Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    5

Standard hjelp til blodprøvesvar...

Hei!
    Etter å ha lest masse fram og tilbake på dette forumet har jeg endelig meldt meg inn selv. Finner masse nyttig lesing og mange historier som ligner min egen.

Jeg fikk "diagnosen" lavt stoffskifte i juni 2009.

Av symtomer jeg kommer på i farten kan jeg nevne: Søvnproblemer, sliten, tiltaksløs, glemsk, fryser, hodepine, lett bihulebetennelse, hovne føtter og fingre, vektøkning, ukonsentrert, nedstemthet, uinteressert i omverdenen, mye vondt i kroppen, føles som jeg har "vakum" i hodet, tåler dårlig stress og mas...

Bgynte på Levaxin 25 mikrogram i juni 2009, økte til 50 mikrogram i juli og går nå (feb.2010) på 50 mikrogram seks dager i uka og 75 mikrogram den siste dagen.

Føler meg absolutt ikke bra, selv om legen min sier at "joda, alle prøver er så fine atte... Fortsett som før".

Ho tror jeg er deprimert fordi jeg har opplevd en del vondt de siste to årene. Har gått ca fire uker på Cipralex uten noen bedring og har nå byttet til Remeron 30 mg (har bare gått på disse i to dager). Har blitt sendt til psykiatrisk sykepleier som mener at jeg ikke er deprimert fordi jeg ser lyst på fremtiden og er løsningsorientert. Både ho og jeg mener at jeg har bearbeidet de problemene som var. Blir litt oppgitt når legen ikke vil høre på dette. Jeg tror selv (det er jo jeg som kjenner min egen kropp eller..?) at jeg trenger en høyere dose Levaxin. Det må da være mulig å prøve å bli "symtomfri" fra en diagnose før ho dytter på meg en til... mener nå jeg da.

Blodprøver tatt i februar 2010: TSH: 3.49 og T4 10,7 (tar bare disse prøvene).

Blodprøver tatt i juni 2009 (skriver opp alt da jeg ikke har peiling):
    B-Hemoglobin... 14.8
    B-Leukocytte... 9.8
    Lk-Basofile... 0.06
    Lk-Eosinofil... 0.31
    Lk-Lymfocytt... 2.04
    Lk-Monocytte... 0.52
    Lk-Nøytrofil... 6.87
    S-FT4 (pmol/1)... 11.9
    S-Jern (umol/1)... * 8
    S-TSH (mIE/1)... * 5.73

Blir veldig glad hvis noen har lyst til å prøve å tolke prøvene for meg

Hilsen Shila
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: hjelp til blodprøvesvar...

Hei forresten - og mitt oppi elendigheta : velkommen !
    Jeg har jo samme erfaringer som deg med at fastlegen ikke vil høre hva psykiatere og psykologer melder om.
    Kan bare råde deg til å bytte lege. Denne er ikke brukbar. Kan ikke noe om hverken syke eller stoffskifte !
    Det kan hjelpe å fortelle dette, men jeg tviler.

Siste anbefalinger fra aker bør leger som driver med stoffskiftepasienter få med seg !
    fritt T4 er viktigst og skal ligge øverst i området, noen ganger over, og da blir TSH uvergelig under 1.

Jeg har jo ikke lov å råde noen, men jeg hadde bare økt dosen min iallfall. Hva i allverden kan skje ? At man blir bra ?

Prøvesvar på stoffskifteprøvene viser alt for lav dose. Det er veldig viktig å få orden på disse før en begynner å tolke de andre prøvene, men de ser jo neste greie ut de da bortsett fra jern, som jeg antar du spiser ?
    Og de pillene må du bare ikke ta sammen med Levaxin.
    Og husk å ta blodprøver så tidlig som mulig da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    5

Hei igjen og tuuusen takk for svar.

Det var som jeg trodde da, litt synd igrunn for jeg er veldig fornøyd med legen min ellers. Men på den annen side så kan vel hvem som helst kurere en liten halsbetennelse e.l ... Får se på lista over ledige leger og høre litt rundt.

Hva er øvre området for T4? Er det det som bør ligge på 20 eller 25 eller noe. Hehe, litt "grønn" enda, men det skjønte du sikkert.
    Er det sånn at hvis T4 blir høyere så går verdien på TSH ned?
    Er det egentlig T4 som er viktigst å passe på da eller? Er det den som styrer alle symtomene?

Spiser jerntabl, passer på å ta de på kvelden siden jeg tar Levaxin på morgenen bortsett fra de dagene jeg skal ta blodprøver (tas alltid tidlig på dagen), da venter jeg med Levaxinen selv om legen sier at det ikke har noen betydning for prøveresultatet... Sier litt om legen kanskje.
    Får også sprøyte med B12 hver 3mnd.

Har vurdert om jeg skal prøve å medisinere meg opp selv, men blir skremt når legen sier det kan bli for tungt for hjertet (ikke no i veien med mitt altså). Må visst revurdere nå, for det er som du sier... Hva kan skje??

Vet du forresten om røyking har noe å si på prøvene? Spør om mye rart her nå men...

Er det noen andre prøver jeg bør be om eller så det ut til at ho har fått med seg det meste?

Takk igjen!

Shila
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: hjelp til blodprøvesvar...

Sitat Opprinnelig skrevet av Shila Vis post
    Vet du forresten om røyking har noe å si på prøvene?
    Søgeord røyking fandt tråderne:

- Blodprøver, TSH og røyking - Viktig!

- Røykeslutt- endring i medisindosering?

- Røyke stopp-lavt stoffskifte-vektøkning

Nogen gange er det hurtigere at søge på forummet end vente på svar. Velkommen på forummet, forresten.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    5

Takk for tips Anisa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Hei..og velkommen hit!!

Jeg kaller en spade for en spade..
    Din TSH er alt for høy. Dvs--når du er medisinert, skal vanligvis ikke den være høyere enn 1-oftest under!!
    Din fT4 er også veldig lav.
    Jeg gjentar det en lege sa til meg for fire dager siden:"Det er farlig å være pasient i det norske helsevesen".
    Du må opp i dosen din...mest sannsynlig til iallfall 100µg/daglig.......
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, Shila - vi har nok alle vært både grønne og røde og blå her - så bare føl deg fri til å spørre om alt du vil.
    Blodprøver og tolking av disse dannes ut fra målinger gjort i en antatt frisk befolkning. Så tar man vekk de aller høyeste og aller laveste og sier at dette er "normalverdier" eller referansegrenser som det visst heter.
    Så det betyr at disse ikke er like, det er avhengig av utstyret labben bruker, og beforkningen den er målt i.
    fritt T4 kan ha sånn ca. 10-20, men 8-16 eller 12-22 er sett.
    Derfor er det viktig at disse referansene oppgis når du sier feks at dei fT4 var 10, så er dette ialle tilfeller en lav verdi, men kan noen ganger være innenfor og noen ganger utenfor nedre grensen.

Nikotin kan ha den effekt at TSH måles for høyt.
    Det er derfor røkere er tynne (hm......?) den høyere TSH gjør at kjertelen, når denne virker da, produserer mer - og stoffskiftet blir litt høyere.
    Der jeg leste om det påsto de 5-6% høyere.
    Nå finner jeg ikek det igjen - så kanskje det ikke er slik lenger ?
    Det er som med gjeteosten - idag sunn - imorgen usunn.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    5

Å kalle en spade for en spade liker jeg

Skal til legen igjen om 14 dager. Skal be om nye prøver før det og ta detta skikkelig opp med ho. Nå er det slutt på å være nikkedukke og å godta alt ho sier. At det skal være så vanskelig for en lege å skjønne detta da...

Er det noen andre prøver det er lurt og be om annet enn TSH og FT4??
    Kanskje jern og B12 også?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    5

Finner ingen referanser i papirene mine n`Finn, må kanskje be om det neste gang også da.

Utrolig mye å sette seg inn detta her med lavt stoffskifte, men blir vel litt klokere etterhvert...

Og du... alle røykere er ikke tynne, hehe

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Nemlig - men ikek alle har enkjkertel som funker heller da - og som vil øke stoffskiftet.
    De som ikke responderer så godt på den økte TSH-en, vil jo ikke berøres.
    De som har stoffskiftefeil vil likevel ha en høyere TSH - hvis hypotesen stemmer da.
    Forklaring av virkemekanismen er plausibel.

Lignende tråder

1. Hjelp med blodprøvesvar
    Av monsen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 30-09-09, 20:34
  2. Blodprøvesvar
    Av pusur i forumet Blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 09-05-08, 21:04
  3. Nye blodprøvesvar
    Av anha i forumet Blodprøver
    Svar: 10