Euthyrox indeholder:
aktivstoffet Levothyroxin
Øvrige indholdsstoffer:
majsstivelse, croscarmellosenatrium, gelatine, lactosemonohydrat magnesiumstearat

Det lyder mærkeligt, at din Euthyrox skal ind omkring Lægemiddelstyrelsen, synes jeg. Jeg fik dem efter, at jeg i over et år havde måttet finde mig i - men ikke havde kunnet trives med - den nye version af Eltroxin.

Første æske fik jeg på recept fra sygehuset, anden recept er en håndskreven version, som stadig ligger hos min læge men blev faxet til apoteket, da jeg skulle bruge den. Recepten kan være klar i løbet af et par timer, så jeg kan da ikke forstå, hvad problemet er. Bortset fra, altså, at der sidder nogle rundt omkring og tror, at alt, hvad der kaldes Eltroxin er pålideligt og godt, og de kan godt have noget svært ved at overgive sig til tanken om, at der findes andre slags, tror jeg.

Jeg måtte slå i bordet for at blive fri for den nye slags Eltroxin. Lægen var nemlig tilfreds med mine blodprøver, og så var han egentlig ikke til sinds at høre for meget efter mine klager over hård puls, kramper og den slags. Da jeg så kunne sige til ham, at jeg på grund af medicinen havde haft så mange gener i min tyktarm, at jeg havde været igennem en koloskopi og lidt til, så fik piben en lidt mildere lyd. Euthyroxen var klar på apoteket efter få timer.

Egentlig oplever jeg, at patientforeningen er noget for flink i det ... men her er alligevel, hvad der stod at læse på Thyroidea Landsforeningens hjemmeside i december 2009:
"
December 2009 - Merck Serono Danmark meddeler
Merck Seronos danske direktør Hans Elers Koch oplyser i dag 11. december til
Thyreoidea Landsforeningen, at Euthyrox er på hylderne på de danske apoteker
fra mandag den 28. december 2009, og at læger fra den dag kan udskrive recept
uden at have særskilt udleveringstilladelse.
Se indlægsseddel på apotek.dk "

Så der skulle absolut ikke være mere pjank med det. Enhver læge kan skrive en recept på Euthyrox, og der er helt alm. tilskud til det.

Som jeg oplever det, ligner Euthyrox den gamle Eltroxin meget mere, end den nye version af Eltroxin gør ... Hvilket for mig at se siger noget om, at den nye version af Eltroxin burde ha' haft sin egen markedsføringstilladelse.

Jeg skiftede fra den ene dag til den anden - til samme dosis som i den gamle Eltroxin - og medicinskiftet som sådan var fuldstændigt uden problemer.
Euthyrox virker dog efter min mening ikke så godt som den gamle slags Eltroxin, og jeg skal muligvis have lidt ekstra af den, men den er altså langt, langt bedre end det møg, der nu kaldes Eltroxin. Du skal være opmærksom på at få ekstra VAND at drikke, når du skifter til Euthyrox. Det hjælper jo altid på ødemer - og her endnu mere.

Du kan læse mere om Euthyrox på fx
http://www.medicinhaandbogen.dk/ , brug søgefeltet.

Som du kan se af min signatur, søger jeg nu naturligt thyroid hormon. Det skyldes, at jeg i forbindelse med Eltroxinskandalen er blevet opmærksom på, at jeg muligvis kan få det bedre, end jeg hidtil har troet. Der er dog ingen garanti ... for det er forskelligt, hvad hver enkelt trives med, har jeg forstået på forskellige. Men det er jo også fint - bare lægerne generelt så ville ta' og høre lidt mere efter, hvordan man har det