Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard TSH-variation over dagen, døgnrytme

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Anisa....er TSH lavest om morgenen. Jeg mente den var høyest om morgenen, og dalte utover dagen? Men jeg har svært lett for å "speile" ting da, så..
    Du har ret, Gunnda! Og jeg havde uret!

TSH er ikke lige stabilt over hele døgnet, men er højere om morgenen end om eftermiddagen. Serum TSH topper omkring midnat og er højere i de tidlige morgentimer i forhold til om eftermiddagen.

En person på nettet har sammenstillet sine TSH-tal med tidspunkterne på dagen, prøverne var udtaget og følgende har åbenbaret sig:

Kl. 8:28 = TSH 5.45
    Kl. 9:00 = TSH 4,05
    Kl. 9:41 = TSH 2,77
    Kl. 11:23 = TSH 1.58
    Kl. 12:48 = TSH 1,44

Forskel mellem morgen-TSH og middag-TSH var på 4,01. Det er meget!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Dårligt stofskifte eller ej - Euthyrox eller ej?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    En person på nettet har sammenstillet sine TSH-tal med tidspunkterne på dagen, prøverne var udtaget og følgende har åbenbaret sig:

Kl. 8:28 = TSH 5.45
    Kl. 9:00 = TSH 4,05
    Kl. 9:41 = TSH 2,77
    Kl. 11:23 = TSH 1.58
    Kl. 12:48 = TSH 1,44

Forskel mellem morgen-TSH og middag-TSH var på 4,01. Det er meget!
    Men, dessverre så skriver ikke denne personen noe om over hvor lang tidsperiode - el rekkefølgen de er tatt ..
    Kanskje er den siste (12:48) tatt (f.eks) to år før den første (8:28).

Når det er sagt, så har jeg selv opplevd at TSH har vært endret med 5,5 iløpet av en uke (det var i 2008 - ikke medisinert enda).
    Det sier seg selv at man kan ha maks uflaks når TSH er så upålitelig/labil -
    man kan jo da gå gud vet hvor leng før man "treffer"... et tall som gjør at legen omsider tar stoffskiftet i betraktning
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: TSH-variation over dagen

TSH varierer - kort og godt.
    Og av flere årsaker.
    I "friske tilfeller" viser det seg at når TSH er høy, produseres det mer T3.
    T4- produksjonen viser ikke store døgnendringer.

En tolking av dette kan jo være at vi trenger mer T3 om morgenen ?
    I det heletatt - at vi trenger at T3 har døgnvariasjoner.

Og det er klart et vi må ta hensyn til disse variasjonene - tidspunkt for blodprøvetaking har betydning for resultatet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard TSH-variation over dagen

TSH har døgnrytme.
    Flere studier antyder også at den TSH som produseres om natten er mindre aktiv enn den som produseres om dagen. Altså at den nattlige fører til mindre øknig i fritt T4 enn det den dagproduserte TSH gjør.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7673415

Men får mer kunnskap om TSH konsekvenser for den utstrakte bruk som doseregulator ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Enda en god grunn til å passe på å få tatt sine målinger om morgenen dersom man har en TSH-fiksert lege.

Her er en studie til
    http://www.springerlink.com/content/397wj0n5445v4965/
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Enda en artikkel om døgnvariasjoner i TSH, samt at denne studien mener å vise at forsinkelsen i reaksjonen i ft3 er ca 90min.

Results: Of the individuals, 100% showed a sinusoidal signal in TSH, for FT4 76%, and for FT3 86% (P < 0.05). For FT4 and FT3, the amplitude was low. For TSH the acrophase occurred at a clock time of 0240 h, and for FT3 approximately 90 minutes later at 0404 h. The group cosinor model predicts that TSH hormone levels remain above the mesor between 2020 and 0820 h, and for FT3 from 2200–1000 h. Cross correlation of FT3 with TSH showed that the peak correlation occurred with a delay of 0.5–2.5 h. When time-adjusted profiles of TSH and FT3 were compared, there was a strong correlation between FT3 and TSH levels ( = 0.80; P < 0.0001). In contrast, cross correlation revealed no temporal relationship between FT4 and TSH.
    (Min utheving.)

Conclusions: FT3 shows a circadian rhythm with a periodicity that lags behind TSH, suggesting that the periodic rhythm of FT3 is due to the proportion of T3 derived from the thyroid. Optimizing thyroid hormone replacement may need to take these rhythms into account.
    http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/93/6/2300

Om ikke annet så er dette en VELDIG god grunn til å insistere på å bli styrt etter ft4 og ikke TSH....

Studien nevner også kombinasjonsbehandling og lenker til andre studier vedrørende dette.
    After the first publication that a combination replacement therapy of T4 and T3 may improve quality of life for hypothyroid patients (13), there has been considerable debate as to the actual benefits. Despite a large number of studies, there is no conclusive evidence that combination therapy with T4 and T3 improves efficacy of therapy or health-related quality of life (14). A major criticism of most studies is the lack of physiological combination therapies. It has been proposed that: "the ideal substitution therapy for hypothyroidism might be a combination of T4 and T3 in a carefully determined ratio and in a form in which T3 is slowly absorbed in a time-release form" (15). In response to this, a slow-release formulation of T3 has been developed, and initial proof of principle studies in humans suggests a good pharmacokinetic profile (16). In view of this debate and potential therapeutic developments, we felt it was important to establish the exact rhythms of FT4 and FT3 in the normal population. To do this we have studied FT4 and FT3 levels in a group of normal controls in which TSH levels had previously been measured and reported (17).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Standard Sv: TSH-variation over dagen, døgnrytme

Leste om naturlig døgnvariasjon på St.Olavs hospital-avdeling for medisinsk biokjemi sine sider at: TSH er høyest ved midnatt og lavest tidlig på ettermiddagen, og motsatt for FT4

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Leste om naturlig døgnvariasjon på St.Olavs hospital-avdeling for medisinsk biokjemi sine sider at: TSH er høyest ved midnatt og lavest tidlig på ettermiddagen, og motsatt for FT4
    Nøjagtigt om, hvordan TSH stiger og falder over døgnet (circadian rhytms), kan læses i artiklen "Circadian rhythm of TSH in adult men and women" http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...ZK4d2ahua1Ei5A (kan kun læses med Java on, hvis man bruger Firefox med NonScript addon).

Man skal dog være opmærksom på, at TSH-rytmen kan være forskudt "bag" eller "forud", når man lider af "hormonsygdomme". Jo længere har man været syg uden behandling eller med for ringe behandling, jo mere påvirket bliver TSH-døgnrytmen.

Der er også noget om (prøver at finde kilden senere), at når man havde en søvnløs nat - ligger TSH ret højt det meste af efterfølgende dag...
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Interessant! (Var det veldig høye TSH-verdier her forresten???) Jeg tror også at dette med høyest ved midnatt og lavest tidlig formiddag baserer seg på sovemønster hvor man sover f.eks. fra 23-07. Mulig man kan forskyve denne i forhold til når man legger seg, men det blir nok verre om man har mer avbrutte søvnperioder..
    Men man burde vel kanskje uansett være mer konsekvent med når på døgnet man tar prøver slik at man f.eks. prøver så langt det lar seg gjøre å ta dem f.eks. en time etter man normalt/gjennomsnittlig står opp uansett når dette er for den enkelte..? I hvertfall hvis verdien kan variere så mye i løpet av en og samme dag som på første innlegget her (selv om vi ikke vet OM dette er fra samme dag da..).
    Har aldri fått noen retningslinjer ang. dette jeg, og jeg leser også på f.eks. Furst sine sider at døgnvariasjonen i TSH ikke har noe særlig å si da dette ivaretas av referanseområdet.. Ikke rart at man får streve i årevis med stoffskifteproblemer i så fall..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: TSH-variation over dagen, døgnrytme

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Der er også noget om (prøver at finde kilden senere), at når man havde en søvnløs nat - ligger TSH ret højt det meste af efterfølgende dag...

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. TSH-variation over dagen, døgnrytme
    Av Anisa i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 10-11-11, 12:21
  2. Døgnrytme, er den viktig ?
    Av gutt_81 i forumet Virker medisinen ikke?
    Svar: 5
    Siste melding: 14-01-10, 07:01
  3. Thyra-dagen
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 3
    Siste melding: 25-05-07, 10:30
  4. dagen før operasjon
    Av Tone i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 14-10-05, 23:07

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine