Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Standard Hei! Ny på medisiner!

Hei!
    Jeg er en kvinne på 46 år som nok som så mange andre har gått med lavt stoffskifte over tid. Første målte indikasjon var i 2001. Den ble da karakterisert som forhåndsvarsel. Hvorfor jeg da ble testet, fordi jeg over tid hadde vært trøtt og slapp. TSH og T4 lå innenfor "normalen" men antiTPO var forhøyet (74). Den har bare blitt høyere og høyere forøvrig. Har vært til test på sykehus 2 ganger, men fått beskjed om å vente med medesiner .
    Har over tid vært plaget med nakke og øvre del av ryggen. Dette har avstedkommet CT og MR. CT viste unormal "farge"? på skjoldbruskkjertelen uten at det ble gjort noe mer (2004). TSH og T4 har variert. Har ikke hatt to like verdier på rad, opp og ned. Jeg har denne vinteren tatt kurs som leder til eksamen, i den forbindelse så har jeg skrevet på en oppgave. Rygg og nakke har verket og vært stive og hukommelsen har sviktet under oppgaveskrivingen, måtte lete etter ord. I denne forbindelse så var jeg hos legen forrige uke, tenkte det var på tide å ta en "time out" igjen. Har gjort det med ujevne mellomrom med bakgrunn i nakken! Vi bestemte i fellesskap at det var på tide med blodprøver igjen. Stoffskite, blodsukker, vitaminer og mineraler ble skjekket. Blodprøven ble tatt tirsdag, og ondsag sendte legen meg ett brev sammen med resept på Levaxin. Begynte søndagen på lavdose 50 mikrogram. Mandagen denne uken trodde jeg nesten ikke det var sant. Ryggen er nå nesten som ny ! Er fortsatt trøtt og sliten men uten disse forhatte smertene i ryggen/nakken. Er det noen som har erfaring med tilsvarende? Kan si at jeg i flere år har gått med difuse leddsmerter og har vært endevendt i forhold til revmatiske lidelser uten resultat. Er spent på om smertene vil forbli borte . Skal snakke med legen i morgen. Kommer nok med innlegg etterhvert som erfaringene blir større.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Sv: Hei! Ny på medesiner!

Hei!
    så bra du fikk starte med Levaxin.

Jeg er dog ganske oppgitt på at du har måttet tvente i årevis og lide, enda alel visste hvorhen det bar.

Du hade sikekrt ultralyd av kjerletelen, for den blir mørk ved hashimotos. Jeg har lest det på det tyske foruemt, hvor mange med begynnende hashimotos blir sendt til ultralyd. De får da begynne på thyroxin bare pga ultralyd-forandringene og økende TSH.
    Kanskje det fins en fancy CT-undersøkelse som kan vise samme?
    Uansett så har noen lab der senket øvre grense på TSH til 2,12.

Hvor høyt ble din TSH før du fikk aller nådigst begynne?

Obs, obs, det er helt vanlig at man må øke dosen levaxin ganske snart. Grunnen er at du nå får thyroxin fra både skjoldbruskkjertelen, og tablettene. Så vil TSh falle, og kjertelen ahr ikke elnger en hypofyse som skriker til den om å få opp farten og sende ut mer thyroxin, og mengden thyroxin i blodet faller, og du må ha en økning. Flere ganger antageligvis. Noen blir satt rett på 100µg helt fra begynnelsen.

Det tar typisk 6 måneder på riktig dose før man føler seg mye bedre. thyroxin må virke i cellene på rna, altså på tingene som er i cellene som skal lage alskens stoffer, proteiner osv.

Nora

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hei! Ny på medesiner!

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Obs, obs, det er helt vanlig at man må øke dosen levaxin ganske snart. Grunnen er at du nå får thyroxin fra både skjoldbruskkjertelen, og tablettene. Så vil TSh falle, og kjertelen har ikke lenger en hypofyse som skriker til den om å få opp farten og sende ut mer thyroxin, og mengden thyroxin i blodet faller, og du må ha en økning. Flere ganger antageligvis. Noen blir satt rett på 100µg helt fra begynnelsen.
    Nora siger her noget MEGET vigtigt! Det ved ikke mange læger. Tværtimod! De følger kun TSH og så snart TSH er faldet "for meget" (det er der ikke noget der hedder i virkeligheden), bliver folk sat ned i medicin og.... får det ad H...e til. Det samme sker, hvis man ikke øger hyppigt nok (som Nora beskriver).

Lad dig ikke skræmme af snakken om TSH (som kommer helt sikkert), men bliv ved med at lade dig guide af dine symptomer. Har du det bedre end før, ingen grund til at sætte medicindosis ned, uanset hvor lavt TSH bliver. Læs mere på forummet TSH og rigtig meget lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Jeg har ikke tatt ultralyd av kjertelen. Det ble tatt CT av nakken pga stivhet og hodepine. Bifunn var "Inhomogen attenuering i glandula thyroidea av usikker patologisk betydning", dette var i 2004 og førte ikke til noe mer....
    Min første test som jeg vet om var i juli 2001. TSH 4,1 S-Fritt T4 14,3 S-fritt T3 4,5 og S-anti TPO 74.
    Fra 2001 til i dag har S-fritt T4 ikke vært over 15,7. TSH har vært nede i 2,46 i mai i 2004. I en perioe som jeg gikk på Eurodietten og TrioBe så hadde jeg verdiene TSH2,5 S-fritt T4 12,4 S-fritt T3 4,0 S-anti TPO 181 og S-frit B12 341 og følte meg super........ siden oktober 2008 har min anti-TPO vært over 1300....Vet at det ikke har så mye å si, men siste måling før målingen som gav meg Levaxin vist TSH 3,1 S-fritt T4 13,7---og jeg følte meg ikke særlig. Hver gang jeg har fått tatt test har jeg følt meg dårlig, siste gang i mars i år når jeg endelig ble satt på levaxin. Må bare si at jeg har følt meg bedre--- Har ikke fått utskrft, men målingen som gav meg levaxin viste TSH 5,4 og anti-TPO 1300, siste måling vist TSH 3,5 og anti TPO det samme, T4 og T3 var innenfor "normalen" men bedre ved måling etter levaxinstart. Endokrinologen på sykehset i Telemark (Skien) sa at anti-TPO kunne gi leddsmerter og fibromyaliglignende tilstander, det tror jeg på for etter levaxin så føler jeg at mye har "løsnet" i nakke/skuldre. Allergien sitter igjen og det merker jeg fortsatt i ryggen, mellom skuldrene...sa til fysio/akupunktøren min...lungene mine protesterer det er vår.... "åh, ja.... hvor kjenner du det?"..... i lungepunktet mellom skulderbladene......det var riktig. Med nåler på rett plass ble det bedre, sammen med medesiner som virker da..... Dagene blir lysere og sinnet letter..... det er vår..... må jo se lysepunktene....

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

En liten oppdatering!
    To målinger etter at jeg begynte på 50 mqgr Levaxin har jeg fått øke til 75. Det var bedring første måling og stillstand andre måling. Merket også at muskelsmertene var på vei tilbake. Har også fått tatt d-vtamin test, den viste 44 (30 - 110 referanseområde), med andre ord ikke skyhøyt. Prøver nå å samle så godt jeg kan i solen . Har bestemt meg for ikke å begynne med tilskudd før til høsten igjen, vil ha en ny prøve etter å ha inntatt naturlig d-vit iform av sollys. Føler ellers at det er på rett vei, men så kom ett virus på besøk. Har nå vært helt sykemeldt i en uke, lenge siden sist. Sår hals og trykk i hodet, spesiellt høyre side, har litt problemer med en trang øretrompet . Håper jeg er bedre før ferien begynner.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Husk at hvis du skal få i deg D3 naturlig, må du unngå bruk av solkrem. I Autralia har veldig msange mennesker de siste årene fått D3 mangel, på grunn av utstrakt bruk av solkremer med filter.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Man kan gå i sola midt på dagen i 20 minutter uten solkrem, og så etterpå resten av dagen ta på solkrem.

all d-vitamin dannes i de 20 minuttene, og man trenger sola midt på dagen når sola står høyest. Etterpå bryter sola bare ned d-vitamin.

Det er siste anbefaling, faktisk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hei! Ny på medesiner!

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Man kan gå i sola midt på dagen i 20 minutter uten solkrem, og så etterpå resten av dagen ta på solkrem.

all d-vitamin dannes i de 20 minuttene, og man trenger sola midt på dagen når sola står høyest. Etterpå bryter sola bare ned d-vitamin. Det er siste anbefaling, faktisk.
    Kommenterer i tråden 20 minutter i solen er nok (?). jeg lige har startet for ikke at kapre Orcas tråd.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Standard En liten oppdatering

En stund siden jeg var inne med oppdatering nå. Tålmodigheten lenge leve .
    Går nå på 100mkgr pr dag. Har ikke merket noe til hjertebank eller andre overdosesymptomer hvis da ikke "leamus" i diverse muskler er ett symptom?? Skal nok høyere, men jeg velger å ta tiden til hjelp. I mai fikk jeg målt D-vitamin, den var da 44 (nedre grense 30, øvre 120). Så snart muligheten har bydd seg så har jeg vært i solen uten solkrem. Har prøvd med 30 min forside og 30 min bakside. Har ungått å blir brent (i hvertfall ikke så mye ). 13.september fikk jeg målt d-vit igjen, når var den 120. Legen måtte dobbeltsjekke resultatet . Vi ble enige om at jeg skulle ta ny måling i desember/januar, uten å ta noe tilskudd. Artig å se hvor mye den faller. Går ikke lenger på TrioBe, har heller ikke målt B-vit.
    Status øvrige målinger 13.september:
    Anti-TPO - >1300
    TSH - 0,8 og ingen hentydning fra legen om at den var for lav.
    FT4 - 17,5 - så høyt har jeg ikke vært så lenge jeg har målt
    FT3 - 4,6 - den har vært høyere ved noen tidligere målinger.

Føler jeg har mer energi og prøver meg på trening igjen. Mulig jeg får en smell, men det er lov å håpe .
    Har hatt kick på lakris i det siste - binyretrøbbel
    Tok nye målinger på stoffskiftet på fredagen. Får ringe i morgen å få resultatene. Nøyer meg med Levaxin en så lenge. Sliter litt med sår hals, men det kan ha sammenheng med trøbbel med øretrompeten på høyre øre. Går stadig med følese av å være forkjølet uten å være det. Har slitt med dette i flere år og prøver nå en "kur" med Rinexin tabeletter for å se om det er hovne slimhinner.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: En liten oppdatering

Så flott at du har det bra. Finfine d-vitaminresultat da. Du er godt forberedt for den mørke årstiden. Håper du ikke går i bunnen uten tilskudd da.

Ad målingene så er det fint om du legger ved normalområdene til lab'en legen din bruker. De varierer litt.

Alltid godt å høre at det går rette veien med folk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Medisiner og tannhelse
    Av enja i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-03-10, 22:31
  2. Liten effekt av medisiner?
    Av bentedermeg i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 43
    Siste melding: 21-02-10, 16:54
  3. Farlige medisiner
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 21
    Siste melding: 03-07-07, 04:51
  4. Medisiner mot trøtthet og soving.
    Av benga i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 24
    Siste melding: 22-06-07, 17:53
  5. Kan stoffskiftet påvirkes av medisiner?
    Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 12-10-06, 15:15

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn