Viser søkeresultater 1 til 10 av 149
Threaded View
-
26-02-08, 19:59 #30
Hm. ja.
Hvorfor jeg har inntatt den mening at man kan, med en liten utdannelse, dosere seg selv og styre etter det man selv synes er best - er jo nettopp at disse faresignalene er så tydelige.
Over eller underdosering - hva er verst ?
Jeg mener det er som å velge mellom epler og pærer.
Munnhell :
Overdosering fører til benskjørhet.
Vel, hvordan definerer men overdosering ?
Er det TSH < 0,2 ? fT4 høyere enn ?? fT3 høyere enn ??.
Eller er det den laveste dosen som gir hjertebank ?
De studier jeg har sett peker på et meget komplissert årsaksforhold for at osteoperose skal oppstå.
Som jeg oppfatter det vil ikke moderat forhøyede verdier av noen av de nevnte være en årsak til osteoperose.
Sykdommen skyldes at det ikke har kommet nok kalsium inn i skjelettet. Skjelettet skifter ut ca et kvart gram i døgnet og blir ikke det erstattet med nytt så får man for lite benmasse etter noen år.
Og årsaken til dette kan være flere.
Den hyppigste er mangel på kroppslig aktivitet. Denne setter igang nødvendige systemer som ordner dette.
For dårlig mat - lite kalsium, D-vitamin, magnesium.
Eller feil i benstoffskiftet.
Parathyroidea styrer jo dette med hormonet PTH.
Hormonet thyroxin styrer bare bløtvevs-stoffskiftet og har ikke direkte noe med benstoffskiftet å gjøre.
Men, om stoffskiftet virkelig blir høyt - som det kan bli ved hyperthyreose - og da snakekr vi fT4 over 40 og sånn.
Da blir kroppen jaget opp i mye større tempo og benstoffskiftet klarer da ikke å følge med.
Så thyroxinknaskere kan bare glemme stoffskiftets innvirkning på osteopeni/perose. Vi klarer simpelthen ikke knaske så mange piller som nødvendig over så lang tid som nødvendig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
begynt på litothyronin
Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 2Siste melding: 05-03-08, 21:48 -
Nettopp fått diagnotisert høyt stoffskifte.
Av Howdy i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 28-06-07, 11:48 -
Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 06-07-05, 22:25

Svar med sitat

Bokmerker