Viser søkeresultater 1 til 10 av 70

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    58
    Meldinger
    125

Standard Sv: Vitamin D...

Hei og takk alle sammen!

n `Finn hvordan kan jeg være absolute sikker at vitamin D jeg har, har ikke d2, det står kun D3 i ingrediensen.
    Jeg har lest en artikel i CNN om D vitamin, den er på Engelsk hvis noen onsker å ser på den har er linken. http://www.cnn.com/2009/HEALTH/11/16...Top+Stories%29

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Kolekasliferol er den latinske betegnelsen. Da er det korrekt D vitamin!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

IU, eller IE er internasjonale enheter (Units) og disse er for D-vitamin 40 ganger mindre enn ett µg (mikrogram) Feks. 10µg x 40= 400IU som er officiell Norsk anbefaling - og den har stått stille mange mange år, i sunn forakt for hva all nyere forskning viser.
    Dem om det - kan snart ikke stole på NOE Norsk helsevesen råder oss til.

D-vitamin er en svært gammel betegnelse.
    Hvis det ble oppdaget med den viten vi nå har fått, ville det nok ikke kommet inn under vitamingruppen. Det er en gruppe stoffer som kan karakteriseres som halv-steroider.
    Det er kun D3 som kroppen selv produserer (kolekalsiferol som Ruth skriver)
    Kroppen kan også bruke D2 (ergokalsiferol), men dette er lite effektivt, da bare 10% blir til D3, og resten blir til metabolitter som blir giftige over en viss konsentrasjon.

Norske Apotek selger kun i 10µg fra NycoMed og det koster sånn kr.80,- for 100stk. For deg som ligger så lavt kan du faktisk ta en hel box på styrten !
    Ellers regnes jo 250µg/dag som maxdose - altså en kvart box om dagen.

I styrker over 10µg er det legemiddel i Norge, og kan ikke innføres fra land utenfor EU.
    Men i Danmark selges høyere styrker som er fullt lovlige å innføre feks via nettbutikker og til langt lavere priser.
    Kjøper selv 25µg derfra.

Leser du Engelsk, er denne bra : http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D
    Norsk Wikipedia inneholder direkte feil informasjon !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Lurte på en ting.... Er det noe forskjell på den D vitamin man får ved å ta solarium, og den som man tar i tablettform? Lys nordisk hud og overdreven bruk av solarium kan føre til hudkreft, er klar over det. MEN har hørt at bare et par minutter solarium innimellom, tilfører kroppen enorme mengder D vitamin?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Jeg har hørt at solariums D3 vitamin i små kvanta er anbefalt og er like bra som piller. Har glemt hvor jeg leste det...For egen del klarer jeg ikke ligge i den "likkista", så jeg tar D3 piller og spiser mye fisk!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Eneste D-vitaminet kroppen selv produserer og lagrer er D3, og det er dette som sol eller solarium muliggjør produksjon av.
    Men kroppen utnytter også andre D-vitaminformer.

Om vi skal erstatte kroppens manglende produksjon av dette med kosttilskudd, bør det være D3 (kolekasiferol).
    Det finnes dessverre D2 (ergokalsiferol) i kosttilskudd. Dette kommer fra planter og sopp og er lite effektivt for kroppen klarer ikke omdanne med enn ca.10% av det til D3.

Så svaret til knokken må bli at det kan være forskjell, men bør ikke være det.

http://www.dinside.no/829361/halve-n...lite-vitamin-d
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn