Hei.
Jeg er en jente på 22 år som fikk vite at jeg hadde høyt stoffskifte i 2008 og da hadde jeg nok hatt det ganske lenge også for skjoldbruskkjertelen hadde vokst og jeg hadde fått en struma. Ikke så alvorlig som på bilder du får opp når du googler det, men det var en klump på halsen som jeg mente jeg hadde hatt bestandig.
Det gikk veldig kjapt og greit for seg.
Jeg tok blodprøver og EKG. Det viste seg at jeg hadde en T4 på 89, husker ikke den andre og en hvilepuls på 159. Jeg studerte og jobbet samtidig og fikk vite at jeg kunne fått hjerteinfarkt når som helst.
Jeg ble henvist til en spesialist og ble satt på medisiner med en gang, levaxin og neo mercazole og betablokker. Jeg ble bedre med en gang og nivåene mine gikk raskt ned, men ikke helt ned. I fjor rett før jul ble jeg satt på levaxin 125mg og nå er alt som det skal være.
Jeg kan ikke bli frisk ved å ta medisiner fordi jeg har gått for lenge med det og står nå på venteliste for operasjon. Etter operasjonen må jeg gå på medisiner resten av livet, men det gjør meg ingenting, så lenge kroppen kan fungere slik som den skal og jeg får det bra så gjør jeg det med glede.

Vektmessig, før jeg oppdaget at jeg hadde høyt stoffskifte gikk jeg ned i vekt mens jeg spiste alt jeg kunne komme over, for man får økt matlyst. Etter jeg begynte på medisinene gikk jeg opp til min normale vekt, det opplyste også legen min meg om, at jeg kunne gå opp 6-7 kilo etter medisinene.

Jeg har ikke hatt noen særlig plager med sykdommen, sånn sett har jeg vært veldig heldig. Jeg gleder meg til operasjonen og tar det hele med ro og det tror jeg du også kan gjøre.
Det kan være slitsomt, ingen har lik opplevelse med sykdommen, men det ordner seg, det gjør det alltid ;)