... her var linket.
http://www.stopthethyroidmadness.com...monal-changes/

Håber, der er ok at sætte det på her. Det handler om, at hormonelle ændringer kan have en effekt på binyrerne.

Linket er fra stopthethyroidmadness.com , hvor Janie Bowthorpe skriver om perioden inden, hun kom i overgangsalderen. Falder i østrogen påvirkede hendes binyrer.
Først fik hun lavere kropstemperatur.
Så begyndte hun at vågne hver nat i tidsrummet 3-5.
Blev hun påvirket af noget følelsesmæssigt, følte hun sig brændende varm.
Og hun fik generelt smerter /blev øm rundt omkring i kroppen. Så var der det med blodtrykket, som var højere, når hun lå, end når hun stod op. Alle de her ting er tegn på, at binyrerne ikke har det så godt.

Jeg kan godt se, de her symptomer jo ikke ligner det, du skriver om, men så alligevel - i betragtning af din historie og dine medicinproblemer kunne det måske godt stamme derfra.

Så måske er det et spørgsmål om, hvordan du er blevet tjekket/ om du er blevet tjekket godt nok? Jeg har læst, nogle læger bruger utilstrækkelige testmetoder. Men så må man jo ha' dem til at gøre noget andet - eller skifte læge?

Hvis man har en blodtryksmåler, kan man måle, når man ligger ned og slapper af og sammenligne. Så rejser man sig op og måler sit blodtryk, mens man står. Hvis blodtrykket er højest, når man ligger ned, har man en vis sandsynlighed for at have et problem med binyrerne. Men det er et kompliceret emne, som jeg vil vogte mig for at sige så meget om.
Jeg ved, der findes en populær bog om binyretræthed: Den hedder slet og ret Binyretræthed og er skrevet af James L. Wilson.
Der er bl.a. noget med, at folk bruger lakridsrod i forbindelse med binyrerne; det virker fint for dem. Men Janie Bowthorpe prøvede det og oplevede, at hun fik hjertebanken af det - som nogle vist får af lakrids? - så hun stoppede i hvert fald med det. Til gengæld gik hun i gang med:
Ashwagandha
Siberisk ginseng
Ingefær
Gingko biloba
som hun synes godt om allesammen. Måske skal man lige tjekke for hver enkelt, inden man tager dem - i hvert fald ved jeg, at nogle siger, gingko kan være mindre god at tage for dem, som også bruger blodfortyndende medicin. Andre siger, at blodfortyndende medicin alene er farlig, og at man derfor ikke kan vide, om det nu også er gingkoen ... Åh. Der er så mange ting at tage højde for. Jeg ved, der er folk herinde, der kan skrive dette meget bedre end jeg. Men nu kom jeg lige til at skrive lidt alligevel.