Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
17-01-07, 15:26 #1
Jeg i utredningsfase for lavt stoffskifte
Hei alle sammen. Jeg er ny i forumet, men har lest en del av innleggene her fra jul og utover. Skulle hatt mye bedre tid til å sitte på Internett og pløye seg gjennom en del av alt som er skrevet og debattert.
Sjøl er jeg i utredningsfase om lavt stoffskifte. Siste prøvene jeg tok sa legen min var bra, for FT4 har gått opp fra 10,0 til 10,9. TSH har gått ned fra 4,5 til 3,4 mens anti TPO har gått fra 223 til 243. T3 ble ikke tatt forrige gang, men er på 4,0. Prøvene tatt 18/12-06 og 02/1-07.
Nå har jeg fått beskjed om å komme tilbake og ta nye prøver om 2 uker.
Det jeg lurer på er utrolig mye egentlig, men er det mulig å få en betennelse som går over av seg sjøl slik at stoffskiftet kun er lavt en periode?
-
17-01-07, 16:48 #2
Hei, dine prøver er fremdeles ikke bra, det er nesten ikke noen forskjell på en ft4 på 10 elelr 10,9.....
Hadde selv en slik lav ft4 og TSH var 2,5 og jeg var elendig og frøs etc.
en TSH på 3,4 mad en så lav ft4 er overhyodet ikke bra det heller. I tyskland har mange lab gått over til den nye anbefalte øvre grensen på 2,5 for TSH.
Hva er grensen på labben hos deg? På Hormonlabben i Oslo har grensen lenge vært 3,6.
I tyskland ville du umiddelbart blitt sendt på ultrasyd, de kan nemlig se med en gang om kjertelen din er blitt ødelagt av antistoffene. Har ikke hørt om at neon har blitt sendt til ultralyd for sånt i Norge. De burde begynne med det synes jeg, det ser ut som om det er nyttig i tyskland.
Din anti-TPO er mye høyere enn min har vært.
Det hender noen ganger at det går over, men det er sjeldent. De reker ikke rundt her på forumet ihvertfall......
Har ikke lest om mange på internett heller.
Det er lurt å vente i to uker og ta nye prøver.
Husk å ta dem om morgenen, siden TSH kan være halvparten om ettermiddagen.
nora
-
17-01-07, 16:58 #3
Prøvene er analysert hos Fürst og grensene på TSH er 0,20-4,0
Tilsvarende prøver fra 24/10-06 lå på akkurat det samme når det gjaldt T4 og TSH, men det var de eneste stoffskifteprøvene han tok. Det legen hengte seg opp i var at kolesterolet hadde økt til 7,2 i s-kolesterol.
-
29-01-07, 14:26 #4
Blodgiving.
Hallo og god ettermiddag.
Jeg har fortsatt ikke fått påvist noe feil med stoffskiftet. Tok nye prøver idag og venter i spenning.
Har i tillegg til slapphet etc. med alle symptomer som passer som hånd i hanske, fått veldig vondt i halsen. Ikke betennelse vondt, men trang i halsen. Føles ubehagelig å svelge og orker ikke bruke pologenser eller annet med høy hals, for da føles det som om jeg kveles. Har ikke noen problemer med å spise eller svelge. Kan det være såkalt knutestruma?
Spurte en lege på legekontoret idag om han kunne kjenne på halsen min. Ja, det kunne han hvis jeg bestilte det hos kontordamen først, hvis ikke måtte jeg gå hos min fastlege. (Min fastlege hadde ikke kommet enda.) Tusen takk, sa jeg bare og gikk og ventet på blodprøvedamen.
Nå, endelig til spørsmålet mitt.
Kan man fortsatt være blodgiver hvis man går på tyroksin?
Har vært blodgiver i over 30 år og synes at det er en fin ting.
Håper noen av dere kan gi meg et svar, for jeg syns det er litt dumt å måtte gå fra Blodbanken uten å gi.
-
29-01-07, 15:34 #5
Hei

Det vet jeg ikke, men kan du ikke bare ta en telefon? Vet ikke om de regner Thyroxin behandling som medisinering, men det ville jo vært enkelt å sjekke.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
29-01-07, 18:08 #6
Tror ikke man kan være blodgivere hvis man går på medisiner.. Medisin går over i blodbanen - og det vil vel være ganske farlig for andre?
Over til de høyhalsa genserne - så får jeg klaus bareå tenke på dem! (har ikke knutestruma e.l.)
Rart egentlig, gikk ofte med det før - og halsen er ikke blitt tykkere etter at jeg fikk lavt soffskifte, tror jeg..
-
29-01-07, 19:28 #7
Men andre har jo naturlig T4 i blodet, så regnes egentlig Levaxin som medisin? Det er jo bare et kunstig fremstilt hormon.
Hvis du finner ut av det så ær så snill å del det med oss. Interessant!
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
29-01-07, 20:16 #8
Endelig noe jeg kan svare på!!
Joda, du kan fint være blodgiver selvom du går på Thyroxin, jeg fikk iallefall beskjed om det da jeg ringte blodbanken på Ahus. Men det passet ikke å komme når jeg fikk time, og etter det har det bare kokt bort i kålen for mitt vedkommende...
Mvh Florence
-
29-01-07, 20:29 #9
Hei Florence

Godt å vite sier nå jeg
Hilsen Anne Ma
-
29-01-07, 21:53 #10
Ja, det stemmer at man kan være blodgiver - vel og merke hvis stoffskiftet er godt regulert. Man må altså avstå fra å gi blod til man føler seg frisk (er min tolkning - en lege ville antakelig sagt "til prøvene er fine").
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker