Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
    Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

Standard Liten effekt av medisiner?

jeg har et halvt års tid gått på en kombinasjon av levaxin og Liothyronin, før behandlingsstart hadde jeg lav T4, men innenfor normalområde og normal TSH.

Fastlegen min mente jeg kunne forsøke behandling for å se om helsetilstanden min forbedret seg men nå etter et halvt år føler jeg meg like dårlig om ikke værre.

Nye blodprøver viser at min TSH nå er supprimert, normalt for kombibehandling regner jeg med, verdien er 0.06 nå og T4 har sunket fra 14 til 11, T3 var før behandlingsstart rundt 5,2 og har nå steget til 6,3.

Burde man ikke forvente at T4 skulle øke og ikke synke med behandlingen jeg får? Legen min mente jo at jeg kanskje hadde for lav T4 for meg og det var derfor jeg startet med prøvebehandling, han mente at jeg hadde hatt høyere T4 før og at mine symptomer kunne skyldes nedgang i denne.

Når jeg så etter et halvt år på disse medisinene ikke føler meg bedre og ikke har prøveresultater som kan indikere bedring lurer jeg jo på hva jeg skal gjøre.

Legen forslo å øke levaxinet og beholde samme dose T3 og se om dette gir resultater, jeg skjønte ikke helt hvorfor.

Takknemmelig om noen her har ideer om hvorfor kroppen min ikke ser ut til å reagere på behandlingen.....

mvh Bentedermeg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Liten effekt av medisiner?

Første jeg tenker er: har legen din sjekket binyrene og at de fungerer som de skal? Man skal egentlig gjøre det før man gir behandling for stoffskiftet med de færreste leger gjør det...Hvis binyrene ikke funker kan du få falske resultater av prøvene dine for t4 og t3, sp vidt jeg har forstått. hvis binyrene dine ikke fungerer bør du IKKE øke Levaxindosen din selv om verdiene ikke er så høye som de bør være.

Likevel vil jeg gratulere deg med å ha funnet en lege som forsøker og som uten at du spør om det setter deg på t3 behandling, så noe kan denne legen din altså.

Sjekk også ALLE vit/min da stoffskiftetrøbbel ofte fører til redusert næringsopptaksevne i tarmen. De fleste stoffskiftesyke er i det minste anemiske men mangler også ofte magnesium, kalsium osv.

Vil og anbefale at du tar minst 1200 mikrogram D3 per dag (IKKE D2!) da dette får stoffskiftehormonene til å fungere bedre i kroppen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Hei på deg og velkommen til Forumet!!!

Virker faktisk som du har en ganske oppegående lege ifht mange andre her,
    han har helt rett i at det er merkelig at t4 ikke er blitt høyere etter at du begynte behandling,
    helt klart at t4 er lavt ifht hva andre mener er behagelig(nærmere 20 og oppover litt)
    Nå sier du ikkenoe om hvilke symptomer du har eller hva doseringen din er,
    det kan være mye rart,
    men hvis du har begynt på en forsøksdosering på 25-50mg som de fleste leger begynner med virker dette lite, det må som regel økes litt til prøver og form kjennes bedre,
    Gi oss litt mer så vil nok en av veteranene her svare deg ganske raskt, dem har mye bedre peiling enn meg,
    men du må sjekke og tilføre vitaminer og mineraler også for dette er det veldig vanlig å være litt anemisk på.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Bente.
    Har lyst til å spørre om hvorfor du er på Levaxin ? Og Liothyronin ?
    Hva var det som gjorde behandling nødvendig altså ?

Egentlig syns det låter som et klassisk tilfelle av at Levaxin ikke funker, kombinert med en lege som har klippetro på at "det gjør den" og derfor tror at en liten justering av dosen fixer alt.
    Men jeg har ikke sagt noe jeg......

Slik drev dem på i 16 år med meg - ikke la dem få holde på !
    Krev å få en behandling som virker på deg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

hei, og takk for gode innspill jeg er ikke anemisk, jeg tar tilskudd av d3 og b12 og skal også begynne med injeksoner av b12 hver fjerde uke, homocysteinet mitt er noe høyt og det dårlige kolesterolet også. D3 er lav men ikke under normal, den ligger rundt 70 til tross for at jeg har spist store mengder av det det siste halve året, må legge til at jeg hadde altfor lavt initielt.

Har også tatt kalsium, to tabletter daglig og fortsetter med det.

Binyrene mine er det ikke noe galt med, fastlegen min har sjekket alt.

Jeg startet opp med en kvart Levaxin og en kvart Liothyronin og er nå oppe i å ta dette tre ganger daglig. Nå skal jeg ta en halv Levaxin tre ganger om dagen og en kvart Lio to ganger om dagen.

Legen kan ikke skjønne at jeg ikke har høyere verdier av T4

mvh bentedermeg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Hei Bente.
    Har lyst til å spørre om hvorfor du er på Levaxin ? Og Liothyronin ?
    Hva var det som gjorde behandling nødvendig altså ?

Egentlig syns det låter som et klassisk tilfelle av at Levaxin ikke funker, kombinert med en lege som har klippetro på at "det gjør den" og derfor tror at en liten justering av dosen fixer alt.
    Men jeg har ikke sagt noe jeg......

Slik drev dem på i 16 år med meg - ikke la dem få holde på !
    Krev å få en behandling som virker på deg.
    Hei og takk for svar
    Jeg ble satt på medisinene som et forsøk for å se om mine utmattelsessymptomer skulle bedre seg, sterke muskelsmerter minner om fibromyalgi, tørr hud, hetetokter, nattesvette, you name it :(

Stoffskifteverdiene var forsåvidt innenfor normalen men med noe lavt T4, legen har nok ingen klippetro på at Levaxinet skal virke, men han ville forsøke og hadde nok trodd at kombinasjonen med Lio skulle øke T4, da han mener at mange som er syke blir bedre av å ha en høyere T4.......

Og å kreve å få en behandling som virker, hva vil det si????? Det er jo det jeg forsøker da :(

mvh bentedermeg

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

glemte å legge til at jeg har høyere puls enn normalt nå, hvilepuls på rundt 90.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Liten effekt av medisiner?

Sitat Opprinnelig skrevet av bentedermeg Vis post
    Binyrene mine er det ikke noe galt med, fastlegen min har sjekket alt.
    Hej Bente og velkommen

Medmindre du har fået foretaget spytprøver for cortisol-døgnvariation, som du har selv udtaget 4 prøver af i dit eget hjem fire gange på et døgn - ved hverken du eller fastlegen hvordan dine binyrer har det.

Binyrer er det organ/kirtel, der holder din krop gående når den (af en eller anden grund) ikke kan nyttiggøre (eller mangler) thyreoidea-hormoner. Holder tilstanden på længe nok - kan du ikke undgå at udvikle mild eller moderat binyreinsufficiens, i folkemunde kaldet for "binyretræthed".

Udtrykket "mild" er her ikke noget at trøste sig med, idet selv en mild binyreinsufficiens har enorme konsekvenser for hele kroppen og for behandlingen af stofskiftesygdom relateret til skjoldbruskkirtlen. Her er ingen grund til andet end at rette opmærksomheden herpå, idet uden - vil du ikke opleve en bedring, andet end forbigående i heldigste fald.

Hvis du har fået udtaget 4 spytprøver og resultaterne har påvist en perfekt døgnvariation af kortisol - behøver du ikke bekymre dig om det. Men hvis du kun har fået udtaget en blodprøve eller cortisol i døgnurin - da aner ingen, heller ikke din læge, hvordan dine binyrer har det. Så enkelt kan det siges.

Det vil du også selv erkende, hvis du giver dig tid til nærlæse tråderne i forummet Binyrer. Det er nemlig af yderste nød, at underforummet Binyrer er oprettet i sin tid! Det er sket efter at det er gået op for os - at vores skandinaviske læger ikke kender til andre binyretilstande end Cushing`s og Addison`s.

Skjoldbruskkirtel-relateret tæring på binyrerne kender man til og behandler for i udlandet, mens hos os får vil lov at undværre. Men uden en sund "binyresupport" vil enhver behandling for hypothyreose resultere i ringere effekt end den ellers behøver at blive. Når binyrerne er for svage - vil enhver behandling for hypothyreose blive en "halv-behandling".

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Meldinger
    20

hjelpe meg Anisa......:(

En sånn prøve har jeg ikke tatt.....jeg har hatt sterke smerter under costalbuen på den ene siden den siste måneden......håper ikke det er smerter fra binyrene.........kan det være farlig å ta medisinene hvis binyrene ikke fungerer som de skal???

mvh bentedermeg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, jeg mener jo sånn generelt at vi kan forlange å bli behandlet profesjonelt.
    Fastlegen er en førstelinje - de skal vite når de skal sende en pasient videre - og hvor......
    Og ikke drive å tukle med spesialbehandling uten instruks fra spesialist.

Å starte Levaxinbehandling uten at det er nødvendig kan under noen omstendigheter være en risikosport.
    De helt klare kriterier er høy anti-TPO og lav fT4. Da skal man behandles.

Hvis feks. begge er lave, bør man jo finne ut hva som er årsaken. Fastlegearbeid blir da å kartlegge for spesialkompetanse.

Det er enighet om at en korvarig (i stoffskiftesammenheng) Levaxinbehandling med lav dose ikke er skadelig.

En langvarig behandling vil føre til at kjertelen mister sitt stimuli (at TSH blir nær null) og atrofierer (tilbakedannes)
    Når tilleggsbehandlingen opphører får kroppen for lite stoffskiftehormoner, og hvis atrofieringen er kommet for langt kan siuasjonen bli ireversibel.
    Hvor stor sjansen er og i hvor mange tilfeller det har skjedd, har jeg ikek sett noen tall på.

Men jeg mistenker mitt eget tilfelle til å være slik.
    Jeg hadde ikke antistoffer, og tenker meg at jeg hadde lavt fT4 fordi jeg hadde for lav D-vitamin.
    Det kan også skje at bare fT4 blir lav av uforklarlige årsaker - og da er det jo ikke annet en behandling som nytter.

Så jeg skriver bare for å bringe noen tanker frem om at det ikke er så enkelt....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Trijodtyronin (T3) har en gunstig effekt i hjernen
    Av Anisa i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 0
    Siste melding: 29-08-09, 10:09
  2. For den som vil ta seg en liten dans
    Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 16-11-08, 20:37
  3. effekt av Neo mercazole?
    Av april i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 23-05-08, 07:55
  4. Svar: 55
    Siste melding: 06-01-08, 10:28