Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Jeg har hatt time nr to på Balder. Og fikk vite at jeg bør kombinere Levaxin med Thyroid. Det liker jeg ikke. Men kanskje kan det være et forsøk verd.
Alt er et forsøg værd, mener jeg, hvis der er en fair chance for at opnå en stabilisering man kan (nogenlunde) regne med i fremtiden. Se lige hvad Nora skrev i går i denne tråd:
Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
ja jeg reagerte også på at flere pasienter over flere år hadde fått det der med TSH av balderklinikken, og det hørtes ut som om det var gjort en hestehandel der med endokrinologene, at de får lov å holde på mot at de ikke lar noen ha TSH på 0.

Så vet jeg fra gammelt av at omtrent 30% av hypothyreose-pasientene får TSH på 0 ved riktig dosering, altså ft4 og ft3 innenfor referanseområdet.
dessuten fisn det jo alltid noen som trenger ft4 og ft3 høyere enn referanseområdet, og 0 i TSH, og hva med dem?

Heldigvis så fins det en rekke allmenleger som ser pasientene sine an og følger med, og lar dem få riktig dose med hva de trenger.

Om det med Levaxin pluss Armour, så fins det en del pasienter som trenger begge deler, og de har det horribelt eller noe lignende hvis ft4 er i nedre halvdel. De trenger noe levaxin i tillegg til Thyroid.

Så fins det dem som trenger bare ren Thyroid.

Og det fins dem som blir dårlige bare de får ft4 i øvre halvdel, de trenger ft3 høyt samt ft4 i nedre halvdel et sted.

Og så fins det dem som lager rt3 av ft4, og blir dårlige av t4.
Noen av dem trenger liothyronin i tillegg til Thyroid. Det er ganske få. Men jeg tar dem med, for det er viktig det også. Såvidt meg bekjent så tester Omdal ikke for rt3.

Fra min fartstid fra forumene, så så det ut som om de siste faktisk var færre enn dem som trenger Thyroid pluss Levaxin.

Men nå som flere prøver Thyroid, så får vi vente og se hvor mange som trenger ditt og hvor mange som trenger datt.

Det hele er nemlig helt individuelt.
Jeg har også selv læst i tidens løb, at der faktisk findes mennesker, for hvem det er naturligt at danne et superhøjt T4, uden at det gør dem til hyperthyreote.... Da vi jo aldrig ved på forhånd, hvor vores individuelle, raske værdier skal ligge, fordi ingen jo bliver målt før man er blevet syg, er det ikke utænkeligt at du måske tilhører den gruppe, der netop ikke "passer ind" i de almindelige referencerammer og har netop brug for højere FT4 værdier for at fungere bedst?