin levaxin etter at behandlingen er avsluttet.
Lykke til.
http://www.kreftforeningen.no/vp/mul...yroi_5077a.pdf
Lignende tråder
-
Hjelp - Må fjerne halve thyreoidea
Av Mann39 i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 10Siste melding: 01-02-10, 22:21 -
Behandling, når man nu kun har den halve kirtel tilbage
Av Helle i forumet OperasjonssalenSvar: 1Siste melding: 07-04-09, 14:53 -
Fjerne skjoldbruksskjertel?
Av Marianne Karlsen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 20-01-09, 06:53 -
fjernet halve skjolbruskkjertel
Av cyrene i forumet OperasjonssalenSvar: 7Siste melding: 26-10-07, 21:25 -
Hjelp: Skriver brev til Thyreoidea Poliklinikken....
Av Anne Ma i forumet Breve til legenSvar: 20Siste melding: 17-10-06, 22:20

Svar med sitat
Bokmerker