Viser søkeresultater 21 til 30 av 44
-
03-02-10, 16:51 #21
Sv: Liten effekt av medisiner?
takk for synsingen din nFinn

Likevel vet jeg ikke helt om jeg skjønte forklaringen din. Hvis binyrebarken produserer for mye hormoner kan pulsen bli høy, men da er vel ikke barken trøtt eller???
Jeg hadde hvilepuls på rundt 70 før jeg startet opp med medisinene, jeg merker ikke så mye til at pulsen er høyere men jeg føler jeg blir fortere sliten, kanskje ikke unaturlig når hjertet slår fortere?
Hvis den høye pulsen skyldes overdosering, ville jeg ikke da få økt T4, eller kan man merke det bare ved at TSH synker.....?
Jeg klarer nesten ikke å slå meg til ro med dette jeg, spekulerer voldsomt. Min lave TSH tyder jo på at stoffskiftehormonene tas opp i blodet, men ettersom T4 synker vil det da si at kjertelen ikke klarer å nyttegjøre seg hormonene omtrent som ved en autoimmun variant av hypothyreose?
Er nesten redd for at dette blir for mye for de to små grå som sloss voldsomt nå, det er virkelig fest der nå '
Føles litt ut som om kroppen min ikke liker levaxinet og Lioen, men jeg vil så gjerne at de skal være venner alle tre, heheFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-02-10, 17:11 #22
Du skriver ikke noget om hvornår du er blevet syg og hvordan du er blevet undersøgt før diagnosen. Jo længere man går med ubehandlet/udiagnosticeret hypothyreose - jo større belastning på binyrerne, men du skrev jo ikke så meget om din forhistorie med sygdommen.
Har du været kun på Levaxin før kombinationsbehandlingen? Du skriver også at du startede med en kvart Levaxin og en kvart Liothyronin.... Liothyronin sælges i 20 mcg styrke så det er nemt nok at regne ud, men Levaxin findes vist i flere styrker.... Så hvor meget af hvert er du i alt på nu om dagen?
Levaxin er et passivt lagerhormon og det bliver ikke aktivt (giver hjertebank osv.) før det er omdannet til T3... men måske vil din læge se hvordan det udvikler sig, måske i forhold til den mulighed at du evt. kunne være hormonresistent i nogen grad? Det pæne T3 og hjertebank kunne tyde på det, selv om FT4 dog ikke er højt nok.
Hvad med at du bad om recept på betablokkere, som du kunne bruge en pille af om eftermiddagen eller om aftenen, for at få rolig søvn? Ved hormonresistens anbefales faktisk netop betablokkere i tillæg til Levaxin eller kombinationsbehandlingen, hvor man fraråder reduktion af T-hormoner, hvilket folk gerne vil have netop for at undgå den forhøjede puls. Det er i hvert fald mange, der har haft glæde af som supplerende betablokker-behandling for den høje puls.
Der er lidt ekstra info om thyreoideahormonresistens. Du kan prøve at se, om du kan genkende noget af beskrivelsen:
- RTH-syndrom (thyreoideahormonresistens) (hjertebank)
- thyreoideahormonresistens
- Hva er thyreoideahormonresistens?
- thyreoideahormonresistens (2)
Overvej at bede lægen om betablokkere, om ikke andet så for selv at bestemme når du har brug for det og derigennem skaffe dig lidt ro og fred for den stressende hjertebank. Det kan give dig lidt overskud tilbage, så du får lidt bedre plads til at overskue det hele. Lige nu lyder det som om du allerede har fået mere at vide, at du kan nå at bearbejde, alt imens din puls banker videre og gør dig urolig.
Du kan læse lidt om betablokkere her: Betablokkere og hypo/hyper.
Betablokkere er ikke nervemedicin, men de bruges også på recept, lejlighedsvis af folk med eksamensskræk eller sceneskræk, så det er ikke fordi det skulle være farligt at bruge med måde og fornuft.
God bedring og god aften
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-02-10, 17:20 #23
heihei Anisa....

Jeg har faktisk en pakke betablokkere liggende
hehe, han skrev dem ut til meg i tillfelle jeg ble veldig plaget av at pulsen er så høy, men jeg vet ikke om jeg føler at det er bra å ta dem, jeg mener hvis pulsen er høy fordi jeg ikke tåler medisinene og de ikke øker stoffskifteverdiene mine skal jeg da ta nye medisiner for å fortrenge symptomene? jeg vet ikke, skal lese litt i de linkene du gav meg jeg. Tusen takk for at du og alle andre her inne bryr seg, jeg trenger litt oppbacking nå ....stoor klem
mvh bentedermegFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-02-10, 17:32 #24
Betablokkere vil redusere pulsen, men det er vel ikke nødvendig å ta dem før det blir hjertebank av det.
Stive binyrer er det man kaller det når døgnvariasjonen opphører, og når de gir en viss verdi ut uansett liksom.
Binyrer skal være istand til å produsere 10ganger døgngjennomsnittet ved sterk fysisk aktivitet.
Men de skal også slappe av om kvelden så du får sove. Da skal de falle til under halvparten av hva verdien er om morgenen.
Noen har ikke denne døgnvariasjonen, og ligger for høyt hele tiden - eller for lavt hele tiden.
Det eneste som eventuelt kan avsløre dette, der den spytt-testen. (saliva test om du vil google)
TSH er ikke et stoffskftehormon. (det deltar ikke i stoffskifteprosessen)
Eneste stedet i kroppen som har reseptorer for TSH, er kjertelen.
Så uansett hva denne er, eller ikke er, påvirkes ikke noe annet enn kjertelen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-02-10, 17:44 #25
Glemte visst å svare på alt jeg ble spurt om jeg........
Jeg har vært syk i et par års tid med de samme symptomer, tretthet, muskelsmerterm, reumatismelignende smerter, tørr hud, utmattelse, store mensblødninger, synsforstyrrelser, hodepine.......ut og inn hos leger, masse fravær fra jobb, hypokonderstempel på jobben.......
Jeg tok en kvart Lio, altså 5 mcg og en kvart Levaxin 12,5 mcg 3 ganger pr dag.
Etter de siste merkelige resultater har legen bedt meg gå opp til 25 mcg Levaxin tre ganger om dagen og redusere Lio til en kvart to ganger om dagen for å trappe opp gradvis til tre ganger om dagen av denne også.....
mvh bentedermegFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-02-10, 17:50 #26
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-02-10, 17:50 #27
Tag en pille i aften og få lidt fred! Et sporadisk brug af betablokkere vil aldrig tilsløre det totale sygdoms-billede.
Tværtimod - kan netop stress og uro pga. udmattelse pga. den høje puls - påvirke og forandre hormonfunktionen, da det jo netop er hormonernes job at gøre og tilpasse sig det din krop og dit psyke kommer ud for. Set i dette (rigtige) lys er det den rene fordel, når du selv kan bestemme hvornår du har mest brug for fred (og det tror jeg faktisk er nu.
).
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-02-10, 17:57 #28
hehe, Anisa, du er god

Joda skader sikkert ikke å forsøke en tablett nei........jeg henger rundt her som en flue og suger til meg all kunnskapen, takk for alle gode innspill.....jeg kommer nok innom her igjen senere i kveld...
stor klem fra bentedermegFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-02-10, 19:09 #29
"så det betyr at det at min TSH har sunket tyder på at kjertelen påvirkes av medisinene mine? men jeg forstår ikke helt,når kjertelen klarer å nyttegjøre seg hormonene burde ikke da de andre verdiene øke?"
Hm hm, her må du lese Bente.....
Det er ikke kjertelen som nyttiggjør seg hormonene - det er du som gjør det.
Kjertelen produserer hormoner som hver eneste av dine miliarder av celler trenger for virke. Det hormonet gjør for cellene er omtrent det du gjør når du åpner trekken på en vedovn.
Får du for lite hormoner skjer det samme som når du skrur ned for trekken. Ovnen blir kaldere og slagger mer.
TSH ThyreoideaStimulerendeHormon er et hormon kontrollsenteret i hjernen lager og sender ut i blodet for derigjennom å regulere den hormonstrømmen som kjertelen produserer.
Så spørsmålet ditt er feil stillt, om jeg kan antyde noe slikt uten å fornærme deg Bente. Jeg var der engang jeg også, om det kan være noen trøst.
Det er litt mer innvikla enn forklart over, men det blir du moden for senere, når de store stener er forankret.
Din situasjon er omtrent slik :
Kjertelen kager hormoner og sender ut i blodet, og du spiser hormoner som også ender i blodet. Summen av dette reagerer TSH-produsenten i hjernen på og hvis det er for mye, så skrur den ned proguksjonen. (for lite - opp)
Og når blodprøver tas feks på fT4, så er det summen av de du spiser og de kjertelen har produsert som vises i resultatet.
Det er bare hyggelig at du spør.
Spør mange - men vent til du har mye info med å danne deg et inntrykk av hva som stemmer - for deg.
For din situasjon er unik, selv om noen store stener ligger fast.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-02-10, 19:35 #30
Takk igjen NFinn for din tålmodiget

En del av det du skrev der skal jeg drøvtygge litt på
men har jeg forstått dette riktig?? :
"Og når blodprøver tas feks på fT4, så er det summen av de du spiser og de kjertelen har produsert som vises i resultatet."
jeg var tidligere, altså før medisiner oppe i over 14 i T4, nå er den nede i 11 med medisiner.
Kan man da si at det er sannsynlig at kjertelen produserer ekstremt lite nå mot tidligere? hvis jeg ikke hadde tatt medisiner ville vel verdien iallfall vært like lav, altså har min kjertel produsert mindre det siste halve året.
Når jeg da i tillegg har tatt medisiner kan jeg da tenke sånn at verdien ville vært enda lavere uten hormontilskudd???
Vet ikke om jeg egentlig spør om det samme om og omigjen her jeg hehe, irettesett meg gjerne
Tror vel det jeg spør om kan sammenfattes slik : Kan det være at jeg er midt i utviklingen av en alvorligere form for hypothyreose, altså om jeg ikke hadde tatt noen medisiner i det hele tatt så ville mine blodprøveverdier vært enda lavere, men at medisinene nå maskerer sykdommen og dosen ikke er høy nok til å øke hormonverdiene???
Sånn situasjonen ser ut nå har jeg jo en T4 på 11 helt i nedre grense og en T3 på 6,2 helt i øvre grense.....
Håper noen skjønner hva jeg mener, jeg er ikke helt sikker på at dette ble forståelig for noen, langt mindre for meg LOL
Når jeg tenker mer på det med binyrer og problemer relatert til dette har jeg funnet frem svaret på min DHEA prøve for en uke siden og der var verdien 13.5 ref 5.3-31.7, men dette sier altså ingenting om binyrenes funksjon???Sist endret av bentedermeg; 03-02-10 kl 20:08
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 0Siste melding: 29-08-09, 10:09 -
For den som vil ta seg en liten dans
Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 0Siste melding: 16-11-08, 20:37 -
effekt av Neo mercazole?
Av april i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 23-05-08, 07:55 -
Etter 5 uker på levaxin er ting stort sett som det har vært tidligere
Av JS i forumet Lavt stoffskifteSvar: 55Siste melding: 06-01-08, 10:28 -
Effekt av Armour
Av cathrin i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 15Siste melding: 14-06-06, 11:43
Svar med sitat

Bokmerker