Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Heri kan svaret findes på, hvorfor så mange stofskiftesyge kæmper en fortabt kamp mod vægten, idet det er denne patientgruppe, der mest utrætteligt, forgæves forsøger og forsøger alverdens metoder til at enten at holde vægten i skak, eller - at reducere den... kroppen sætter ind med modforanstaltninger - en forøget dannelse af anti-thyroid-hormon = Reverse Triiodothyronine (rT3).

Normalt bruges skjoldbruskirtlens hormoner til korrekt at (for)bruge energien. .. kroppen reagerer imod ved at øge mængden af Reverse Triiodothyronine (rT3) på bekostning af T3.

Hei Anisa & Go' bedring

Dette ble nok litt for avansert lesning for meg, så derfor spør jeg :

- kan dette skje for de av oss som har antistoffer (anti-TPO) også?
    - jeg bruker Erfa thyroid, og har nå for mye FT3 (iflg legen), da har jeg vel neppe noe særlig rT3

(...fordi: 12 kilo for mye; det har jeg )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Dette ble nok litt for avansert lesning for meg, så derfor spør jeg :
    Så synes jeg du skulle prøve at læse det igen på et tidspunkt. Det er faktisk rigtig spændende, når man først kommer i gang.

- kan dette skje for de av oss som har antistoffer (anti-TPO) også?
    Ved ikke hvad du mener med antistoffer i denne sammenhæng, men hvis du tænker på typen af kosthold dvs. lavkarbo - er det både til at læse og høre om, at antistofferne går i ro når man reducerer de hurtige kulhydrater i kosten. Ikke mindst gluten er den skurk, der trigger antistofferne og cutter man konsekvent hvede-, spelt og andre glutenholdige kornsorter, kommer der mærkbart mere ro på immunsystemet.
    - jeg bruker Erfa thyroid, og har nå for mye FT3 (iflg legen), da har jeg vel neppe noe særlig rT3
    Det ved du (og lægen) ikke såfremt der ikke bliver taget en egen prøve for rT3. Det er således, at resultatet af en almindelig prøve for T3 faktisk dækker over både rT3 og T3, fordi almindelige analysemetoder ikke kan skelne mellem disse to hormoner. Og den rT3-hellige grav er ikke velforvarret fordi man får sine hormoner fra en tablet.

Hvor T4 omdannes til T3, omdannes T4 også til rT3. Hvor meget eller hvor lidt bestemmes af kroppens behov for at øge eller sænke stofskiftet. Denne omdannelse foregår i hjernen, i nyrerne, i leveren og i alle muskelceller dvs. uanset om man har en fungerende skjoldbruskkirtel eller en død en. Og uanset om kilden til T4 er en rask skjoldbruskkirtel eller en boks med Levaxin eller Thyroid. Sorry...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Ved ikke hvad du mener med antistoffer i denne sammenhæng,

Med antistoffer, så mente jeg betent el død kjertel - og det fikk jeg jo svar på takk:

Denne omdannelse foregår i hjernen, i nyrerne, i leveren og i alle muskelceller dvs. uanset om man har en fungerende skjoldbruskkirtel eller en død en.

Så da skal jeg få sjekket om jeg har rT3 snarest mulig
    (og selv så skal jeg måle temperaturen) -
    så kanhende legen ombestemmer seg: dvs med hensynt til å redusere på thyroid-dosen min.

Jeg er den første (og sikkert eneste) pasienten som h*n har på denne medisinen,
    så hvis vi samarbeider og både h*n og jeg lærer underveis -
    ja, så kanskje h*n blir "frelst" også.
    Kan komme andre pasienter tilgode... bare en tanke i natten
    Sist endret av Kevlin; 18-04-10 kl 23:00 Begrunnelse: Plundret med sitatene ;0) mmm
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Sv: Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?

Spennende lesning Anisa!

For min del har ikke lavkarbo dietter gjort noe som helst. Og det er ingen under drivelse. Jeg gikk på ekstrem lav-karbo i 9 mnd uten resultater. Men jeg vet at andre har hatt god nytte av det, så dette er ikke et angrep på fornuften i lav-karbo diettene.
    For meg er det å "ikke spise" som har ført til vekttap. Men så har jeg heller aldri hatt normal sultfølelse og jeg mister ikke energi ved å ikke spise. Drastisk, men det virker så langt.. Og jeg har ikke tempratur over 36,3, så sant jeg ikke har feber. Det må vel da si at rT3 ikke blir respondert på hos meg sånn logisk sett?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Tak Anne Ma. Dette emne har "tændt" mig så meget, da jeg ellers gennem mange år kun har hørt/læst alskens forbandelser over rT3, hvor folk alle vegne beklagede sig over at rT3 havde lissom været roden til alt ondt og forhindrede dem i at blive raske. Da lyset gik op for mig og jeg erkendte at rT3 faktisk er ekstremt vigtigt for kroppens evne til selvopretholdelse under dårlige leveforhold (bl.a.), begyndte jeg læse som en gal og fandt masser af materiale om den livsbevarende rolle rT3 i virkeligheden spiller i vores overlevelse. Sjældent har jeg læst en bog, der var så interessant som rT3.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    For min del har ikke lavkarbo dietter gjort noe som helst. Og det er ingen under drivelse. Jeg gikk på ekstrem lav-karbo i 9 mnd uten resultater. Men jeg vet at andre har hatt god nytte av det, så dette er ikke et angrep på fornuften i lav-karbo diettene.
    Nej, selvfølgelig kan det (som alt andet) ikke stemme 110% med og for alle, Anne Ma. Vi er jo ikke samlebåndsfremstillede robotter, der er alle sammen ens (gudskelov ). Bliver jeg bedt om råd, anbefaler jeg ikke andre en ekstrem lavkarbo, da jeg ikke har egne erfaringer med det. Min "egen lavkarbo" er en del mere forenklet end den som dyrkes rundt omkring, og jeg nøjes med, fanatisk at undgå alt der indeholder hvede/gluten + sukker. Når man ved hvor meget af disse to typer af ingredienser findes i masser af mad, er det faktisk ret meget at man kan opnå ved kun at undgå dem. Jeg spiser ellers lidt ris og kartofler, normalfedt, normalsalt og alle grøntsager/frugt, også højt GI, men ikke hele tiden. Det fungerer ganske flot.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma Vis post
    For meg er det å "ikke spise" som har ført til vekttap. Men så har jeg heller aldri hatt normal sultfølelse og jeg mister ikke energi ved å ikke spise. Drastisk, men det virker så langt.. Og jeg har ikke temepratur over 36,3, så sant jeg ikke har feber. Det må vel da si at rT3 ikke blir respondert på hos meg sånn logisk sett?
    Næ... jeg tror nu nok, at fravær af sultfølelse og kropstemperatur der ikke kommer over de 36,3 tyder på, at "noget" holder dem nede. Også jeg, fra jeg blev opereret i 1978 og gennem ca. 18 år, til jeg blev omkring de 44 år gammel, kunne regulere vægten ved at spise mindre, hvilket ikke var noget problem, da jeg ikke havde madlyst af betydning. Indtil det gik hen og blev omvendt: vægten begyndte at stige helt umotiveret, uden at kosten fulgte med og således spiser jeg fortsat som en fugl og.... vægten står stille på overkanten. Jeg anser mig selv for at være et typisk "rT3-offer" og da jeg fortsat ikke kan stoppe mere mad i mig, end jeg kan holde ud - sørger rT3 for, at jeg ikke bliver tyndere.

Moralen må være, at havde jeg vidst den gang, hvad jeg ved i dag, havde jeg forsøgt at lære spise normalt gennem de ellers "småspisende" 18 år, og så havde jeg ikke problemet i dag. Noget andet morsomt har en læge oplevet med mig, en gang da jeg skulle have foretaget gastroskopi. Efter at røret nåede ned i mavesækken udbrød lægen, at han ikke havde ventet så lille en mavesæk hos et menneske, der godt kunne tåle at veje noget mindre (sagde han faktisk, den frækkert). "Der er så lidt plads, at jeg kan dårligt vende rundt derinde" sagde han, synligt irriteret.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Jeg er født med mangel på sultfølelse og lav kroppstemeratur. Men ikke før jeg fikk Hypo thyreose så hjalp det ikke lenger å spise mer for å ta av. Det var alltid løsningen før.

Jeg har virkelig forsøkt det meste for å ta av det jeg la på meg etter stoffskiftet smalt, men ingenting har vært effektivt. Nå der i mot, har jeg tatt av 15 kg ved å ikke spise. Det varer nok ikke stort lenger, for kroppen vil garatert sette seg imot å sulte over tid
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Omvendt diabetes. Hypoglykemi
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte og diabetes
    Svar: 0
    Siste melding: 12-09-07, 13:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine