Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 31
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp, hva skjer??

Er ikke så mye trøst som hjelper AnnK.
    Symptomene du nevner er jo typiske for lavt stoffskifte.
    Skrivefeil også. Jeg må rette like lenge som jeg skriver - særlig ord med dobbeltkonsonanter, som feks. ikek.
    Det blir sånn hver gang jeg skal skrive ikke.

Det er langvarige greier å finne ut av, og behandling tar lang tid før virker.
    Enda er det ikke alle som blir helt bra.
    Du har jo anti-TPO over 100 og da kan man tro på at kjertelen ikke har det så bra og at det er derfor den ikke klarer å levere nor fT4.
    Høy TSH viser jo det samme.

Uten at noen andre enn lege kan anbefale deg høyere dosering, kan man jo forsøke noen dager med dobbelt dosering for å se hvordan responsen er.
    Jeg gjør ofte det hvis jeg ikke klarer å tolke mine egne symptomer.

Ellers er det å vente da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    19

Der er kanskje sånn det er....(smile, uten å rette skrivefeil da iallefall!) Men det er ikke ok, å fyttirakkern..

Skal slappe av i alle de timer som er i helgs, og så får jeg bare se..kan jo håpe på et lite under..

En annen liten ting, jeg leste en tråd hos deg, ang skrivefeil, jeg har blitt akkurat som deg, og ikek er et av mine nye ord:-)) Og det er nesten konsekvent, sjeldent jeg bommer på det.. Må se humoristisk på det vel, jeg gjør det, emn merksnodig at andre også har lagt merke til det hos seg sjøl. Jeg får hente litt energi-haha-til å komme meg gijennom denne perioden.

Treg i nøtta ja. På vei hjem idag, så slo det plutselig ned imeg noe om sønnen min. Han har også B12 mangel. Og høy kolestrol. Og gutten er 22 år gammel. Her skurrer det vel noe muligens...og her snakekr vi om en som har sovet myyyye. Som jeg har tenkt på har vært ungdomrelatert. Men sånn er det når mor ikek følger med i svingene.

"rister oppgitt på hodet"

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Ok, TrioB kan du egentlig bare slutte å ta. Det har ingen effekt. Lavt stoffskifte fører til redusert næringsopptak i tarmen, og det nytter ikke å ta så små doser. Norske leger generelt kan ikke behandle vit/min-mangel da majoriteten av de som har det enten selvsagt spiser dårlig eller har tarmtrøbbel eller noe annet som gjør at næringsopptaksevnen reduseres. Dette tas rett og slett ikke hensyn til.

Jeg ble satt på TrioB. Bare tøys, med henholdsvis 0,2, 0,2 og 0,4 mg eller hva det er. Og dessuten har du behov for alle de andre B-vit, det finnes flere enn tre.

Jeg smugler inn skikkelige B-vit fra Sverige eller tilsvarende og tar ca 20-40 000 ganger høyere dose enn det du tar, dvs rundt 8-10 000 mg B12 og rundt 4-600 mg av alle de andre B-vit. I tillegg til kurer med B12-sprøyter av og til når jeg har råd. Og selv da er det så vidt jeg får opp verdiene til noenlunde akseptabelt nivå. Og akseptabelt nivå er IKKE de vanlige grenseverdiene laboratoriene opererer med men B12 skal ligge på over 1000 for at kroppen skal fungere optimalt.

Smugle inn B-vit, D-vit og andre ting du måtte ha mangler på og ta i mye større doser enn anbefalt (3-4 ganger så høy) i en periode på tre uker eller til boksen er tom. Ta i tillegg jern og B12 i sprøyteform his legen går med på det.

Hvis du får tak i det anbefaler jeg B-100 fra merket Solgar (ikke forveksle med Solaray). Har alle B-vit og i en fornuftig dose, selges selvsagt ikke i Norge men i Sverige/Danmark og selvsagt over nett. Ta 4-6 av dem per dag til du har brukt opp en boks og se om det hjelper.

Det skal godt gjøres å overdosere på B-vit, så ikke bekymre deg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det høres jo ut som om sønnen din bør få sjekkket stoffskiftet sitt, da. For å se om det ligger der, eller et annet sted, det han sliter med.

Og når jeg leser om deg tenker jeg også mild binyresvikt. Jeg ville tatt spyttprøver for å undersøke tilstanden til binyrene, 4x over et døgn. Aker har visst spyttsett, så du slipper å betale, spør legen din. Du bør også få sjekket D3. Selen er viktig for stoffskiftet, be legen sjekke det også. Og alle andre mineraler. Har de sjekket jern hos deg? Jeg kjenner igjen det du beskriver, det er ikke moro å gå slik!

Husk å ha med huskelapp hos legen, så du får stilt alle spørsmål og får tatt alle prøver du vil ta! Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    19

Jeg tror jeg likesågodt kan sjekke hele alfabetet på blodprøver. Tror jeg ikek har noen av de.
    Nå har jeg suset rundt på kjøkkenet, og gjort bittelitt forberedelser til mat, og er utslitt..tungpusta og helt ferdig..det er ikke likt kjøkkenskriveren meg. Men det er så greit på et vis, det er en bekreftelse på at det bare er å komme seg til lege og få tatt prøver så fort som råd.En ANNEN lege vel å merke!
    Jeg skjønner ikke helt hvordan min sykemlding to dager i uka skal få meg på beina igjen..jaja, en ANNEN lege kan kanskje hjelpe meg å finne ut av det. Jeg kan ligge de to dagene da, men hva med de tre som jeg skal jobbe? Måtte nesten grine meg til de to..Og jeg blir sett på som et arbeidsjern, og har gjerne jobbet mye overtid, og tatt på meg verv, i styre og stell, arrangert mye moro.Slett ikke redd for å ta i et tak.
    Og her er jeg nå..
    Mne det positive er at så mye dårligere form og mindre tiltak og ork får jeg ikke fått, og det er i motbakke det går oppover, så det blir vel bra tilslutt folkens.
    Jeg synes ikek synd på meg sjøl,bare så godt å kunne skrive det ned på et sted hvor folk skjønner.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    19

Ja, da er jeg like klok-eller ikke,igjen! Svar på prøver idag. Stoffskifteprøvene ligger midt i normalområde stod i brev fra lege idag. Og for seint å ringe.
    Kolestrolverdier er altfor høye.
    Mangler vitamin D, det får du av sollys og tran.

Og såååå..... "vi har funnet kraftig forhøyede verdier av IGE,(3000, skal være mindre enn 114) dvs allergi antistoffer, men vet ikke hva kroppen reagerer på, dette kan forekomme ved innvollsorm" og sykehuset anbefaler avføringsprøver for å utelukke dette.
    !!!!!!!!!!!!Vet ikek om jeg skal le eller gråte jeg
    eek:

Dette låter vel gresk for dere også? Eller, håpet mitt er at noen har vært borti forhøyet IGE i forbindelse med stoffskifte.Jeg tror virkelig IKKE at jeg har innvollsorm! Men hva reagerer kroppen på..
    De anbefaler iallefall utvidede prøver på kolestrolet, hva nå enn det er..
    Skal dra å ta prøver igjen i morra, så får vi se.Skal iallefall ha utskrift på prøvene mine, da jeg ikke tar for god fisk at prøvene på stoffskifte er normale!
    Det skal ikke være lett, men det er i motbakke det går oppover!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjelp, hva skjer??

Sitat Opprinnelig skrevet av AnnK Vis post
    Og såååå..... "vi har funnet kraftig forhøyede verdier av IGE,(3000, skal være mindre enn 114) dvs allergi antistoffer, men vet ikke hva kroppen reagerer på, dette kan forekomme ved innvollsorm" og sykehuset anbefaler avføringsprøver for å utelukke dette.
    !!!!!!!!!!!!Vet ikek om jeg skal le eller gråte jeg
    eek:

Dette låter vel gresk for dere også? Eller, håpet mitt er at noen har vært borti forhøyet IGE i forbindelse med stoffskifte. Jeg tror virkelig IKKE at jeg har innvollsorm! Men hva reagerer kroppen på...
    Gluten?

Mange stofskiftesyge, og jeg mener mange (bare spørg Nora) udvikler glutenallergi i skjul af stofskiftesygdom, hvor ingen kan forstå hvorfor virker behandlingen ringe eller ikke, indtil glutenallergien bliver opdaget (hos de heldige) og behandlet med kostomlægning.

Bl.a. lægen Mark Hyman skriver følgende om det: "Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt."

• 19A antigliadin antistof test
    • IgG antigliadin antistoffer
    • 19A antiendomysium antistoffer
    • Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
    • Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
    • HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet

Nora ved en hel masse om "gluten/cøliaki-vinklen" på stofskiftesygdom og min egen, mangeårig erfaring siger mig, at alle stoffskiftesyge, mere eller mindre har dette problem, også selv om de mest anvendte enkeltprøver ikke bekræfter det. Under alle omstændigheder er overgang til en kost fri for hurtigt omsættelige kulhydrater bedst for stofskiftesyge.

Det ville undre mig meget hvis du havde indvoldsorm, mens med IGE-tallet på over 3000 ville det slet ikke undre mig, hvis det viser sig at være allergi mod gluten... Det mener jeg er meget bedre end at rende med maven fuld af indvoldsorme.

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1756&ID=3094
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    19

Standard Sv: Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?

Dette høres intressant ut! Og jeg hadde for snart 10 år siden en periode som jeg ikke tålte veldig mange matvarer, alt rant tvers i gjennom meg..Men det gikk seg til etterhvert, og det normale kostholdet kom på plass i hverdagen igjen. Det skjedde i en veldig stressende periode, så jeg tilskrev det vel situasjonen jeg dto midt oppi da. Det var ikek snakk om å kunne ta vare på deg selv..
    MEN...skjønner jeg deg rett, mener du at det ikke er noe med stoffskiftet mitt, eller at det bare "ser sånn ut" på blodprøver?

Det du sier jeg kan teste, er det noe jeg kan teste hod vanlig lege tro, skal ta med utskrift på alle de antistoff-prøvene du nevner. Har nå begynt hos privatklinikk, så noe må jeg da kunne forlange..

Dette rimer nok mer enn innvollsorm ja

Tusen takk!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?

Så er jo også D-vitaminmangel meget viktig å ta tak i.
    Det er jo egentlig årsak av lavt stoffskifte, men det kan vel komme av andre årsaker også.
    Kjøp deg D3 (få med deg 3-tallet) og start på meget høy dose og gå litt ned etterhvert.
    Du kan sikkert søke deg inn på temaet her på forumet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    19

Standard Sv: Hjelp, hva skjer?

Jeg skal kjøpe meg D3 og tran i morgen! Fått med meg 3tallet n'Finn!

Jeg skal ta tak i mye skjønner jeg. Men Rom ble ikke bygget på en dag.

Silent Cøliaki står det om på nett, også "kamuflert" stod det på en dansk legeside..er det bare meg, eller virker det som om leger i Danmark er mer opplyste på mye? Det virker som om det er en litt annen holdning til ting der borte?

Synes at det er litt merkelig at JEG søker litt på nett, og kan lese meg til så mye,(som ikke går inn første gang, (teflonhjerne) mens legene virker som om de ikke gjjør det? Bla om stoffskifte-lave vitaminer og mineraler, og at leger i Danmark sier at det SKAL sjekkes cøliaki ved høy IgE når man har stoffskiftesykdom. Og en stakkar skal da sjekkes for innvollsorm??!!!!

Jaja, her blir det nok fortsettelse følger tenker jeg.. Er litt ovenpå nå, så da er det bare å prøve å sette seg inn i ting

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. HJELP, hva er det som skjer???
    Av maika i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 17-04-09, 09:25
  2. Hjelp meg litt noen? Satt på medisin
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 120
    Siste melding: 11-11-08, 12:37
  3. Trenger hjelp av noen som vet.
    Av Leia i forumet Lavt stoffskifte