Sitat Opprinnelig skrevet av Troj Vis post
Super oversikt! Takk Anisa og Hansen. Jeg tok endel prøver sist hos endokrinologen, men ser at det er andre prøver jeg også bør ta etterhvert. Ringte dem nettopp og fikk vite at TSH ligger på 3,37 og FT4 på 15.8.
Jeg er slet ikke glad for dit TSH og da slet ikke for et FT4 på kun 15,8. Forholdet mellem TSH og FT4 "siger" at dit FT4 bør være pænt højere end det er nu.

Sitat Opprinnelig skrevet av Troj Vis post
Jeg synes det er merkelig at jeg har så lave antistoff-verdier... Er også bekymret for at jeg har ubehag i nedre del av halsen samt er opphovnet på den ene siden der (min venstre side). Håper noen kan hjelpe en som er helt fersk i dette gamet til å bli litt klokere, evt komme med forslag til andre tester som bør bli tatt.
Du kan kun være glad for, at dine antistoff-verdier (anti-TPO) er så lave, at de endda ligger under ref.området for Hashimoto's. Det betyder at du har ikke Hashimoto's (i hvert fald ikke nu) og dette gør det hele en del enklere, fordi autoimmun sygdom er altid langt mere uforudsigelig end ikke-autoimmun. Desuden jodmangel-induceret hypothyreose kan helbredes, mens den autoimmune som regel kan ikke.

Hvorfor så har du plager og din skjoldbruskkirtel endda vokser, når det ikke er autoimmun hypothyreose? Det kan sagtens være jodmangel i en grad, som får kirtlen til at vokse, for at genvinde og genbruge den smule jod som dog er til rådighed. Det er en velkendt sag, at man kan få struma af en jodmangel som har varet længe nok til at kirtlen reagerer på den, ved at øge sin volume. Det tager op til et par år fra man er begyndt på tilskud af jod (tabletter eller dråber), til man er helbredt og strumaen er væk igen.