Viser søkeresultater 11 til 20 av 149
-
14-12-06, 08:46 #11baremei Gjest
TSH stiger når stoffskiftet synker.
Hypofysen sender TSH til skjoldbruskkjertelen som en beskjed om å lage tyroxin.
Mer TSH er en sterkere beskjed - "nå må du lage mer, skjerpings her"!
Normal TSH betyr at hypofysen ikke trenger mase, kjertelen gjør jobben sin.
For lav TSH _kan_ bety at hypofysen tror det finnes nok, kanskje i form av hormonproduserende knuter i kjertelen eller at hypofysen ikke er frisk selv. Da snakker vi sekundær hypothyreose, altså at årsaken ligger et annet sted enn i selve skjoldbruskkjertelen.
-
15-12-06, 11:17 #12
ft4 og ft3 er selve stoffskiftehormonene. Det er lurt å opgi referanseområdene til lebben som står på labarket. Grunnen er at for eksempel at noen har 10-20 for ft4, hvor 15 er akkurat midten, og 16 er bittelitt over midten. man kan regne ut prosenten også.
Andre lab kan ha andre referanseområder, for eksempel 11-24 eller noe sånt, da ville 17,5 vært midten.
Uansett så mener hypofysen din at du trenger mer stoffskiftehormon og roper etter mer.
I Nord-norge så ville du ikke fått levaxin fordi din ft4 og ft3 ikke har kommet under referaseområdet, samt TSH ikke er 10 ennå.....noe rart foregår der.
nora
-
31-01-07, 18:08 #13
sliten og sløv men samtidig veldig rastløs i kroppen..
Jeg holder på å bli gal. Nesten hver dag/kveld er jeg utrolig sliten i kroppen og sløv..men samtidig er det akkurat som om noe kribler i kroppen - jeg blir helt rastløs og vet ikke hva jeg skal gjøre.. har lyst å gjøre ALT, men jeg orker bare ikke det.. Blir utrolig frustrert når jeg har denne "tilstanden", klarer ikke slappe av.. Er det noen andre som føler det samme, evt, som vet hva en kan gjøre for å bli kvitt denne tilstanden?? Holder på å gå på veggene:(
-
31-01-07, 18:26 #14
Jepp kjenner meg igjen i det der. Kommer ofte i perioder særlig når jeg er kjempe sliten og jeg forbanner kroppen som ikke vil. Jeg har alltid vært engasjert og aktiv og det å sitte i ro er IKKE en av mine favoritter!
Hos meg er det ikke så mye som hjelper, men jeg har funnet at å holde meg engasjert med noe hjelper. Jeg blir veldig fort sliten av folk osv, så jeg prøver å holde meg glad og "aktiv" ved å ha slike aktiviteter jeg kan kose meg med når jeg er helt alene hjemme. Når jeg er sliten kan jeg være totalt alene i uker i strekk. Det er bare de menneskene jeg ser på butikken eller på små turer jeg ser da. Og da blir jeg ofte krakilsk og urolig og kjeder vettet av meg.
Jeg forsøker å lage meg prosjekter som ikke tar helt knekken på meg, men som samtidig holder meg i gang. Jeg holder f.eks. på med å skanne inn gamle negativer på datamaskinen f.eks; eller at jeg samler på artikler om stoffskiftet. Har begynt å forberede meg på å starte opp med å male malerier igjen, nå mangler jeg kun lerreter så kan jeg starte med det. Så finn noe du liker å gjøre, men som ikke sliter deg helt ut!!
Ellers prøver jeg å spise jevnt og sunt og passe på at jeg får nok søvn og hvile. Hvis ikke blir det verre hos meg.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
01-02-07, 00:22 #15
Har ikke så mye å tilføye denne saken, men jeg har det på samme måte som dere. Og jeg blir SÃ… irritert over å ha det sånn :evil: (Men det blir jo ikke bedre av den grunn
)
-
01-02-07, 12:02 #16
Jeg prøvde en kalium-tablett som jeg fikk for lavt kalium når jeg hadde det slik, og jeg syntes det hjalp.
-
02-02-07, 21:05 #17
ta tabletter resten av livet?
Må man ta tabletter mot lavt stoffskifte resten av livet? Eller kan det være at etter en stund at man blir helt frisk igjen?
-
02-02-07, 21:22 #18
Det hender en sjelden gang at man kan bli bra av stoffskiftet. Men det gjelder ofte de som har fått lavtstoffskifte etter fødsel. Resten av oss må nok desverre ta hormonene våre resten av livet.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
02-02-07, 21:30 #19
usj! Er ikke noe gøy.. Har gått med den "tanken" inni hodet mitt at dette er bare en forbigående fase- at jeg snart blir frisk..litt naivt mener jeg..er akkurat som om jeg ikke har "godtatt" det enna.. Må bite i gresset og godta det! Skal forresten til psykolog..håper det hjelper på humøret og angsten..(passet ikke akkurat å skrive det her, men måtte bare få det ut!;)
-
02-02-07, 22:04 #20
Hei!
Mange med lavt stoffskifte sliter med dpresjoner og angst, men når du forhåpentligvis får riktig dosering av Levaxin (eller annen medisin), vil dette forsvinne med de andre symptomene!
Lykke til!
Mvh Maia
Jeg ble født med hypo, og har aldri egentlig aldri visst at mennesker sliter med denne sykdommen, fordi jeg aldri har vært plaget
(...bortsett fra at jeg alltid har vært litt lat
)
Lignende tråder
-
Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifteSvar: 25Siste melding: 11-06-10, 12:27 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
begynt på litothyronin
Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 2Siste melding: 05-03-08, 21:48 -
Nettopp fått diagnotisert høyt stoffskifte.
Av Howdy i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 28-06-07, 11:48 -
Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 06-07-05, 22:25
Svar med sitat

Bokmerker