Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Standard Hjelp meg, jeg har så mye hjertebank!

Hei!

Jeg har hatt hypothyreose (og Hashimotos) i ca fem år og i 2009 har jeg slitt enormt med diverse tilbakevendende symptomer. Før det har jeg følt meg helt frisk mens jeg har gått på Levaxin.

MEN - hovedproblemet mitt i 2009 er at jeg har hatt så mye hjertebank. Jeg kjenner det hele dagen, i hele kroppen fra topp til tå. Jeg kjenner pulsen i tærne og helt opp til hodebunnen, for ikke å snakke om i selve hjertet. Det er så utrolig plagsomt og jeg får aldri slappet av! Føler at jeg blir gal! :(

Tror dere det er noe rart med blodprøvene mine? Jeg økte til 125 ug for ca ti dager siden og begynte omtrent samtidig med p-pillen Cerazette (inneholder ikke østrogen tror jeg). Ellers tar jeg d-vitaminer, multivitaminer, b-vitamin, jern og tran hver dag, spiser sunt, trener og står i. Jeg er 25 år.

Blodverdiene mine fra 06.2009:
    TSH 0.34
    FT4 14
    FT3 4.6
    A-TPO 319

Verdiene fra 11.2009:
    TSH 0.74
    FT4 13
    FT3 4.6

Er det noen der ute som kan hjelpe meg vil jeg bli veldig glad! Det hjelper ikke å mase på legen, for jeg var der for to uker siden og beskrev akkurat det jeg beskrev nå. Hun økte dosen min fra 100 til 125 ug. Nye prøver skal tas om ca to uker.

Jeg er virkelig helt forvilet, orker snart ikke mer!

Hilsen Ida

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp meg, jeg har så mye hjertebank!

Høres ikke bra ut det du skriver Ida.
    Rart at så mange leger tror deres oppgave er å kurere blodprøver og ikke pasienten ?

Hjertebank kan jo ha mange årsaker.
    Det er ikke stoffskiftet direkte som styrer med dette, men det er med å legge grunnlaget for alt, og dermed også binyrebarkens funksjonsdyktighet.

For å få flere opplysninger om situasjonen burde du nok ta flere blodprøver rundt dette, bla. adrenalin og kortisol, men også kalium og andre.
    Går ut fra at legen vet dette, så bare spør.

Så er ikke hjertebank farlig hvis man ikke har noen kjent hjertelidelse da.
    Men til liten trøst.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

IDA--dette er kanskje et dårlig forslag, men inntil du finner ut mere via utvida blodprøver, kan du ikke be legen om å få litt betablokker slik at du får "slappet" av noen dager?
    Jeg tror ikke det er farlig bruke det for en kort periode..det brukes ikke bare til høyt blodtrykk, men til å stabilisere hjerterytmen også.(De med høyt stfsk. får det jo). Jeg får skikkelig hjertebank når dosen min er for lav...
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg forstår godt at du blir helt oppgitt av dette, plagsomme greier som ødelegger livskvaliteten

Jeg tror plagene du beskriver fra hjertet, altså at du kjenner din egen puls og at hjertet slår hardt, skyldes at du ligger litt lavt i stoffskiftet. Derfor tror jeg at doseendringen som nå er gjort vil kunne hjelpe deg.

Jeg har lest at noen kan ha hjelp av magnesium ved ulike, ufarlige tilstander med hjertet. Kanskje verdt et forsøk?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Jeg har også problemer med mye hjertebank fra tid til annen. Men for meg hjelper det hvis jeg tar jern, og jeg har lest et sted om at jernmangel kan forårsake hjertebank. Pass på at de tar en sjekk av jern neste gang du tar blodprøve.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg har også problemer med mye hjertebank fra tid til annen. Men for meg hjelper det hvis jeg tar jern, og jeg har lest et sted om at jernmangel kan forårsake hjertebank. Pass på at de tar en sjekk av jern neste gang du tar blodprøve.
    Det har du helt rett i! Har en datter på nesten samme alder som Ida, hun hadde også svært kraftig hjertebank, det viste seg da at hun hadde nesten tomme jernlagre! Kommer hjertebanken tilbake, så skjønner hun hva det er, og fyller opp med litt jern igjen : ) Dette er ett nokså vanlig problem for kvinner i feril alder, og heldigvis ikke så vanskelig å "justere" som mange stoffskiftetall kan være : ) Det høres ut til å være ett vel verdt forsøk : ) Ellers så heter det seg nå at en ikke skal ta jern hvis en ikke behøver det. Dagsbehovet, hvis jernlagrene er ajour, er 18 mg daglig. Du kan jo forsøke finne ut om du tror du får i deg det, men mange gjør ikke det...Har du også hatt kraftige mens blødninger pga "kranglete" stoffskifte, så er sannsynligheten stor for jernmangel. Jernet taes bedre opp sammen med vit C, evt juce, helst utenom måltider : ) God bedring/tilfriskning : )

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Sjælland Danmark
    Meldinger
    113

Sitat Opprinnelig skrevet av sonja Vis post
    Jeg har tidligere gitt en kommentar på d du skriver om jernmangel. Når datteren min har vært plaget av dette, så har hun også blitt ekstremt andpusten av "ingenting". Jern er jo med på å frakte surstoff ut til cellene (veldig enkelt forklart), så man føler seg rimelig pumpet når det er lavt! Legen til datteren min har da sykemeldt henne, uten at hun har behøvet å be om det, for kroppen blir veldig sliten i en sånn tilstand. Du kjenner igjen symptomene, og setter i gang behandling selv, en holdning jeg generellt er mye for : )! Men hvis du i tilegg hadde gått til legen og fått det konstatert, ville du kunne fått en sykemelding i tilegg, hvis du hadde hatt behov for det, for man skal virkelig ikke "piskes" rundt da! Leger ynder gjerne det med oss som veier litt for mye....Jeg gikk til fysioterapaut for behandling av muskelknuter i nakken, gjett hva som ble bahandlingen for d, masse trimsykkel!! Med flere hunder, alene på ett "mini småbruk" skal jeg love dere at jeg får trim nok! Men veier likevel litt for mye, og noen ynder å "ta" en på det...Men ikke min kjære lege, han sier at jeg er passe ; ) En liten digresjon om vekt, afrikanske menn sier om "mulliga" (Svensk for "tykk"/overvektig) kvinner at de gir skygge om dagen og varme om natten, vel, sjekketrikset er herved overlevert til dere alle Grønnland/Oslo øst neste, he he ; ) Litt sant, ett besøk i den bydelen er godt for selvtillitten, der er det ikke de slankeste som de snur seg etter ; ) Sorry dere slanke, dere får trøste dere med at det er snart jul, lettere å "rette" opp d da

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Alt jeg kan si er at jeg føler med deg! Det går på redselen løs og man blir bekymret! Jeg tør ikke trene i frykt for at hjerte får mer belastning enn det allerede har...

Jeg har gått på jern i perioder hvor jeg har hatt lav jernprosent, men sist var det bra, så jeg vet ikke... Det er til å bli sprø av! Bare det å stå opp av badekaret tidligere i dag ga meg hjertebank og puls ut i øynene! Nå sitter jeg i en sofa og har hjertebank selv da, er det rart man blir spørrende og lurer?
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjelp meg, jeg har så mye hjertebank!

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    Bare det å stå opp av badekaret tidligere i dag ga meg hjertebank og puls ut i øynene! Nå sitter jeg i en sofa og har hjertebank selv da, er det rart man blir spørrende og lurer?
    Det lyder mere som om det er dit blodtryk, der svinger op og så bliver for lavt... Det kan nemlig også give hjertebank, ekstraslag og lignende ved udsving eller når man rejser sig op, eller sætter sig ned.... Du skrev et andet sted, at du havde hypothyreose i 8 år.... udsving i blodtrykket, hjertebank (man kan få af for lavt blodtryk lige så vel som af højt) er "cortisol-symptomer" og dette kunne tyde på at binyrerne kompenserer og gør det ujævnt. "Ujævne" binyrer = "trætte" binyrer, er mere reglen end undtagelsen, efter så mange år med hypothyreose behandlet kun med T4.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Jeg har sjekket binyrene og de er det ikke noe i veien med i følge spyttprøvene jeg tok. Legen min sa at de var bittelitt under normalen på kvelden, men at det kunne ha noe med stresset de ble utsatt for i forhold til medisinforandringene jeg har hatt opp igjennom årene og kroppens tilvenning i forhold til det. Men ja, blodtrykket mitt er for lavt og har vært nede i 95/60 på det laveste..
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hjertebank
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 18-01-13, 17:23
  2. Lavt stoffskifte, hjertebank, svimmelhet og trening
    Av Veronica1991 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 7
    Siste melding: 15-03-09, 08:57
  3. Hjertebank, er det forbigående?
    Av Siri -67 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 13-03-07, 11:41
  4. Ferritin og hjertebank...
    Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 8
    Siste melding: 22-02-07, 10:44
  5. Hjertebank og liothyronin??
    Av heisann i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 25-04-06, 22:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn