Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Tråd: Intervju med Lars Omdal
Threaded View
-
11-03-10, 18:48 #6
Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken
Det jeg var så sterkt imot, var at legen skulle få dette skriver fra NTF uten at pasienten fikk vite hva som sto i det.
Det må jo bare være en underlig pasientorganisasjon som vil være med på å administrere dette på slike vilkår.
Så ser jeg jo behovet for at fastlegene kan kommunisere fagilg med en som har erfaringer de trenger.
Så absolutt - det trengs virkelig !
Jeg er ganske sikker på at syntetisk T4 ikke var tilgjengelig så tidlig. I Norge kom ikke dette før midt på 70-tallet og ble heller ikke enerådende før mange år senere.
Så er det ikke riktig at det ble brukt thyrioder fra bovine dyrearter. Det har vært fra gris sålenge det har vært en industriellt produkt.
Da mener jeg ikke den tiden Tyrodiet ble Apotekerfremstillt - da kan det nok ha vært fremstillt fra forskjellige kilder.
Da det ble oppdaget, var det fra sau.
Åraken til at T4/T3-forholdet er noe anderledes i tabletten enn det friske individet i gjennomsnitt har i blodet - er at tabletten lages av kjertelvev.
I kjertelvev er dette forholdet høyere enn i blodet. Det er det hos mennesket også, så dette blir ikke bedre om man hadde kunnet lage dette av humane kjertler.
Så er det jo slik at hormoner ikke har noen arts-spesifikke egenskaper. Iallfall er disse ikke oppdaget enda, så vi kan i praksis bruke hormoner fra alle pattedyr.
En digresjon er det jo at det bare er pattedyr som har thyreoida - krypdyr og fisk har ikke stabil kroppstemperatur, og har ingen thyreoidea.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lars Einar Ruud
Av Kevlin i forumet AdvarslerSvar: 0Siste melding: 30-10-11, 01:01 -
Fant denne kommentaren av Lars Omdal
Av viravira i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)Svar: 4Siste melding: 14-03-10, 22:41 -
Thyreoidea hormon resistens - artikkel av Lars Omdal
Av Siriliss i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 3Siste melding: 31-03-08, 21:33 -
foredrag av Lars Omdal 3. og 10.okt.
Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)Svar: 19Siste melding: 16-10-07, 16:19

Svar med sitat

Bokmerker