Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Threaded View
-
09-02-10, 12:20 #10
Sv: skolehverdagen...
Hei.
Har sett litt på postene dine og mener vel at man ikke kan se ut fra prøveresultatene at stoffskiftet er berørt.
Det er jo mengden av stoffskiftehormoner i blodet legene bedømmer stoffskiftet etter.
Det er bare det at det er ikke der stoffskiftet foregår. Blodet er lager og transportsystem for hormoner. En analogi kan være at man stiller seg opp på en jernbanestasjon og teller alle i arbeidsuniform på pendlertoget inn til byen - og ut fra det tallet bedømmer hvor mye arbeid som blir gjort.......
En slik konkusjon betinger en rekke forutsetninger.
Altså at de faktisk har med seg nøkkel til jobben og kommer seg inn døra og begynner å jobbe.
Og disse kan man ikke kontrollere med blodprøver.
Effekten av at det gjøres noe, reflekteres i kroppstemperaturen. Den kroppstemperaturen som skapes når tilleggsvarme fra fordøyelse, muskler og hjerneaktivitet er lav. Som etter en lang god natts søvn.
Målt like etter man våkner, før man står opp - på "gammlemåten" om jeg kan si det slik. Og helst flere dager - utenfor syklisk påvirkning.
Slik kan man vurdere resultatet av at det basale stoffskiftet aldri sover.
Mange har lav temp. også under behandling - som jo er tengn på manglende behandlingseffekt.
Ref. Broda Barnes
http://en.wikipedia.org/wiki/Broda_Otto_Barnes
http://www.brodabarnes.org/
Og nettopp den erkjennelsesfraskrivning av at det faktisk forekommer lavt stoffskifte i kroppen selv om det er nok stoffskiftehormoner i blodet - er det mange som lider under. De havner gjerne i såkalte difrensialdiagnoser, som etter mitt skjønn bare må være et fint ord for feildiagnoser.
ME og fibromyalgi er to nærliggende slike man bør se nærmere på.
Jeg leste engang at "har du symptomer på lavt stoffskifte, så har du det"
Jeg mener iallfall at det er grunnlag for en feilsøkning i den retning.
Mange setter likhetstegn mellom kjertelbetennelse (thyreoiditt - Hashimotos) og hypothyreose - med lavt stoffskifte.
Hypothyreose, betyr så langt jeg kan se bare at kjertelen har en underfunksjon.
Altså ingenting om årsaken til det, og det bedømmes bare ved at man kan se at kjertelen ikke produserer no stoffskiftehormoner i blodet.
Det kan være mange årsaker til det - også utenforliggende som feks lavt D-vitamin eller lave verdier av andre blodparametere.
Det MÅ ikke være en kjertelbetennelse, men er det i 90% av de tilfellene MAN FINNER !
Så bærer ikke dine tall bud om for lave blodverdier.
Målt opp mot hva ?
Legene måler den opp mot en statistikk utført på antatt friske mennesker og setter referanseverdiene til 2,5percentil.
så det innrømmes allerede i disse statutter at noen ligger over - og er friske !
Så, hvis du er av dem da ?
Har hatt 22 og går ned til 17 ?
Dette kan meget vel være symptomgivende, men vil ikke avsløres i en tolking av blodprøvene når de gjøres på denne måten.
Jeg syns legen din er flink som forstår dette !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
kan jeg ha lavt stoffskifte?
Av tor31 i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 50Siste melding: 26-05-07, 19:20 -
Lavt blodtrykk
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 9Siste melding: 21-11-06, 23:32 -
Kan man dø av lavt stoffskifte?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte og dødelighetSvar: 22Siste melding: 29-05-06, 10:51

Svar med sitat
Bokmerker