Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
En annen ting: Forrige blodprøve, 14.12, viste FT3 på 7.3 (ref 3.5-7.0) og FT4 på 17.8 (ref 9.0-21.0). Legen min liker ikke at FT3 er så høy. han mener den er alt for høy. Jeg sa at kanskje handler dette om mitt lave kortisolnivå? Har noe av dere tanker om dette? Jeg bruker nå 4,5 grain Thyroid, og tror nok at jeg skal litt høyere. Tok en blodprøve på torsdag, men den har jeg ikke svaret på enda.
For det første er 3 decimaler over referenceområde ikke det helt store og det er jo ikke til at sige, hvor dit "medfødte" FT3 skal ligge, vel? Så længe du ikke har skyhøjt blodtryk, forhøjet kropstemperatur (mener ikke feber), højt hvilepuls, skyhøjt kolesterol og hjertearythmi, er der (mener jeg) ikke nogen grund til at slå alarm, særlig da dit FT4 ikke er overvældende højt (nok) og reduktion af medicindose vil ganske vist ikke alene bringe FT3 ned, men også FT4.

For det andet kan man ikke sige noget om det aktuelle FT3, før der bliver taget en prøve på rT3, idet man kan ikke vide, hvor stor en rT3s andel viser summen af FT3 fra december. Først når dette tal foreligger, kan man se hvad dit "ægte" FT3 ligger på. Det er meget muligt at argumentet mod at få foretaget rT3-prøven vil blive, at du er ikke anorektiker, men der foreligger også en hel del andre omstændigheder, hvor kroppen reagerer med at danne rT3.