Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 71

Tråd: DHEA

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: HJELP! Har jeg trøbbel med binyrene?

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    .. bare denne naturlige Progesteronkremen. Og jeg har ikke merket noen bibirkninger. Etter en tid med denne kremen ble østradiolverdi øket fra 0,08 til 0,25. Det var fra 2005 til 2006. Siden har jeg ikke tatt målinger.
    Hej Yvette. Dejligt at hilse på dig igen

Det må være to sjæle og en tanke, fordi jeg har lige postet lidt om progesteroncreme og virkning her.

Det er vigtigt med fokus på progesteron, når man har overbelastede binyrer.... fordi progesteronet bliver "stjålet" af binyrerne som "råstof" til at danne cortisol af, hvis behovet for cortisol er større end binyrerne selv kan "skaffe".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: DHEA

Hei igjen til deg også Anisa.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Men hvis man skulle tage et eksempel i .... progesteron, også kaldt "moderhormonet" - der faktisk ikke dannes kun i æggestokke under ægløsningen, men også i binyrerne når nødvendigt - og dette progesteron kan gå ind og omdannes til østrogen (hvis kvinder) eller testosteron (hvis mændene)
    Er det ikke nettopp dette som har skjedd med meg? Østradiol har øket ved påsmøring av Progesteronkrem.

Kanskje jeg skulle ha tatt med mer av dette "gamle" innlegget ditt i denne tråden? Du må gjerne supplere.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette Vis post
    Østradiol har øket ved påsmøring av Progesteronkrem.
    Jeg har ikke noget videnskabeligt svar på hånden, Yvette

Men det er jo hvad progesteron er - "moderhormonet" bliver det kaldt. Det må betyde, at progesteron bliver brugt til at afhjælpe problemer - for meget eller for lidt - med andre hormoner.

Ved underskud af østrogen, bliver det omdannet til østrogen. Ved underskud af cortisol, bliver det omdannet til cortisol. Ved underskud af testosteron, bliver det omdannet til testosteron etc. etc.

Samtidigt bliver også andre tilstande påvirket af denne, progesteronets "lager-funktion" som råstof til dannelse af andre hormoner. Som f.eks. ved "østrogendominans", (der kan f.eks. give lave T3/T4-værdier udenom skjoldbruskkirtlen) ved at "trætte" binyrer (for)bruger "eksternt" progesteron til at kompensere på cortisol-mangel, og derved skabes mangeltilstand for progesteron, hvorved østrogen kommer til at dominere (bliver for meget af, uden samspil med det nu manglende progesteron)....

.... dette går igen og kan medvirke til udvikling af insulinresistens, som så igen svækker optagelsen af T-hormoner i cellerne.... og kan være årsag til at kroppen lagrer uhæmmet kropsfedt (overvægt). Jeg har endda end ikke nævnt lavt blodsukker og en hel del andre syndrom-plager der kan udvikles i denne sammenhæng. Og man kunne blive ved og ved at udlede den ene efter den anden sammenhæng i samspillet hormonerne imellem - uanset om man lider af lavt stofskifte eller ikke. Det gælder sørme alle mennesker - med eller uden stofskiftesygdom. Progesteron er en slags "nøgle-hormon" og min personlige holdning er, at en fast anvendelse af progesteroncreme i det daglige, af alle over 35 år - kan i realiteten forhindre mange "naturlige" hormonproblemer i at udvikles, eller - afhjælpe allerede udviklede hormonproblemer. Ikke helbrede, hvis man er syg - men "blokere" for en forværring og i mange tilfælde - direkte hjælpe.

Ked af, at jeg ikke kan svare entydigt - Yvette - men det er virkelig et kompliceret billede og jeg kan kun være sikker på en ting, og dette er, at progesteroncreme er i sandhed et universelt middel til at bringe løbske hormoner tæt på i orden hos alle (netop fordi det (direkte/indirekte) regulerer ned, når der er for meget, eller op når der er for lidt - østrogen, cortisol, testosteron, DHEA, insulin osv. osv. Plus - effektivt understøtter hormonbalancen hos "hormon-syge", så hormonproblemerne ikke forværres. Det mener jeg er ikke så ringe, når man har på egen krop oplevet de mange uhyggelige plager ved det hormon-kaos, som i varierende grad følger med hypothyreose.

En forbløffende oplysende norsk hjemmeside om DHEA: DHEA.no

Avgjør DHEA din helse?

DHEA.no ønsker å bidra til en bedre forståelse av de potensielle helseeffektene et optimalt nivå av DHEA hormonet kan medføre. DHEA forskere hevder at ”riktig bruk” av "ungdomshormonet" DHEA kan lede til et bredt spekter av helsefordeler. DHEA hormonet ser blant annet ut til å spille en nøkkelrolle for hormonbalansen og dermed også vår livskvalitet. At DHEA er så viktig for kroppens hormonbalanse er trolig og nøkkelen til en rekke av DHEA sine potensielle helseeffekter.
    Mere på DHEA.no
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Sitat Opprinnelig skrevet av Lissa Vis post
    hva er DHEA?
    Har en artikkel liggende som jeg oversatt for mange år siden:

“DHEA (dehydroepiadrosteron) er et hormon som produseres i binyrene. Det kalles av forskere for “mor-hormonet”. DHEA er det hormonet man finner mest av i blodet, og det brukes av kroppen til å produsere en mengde andre viktige hormoner, samtidig som at hver av våre celler også tar i mot DHEA, noe som viser at DHEA har en funksjon også alene. Forskere har funnet ut at det har en fantastiske anti-fett, anti-svulst, anti-aldring og anti-kreft effekt. “DHEA mengden i blodet synker naturlig etter hvert som man blir eldre, (produksjonen avtar i 20 års alderen), og det er god grunn til å anta at man ved å ta et DHEA-tilskudd kan man forlenge livet, og, ikke minst, gjøre deg “yngre” mens du lever.”

Fra Smart Drugs & Nutritions, av Dr. Ward Dean og John Morgethaler.

Vitenskapelig forskning viser at tilstrekkelige mengder DHEA i blodet bl. annet kan forsinke aldrings-prosessen, forhindre, forbedre, og av og til reversere tilstander som kreft, hjertesykdommer, diabetes, hukommelsestap, overvekt og benskjørhet. Dr. Julian Whitaker fastslår i sitt Health and Healing newsletter: “DHEA er det nærmeste vi kan komme ungdomskilden.”

I henhold til forskere, er mangelen på DHEA den sikreste indikator på aldring og mottakelighet for sykdom. Forskere kan faktisk fortelle deg hvor gammel du rent fysisk er, basert på mengden DHEA i blodet. Ved 50 års alderen, har de fleste kvinners DHEA mengder sunket til gjennomsnittlig 50%, og menns til 43%. Ved 70 års alderen er man nede på gjennomsnittlig 31% for kvinner og 22% for menn. Dette kan være en hovedfaktor i det faktum at kvinner lever lenger enn menn. For personer som ligger ved døden, viser forskning at mengden DHEA i blodet er mellom 0 og 5%. De fleste forskere er enige om at man, for å forsinke aldring og forhindre sykdommer, bør opprettholde den mengden DHEA i blodet man finner hos 20 åringer.

ALZHEIMERS SYKDOM
    Dr. C.R.Merill fra Laboratory of Biochemical Genetics fant ut at DHEA nivået hos en gruppe pasienter med Alzheimers var 48% lavere enn hos kontrollgruppen. Dr. Ward Dean skriver i sin bok Smart Drugs: “DHEA beskytter hjernecellene fra Alzheimers sykdom og andre senil-relaterte degenererende tilstander. Degenerering av nervene forekommer som oftest ved lave DHEA mengder. Hjernen inneholder normalt 6,5 ganger mere DHEA enn i blodomløpet ellers, for å beskytte mot aldring og ødeleggelse.”

KREFT

Tonita d’Raye skriver i heftet “The Hormone from Heaven”: “DHEA har vist seg å forbedre kroppens funksjoner og ha betydelige anti-kreft og anti-svulst effekter. En undersøkelse over 22 år gjort på fem tusen tilsynelatende friske kvinner, viste at kvinner som utviklet brystkreft hadde et DHEA nivå under det normale. Noen av disse kvinner hadde lavt DHEA nivå i opp til ni år før sykdommen ble konstatert. På den annen side fikk ingen av de kvinner med et DHEA nivå over det normale, brystkreft!” Ytterligere studier viser at DHEA har effekt mot kreft i tykktarm, lever, skjoldbrusk-kjertel og hud.

STRESS og DEPRESJONER
    DHEA er også en forløper for stresshormoner så som kortisol og adrenalin. Hver gang kroppen lager disse hormoner, blir DHEA nivået tappet! “Jeg vet bare om et par mennesker som ser ut til å leve et liv uten stress. De fleste i verden i dag ser ut til å være megastresset. Mens vi er unge, ser det ikke ut til å ha noen særlig effekt på kroppen vår. Vi kommer tilbake. En stadig tapping kan imidlertid utgjøre en fare for våre liv. Når man utsettes for kronisk stress, kan DHEA nivået bli betydelig lavere. Stress fører ofte til depresjoner, og er kjent for virkelig å “slite ut” binyrene.” sier Dr. Neecie Moore i sin herlige bok “Bountiful Health, Boundless Energy, Brilliant Youth, The Facts About DHEA”. Mange studier er viser en direkte sammenheng mellom depresjoner og lavt DHEA nivå. Heldigvis viser også studiene at man kan reversere de negative effektene av stresshormonene, og derigjennom lindre depresjoner ved å øke mengden DHEA i kroppen.

HJERTE- og KARSYKDOMMER
    Når DHEA nivået synker, akselererer enzym-systemet, og øker produksjonen av både fettsyrer og kolesterol. Dette medfører økte fettmengder og åreforkalkning. I en studie utført ved John Hopkins Department of Medicine, viste det seg at kaniner med store forkalkninger i blodårene, fikk redusert disse med nesten 50% når de ble behandlet med DHEA. Dr. Elizabeth Barret Connor, fra University of California, School of Medicine, publiserte i 1986 en rapport i New England Journal of Medicine (315,1519-24). I en gruppe på 242 menn fra 50 til 79 år, som hun fulgte i 12 år, konkluderte Dr. Conner med at: “En økning på 100 mikrogram DHEA pr. desiliter blod gir en reduksjon på 48% i dødelighet grunnet hjerte- og karsykdommer, og en reduksjon på 35% i dødelighet, uansett årsak. Den naturlige mengden med DHEA ble målt, og de personer med høyere DHEA nivå levde lenger, og hadde en langt lavere risiko for hjerte- og karsykdommer. ”

BENSKJØRHET
    I sin bok, “Reversing Osteoporosis”, viser Dr. Alan Gaby til en sterk sammenheng mellom lave DHEA verdier og benskjørhet hos kvinner etter overgangsalderen. DHEA er spådd å bli fremtidens beste hjelp mot benskjørhet.

HIV og AIDS
    Dr. William Regelson, kanskje en av verdens ledende DHEA eksperter sier: ”Personer med HIV viruset, får ikke fullt utviklet AIDS før produksjonen av DHEA i binyrene blir lavere. Minskingen av DHEA nivået er starten til AIDS”. En studie gjort ved Houston Immun Institute i Texas viste at de fleste AIDS pasienter som fikk DHEA og tilleggsterapi, oppnådde store økninger i både CD4 og CD8 mengdene. En økning i CD8 mengden er det samme som å leve lenger.

MULTIPLE SKLEROSE (MS)
    En studie av Dr. Eugene Robert avsløres det at DHEA gir mer energi, utholdenhet, leddstyrke, generell styrke og smidighet hos pasienter med MS, en sykdom som angriper sentralnervesystemet. Dette har vist seg å være bare en begynnelse. Balansen blir betydelig styrket.

DIABETES

Diabetes er dødsårsak nr. 3 i USA. Diabetikere rammes av slag 250 ganger oftere enn andre. Over halvparten av diabetikere har en hjertesykdom. Studier viser at DHEA gir en positiv økning i reaksjonen på insulin. Den samme studien viste at tidligere forebyggende inntak av DHEA hindret utviklingen av de fleste symptomer på diabetes. Menn med diabetes er også langt mer utsatt for benskjørhet enn andre menn.

DHEA og VEKTKONTROLL
    En av de mest spennende fordeler med DHEA, er dets evne til å forbrenne fett og hjelpe deg i å gå ned i vekt, samtidig som det bygger opp muskelmassen. DHEA’s evne til å få til denne fettforbrenning kan bli en av de største oppdagelser innenfor vektkontroll i dette århundre. Denne effekten ser ikke ut til å være så avhengig av dietter som andre vektkontroll-produkter. Mosjon og en sunn livsstil er like viktig uansett. Dog er det flott at man oppnår fordeler fra denne fantastiske naturlige substans, uansett hvor mye du ønsker å ofre for å nå din idealvekt. Dette er ikke vektnedgang grunnet nedbryting av muskelmasse eller væsketap. Økte mengder DHEA ser ut til å ha en stabiliserende effekt på alle kroppens funksjoner. Kalorier omdannes til varme i stedet for å lagres som fett. Samtidig hjelper DHEA kroppen i å bygge mager muskelmasse.Dr. A. Schwartz, en forsker ved Temple University, har nå bevist, uten mot-spørsmål, hvor effektiv DHEA er for vektkontroll. DHEA’s evne til å blokkere et enzym som kalles G6PD (glukose-6-fosfat-dehydrogenas) kan være en av de viktigste oppdagelser i dette århundre. Dette enzym er ikke bare nødvendig for produksjonen av fettvev, det fremmer også veksten av kreft celler. Ved å blokkere det, kan DHEA’s evne til å redusere kroppsfett og evne til å beskytte mot kreft bli forklart.

En sammenfatning av noen av de viktigste fakta forskere har kommet frem til om DHEA:

# Et høyt DHEA ser ut til å være gunstig for bl. annet å: Hemme fettproduksjon / bygge opp muskelmasse
    # Lindre reumatiske lidelser
    # Forebygge kreft
    # Forebygge / reversere noen former for diabetes
    # Øke hjernefunksjonene
    # Øke immunforsvaret
    # Gi bedre hukommelse
    # Forebygge Alzheimers, demens og andre senil-relaterte tilstander
    # Lindre MS (multiple sklerose) plager
    # Bygge opp benstrukturen / forebygge osteoporose
    # Forhindre forstyrrelser i overgangsalderen
    # Gi økt vitalitet
    # Kunne leve lenger med HIV
    # Gi mer energi
    # Forhindre / lindre premenstruelle plager
    # Beskytte mot infeksjoner
    # Minske risikoen for hjerte- og karsykdommer
    # Lindre plager ved stress og depresjoner
    # Lindre muskelsmerter
    # Lindre tilstander av Fibromyalgi m.m

BEMERK: DHEA er forbudt i Norge da det regnes som doping.

Nå er det mange år siden denne artikkelen ble oversatt av meg.. men noe av infoen her er kanskje nyttig ;)
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Sv: DHEA

Sitat Opprinnelig skrevet av Moxa Vis post

BEMERK: DHEA er forbudt i Norge da det regnes som doping.

Uansett.. eller? ikke i krem engang
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du kan få DHEA som tabletter av legen din på resept. Jeg bruker det nå. Og ble mye bedre, det var en helt tydelig forskjell da jeg begynte med dem. Men DHEA gjorde meg også klar over at jeg var overdosert, da kjente jeg det tydelig.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: DHEA

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du kan få DHEA som tabletter av legen din på resept. Jeg bruker det nå. Og ble mye bedre, det var en helt tydelig forskjell da jeg begynte med dem. Men DHEA gjorde meg også klar over at jeg var overdosert, da kjente jeg det tydelig.
    Foreløpig så tror jeg legen må venne seg til å skrive resept på tyroide piller - dvs før jeg foreslår ENDA en ny ting.

Dessuten så mener jeg å ha lest her et sted at progresteron og pregnelone opptas best via å smøre på krem -
    så tenkte jeg at det samme gjelder for DHEA (via iH*rb).

Så jeg prøver krem først - men du har jo også prøvd litt av hvert Ruth,
    er det frekt å spørre hva og hvor mye du hyler nedpå nå for tia
    Kevlin

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

DHEA ligger nok langt inne hos vanlige leger. De er redde for hormoner, unntatt østrogen, virker det som.

Hva jeg tar?

30 mg hydrokortison
    4 grain Thyroid
    ca 8 mg DHEA (ca 1/3 av en 25 mg pille)
    ca 2 gram C-vitamin (deles opp i fire doser pr dag)
    1 stor B comleks fra Solgar ca 4 ganger i uka
    (skal få tak i B12 som sugetablett eller dråper)
    2 omega3
    2 vanlige 10 mg D3 (verdiene har gått opp, så jeg har senket inntak av D3 fra 4 til 2 tabletter)
    ca 300 mg magnesium
    100 mg selen
    innimellom tar jeg litt sink, innbiller meg at det kan være lurt
    Ashwaganda x2
    Eluethero, sibirsk ginseng x4
    Lakrisrot som drysses i te (god med Alpeurtete fra Confecta, de fleste dagligvarebutikker har den teen, inneholder brennesle og mye annet som er bra)

Nei, så mye rart tar jeg vel ikke? Så spiser jeg sunt da. Enkelte dager opptil 6 egg hver dag, mye avocado, sesamfrø, quinoa, grov ris, fisk, kjøtt, masse grønnsaker, glutenfri havre, yoghurt, rømme, litt frukt (0-2 pr dag mot tidligere store mengder). Ikke alkohol, svart te, kaffe, sukker, gluten, raffinerte matvarer, ferdigmat.

Høres jeg ut som en prektig person? Jeg vil bli frisk! Det er derfor jeg gjør det. Nå har jeg ikke smakt sukker siden jeg skeiet ut i jula. Og det frister ikke. Folk kan sitte foran meg og spise kaker og sjokolade, det angår meg ikke. Av og til får jeg veldig lyst på søtt, men da innbiller jeg meg at mat med mye fett hjelper. Det funker for meg i allefall. En avocado tar bort søtsuget. Jeg har jo ikke tenkt å leve sånn for resten av livet, nå gjør jeg det for å bli bra. Senere kan jeg skeie ut, nyte et glass vin til maten, spise dessert av og til.

Jeg glemte å legge til at jeg også bruker Florinef i tillegg til HC. Samt tryphofan, "5-HTP" fra Douglas labs for å få sove, forhåpentligvis. Kanskje torsk på kvelden gjør samme nytten?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Wink Sv: DHEA

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post

Nei, så mye rart tar jeg vel ikke?
    Nei - det gjør du da ikke.

DHEA-kremen min har kommet (og sannelig hadde jeg bestilt 5-HTP også )
    ..jeg har også lest at man skal smøre seg med "Tålmodighet"

Takk for lista Ruth
    Kevlin

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    20

Standard Lisens til å skrive ut DHEA

Dr Oftebro har lisens til å skrive ut DHEA!
    DHEA fåes også kjøpt på nettet og over disk i fks USA, men er ulovlig å innføre til Norge for privatpersoner!
    Stoffet står også på listen over dopingpreparater så driver du med konkurranseidrett på høyt nivå,
    kan det virke som om du må velge - idrett eller DHEA.
    ( selv om stoffet ikke kan sies å være presasjonsfremmende av nevneverdig grad)
    Har googlet litt rundt for å finne bivirkninger, ser utelukkende positivt ut!
    Ganske dårlig med forskning på DHEA da dette er et stoff kroppen produserer ergo kan det ikke taes patent på og dermed er det lite lønnsomt å forske på!

Jeg har lavt stoffskifte spiser Liothyronin og Levaxin, pga dårlige verdier på DHEA i binyrene har jeg fått dette i tillegg.

Kan forøvrig anbefale DR.Oftebro på det varmeste, han er i ferd med å få meg på bena igjen etter å ha vært mer eller mindre sengeliggende i nesten 1 år. Det er utrolig lite kunnskap om stoffskiftesykdommer hos almenpraktiserende leger!

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn