Du kan kanskje få skremmende rett i det HildeM, og det er jo litt av et tankekors.
Ny dose og mer venting var jo oppskriften de fulgte på meg - og det tok jo ingen ende.
Det begynner jo å bli en stund siden nå.........
Jeg forstår at det er vanskelig å lære av andres feil, men sine egne bør de jo ta opp til vurdering en gang i blant ?

Så hvem er redd ?
Er svaret alle som innordner seg det legen forteller en ? Altså de som faktisk hører etter hva den medisinske ekspertises forlengede arm råder en til ?
Det gjaldt iallfall meg.

Men det er forskjell på før og etter.
Feks før og etter syntetindustriens markedskortog mot Tyroidene.
For før den kampanjen - pluss minus 1980 - var det jo ikke snakk om å fraråde bruk av Tyroid. Den hadde vært på markedet i flere generasjoner og var godt innarbeidet.
I et kritisk lys i etterpåklokskapens skygge, er det mulig å se at Tyroidene den gang ikke var perfekte. Man kan også forstå at det sikkert ikke virket like godt på alle - diffrensialdiagnosene var flere (uten at de hadde noe navn) og sikkert også flere som fikk Tyroid bahandling som ikke skulel hatt det. Dermed er det også mulig at man la skylden på Tyroidet.
Når ikke legene kan begrave sine feil, må de ha noe å skylde på.

Og rykter om det ene og det andre kan lett oppstå når man kun har en eneste type medisin man ikke kan velge bort.
Derfor forekommer det meg utrolig at bestemmende myndigheter vil fortsette å ha det slik - fortsatt vil hensette en stor gruppe syke mennesker i en medikamentsituasjon der de ikke har noen valgmuligheter.
Man vil rett og slett ikke at vår sykdomsgruppe skal få tilnærmet lik mulighet alle andre har - til en individuellt tilpasset behandling.

Så mener jeg jo at jeg ikke har vært så langt utenfor tema - jeg mener at alt dette, og mer til, legger grunnlaget for at en fagperson lett har muligheten til å påvirke andre personer.
Vi er jo i en meeeget mottakelig situasjon når vi sitter der.

Så vil jeg jo si at den industrielle fremgang har jo forbedret Tyroidene. Man har helt andre muligheter til å kontrollere at produktet holder mål idag.
Den gangen hadde man ikke måleinstrumenter til å sjekke hormoninnholder hverken i blod eller i tabletter.
Så at legene fremdeles bruker argumenter fra den store krigen beviser jo bare hvor de står .......