Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Lavt stoffskifte og "muskelstyrke"

Vel, jeg er ikke lege selvsagt. Men kan fortelle hva jeg ville gjort.

Først ville jeg prøvd å få opp doseringen på Levaxin til den er der den skal være. Dette tar tid og du bør i mellomtiden ta blodprøver hver måned. Sjekk ALLTID ALLE vit/min.

Når du har fått opp doserningen til der den skal være, prøv det en stund (noen mnd) og se det an. Hvis du fremdeles ikke føler deg helt bra ville jeg kanskje prøvd Liotyronin til å komplementere med, de fleste leger skriver jo det ut nå. Gi det ca to mnd etter at du har kommet opp på riktig dosering. Fremdeles ikke ok? Prøv Erfa Thyroid. Eller du kan gå rett over på Erfa hvis legen din skriver det ut, er bare det at av og til kan det være vanskelig å finne en lege som gjør det. Og mange blir bra av syntetisk T3/T4. Men er greit å få opp doseringen på Levaxin først rett og slett fordi dersom du etterhvert begynner på f eks Erfa Thyroid så vet du hva dosen skal ligge på.

Hvis du ikke føler deg bra - ikke tren. Når du trener river du ned muskelmasse. Friske mennesker bygger den da opp igjen, og kroppen slenger på litt ekstra byggesteiner så man da etterhvert får større muskler. Men hvis kroppen din ikke fungerer som den skal rives muskemasse ned men kroppen klarer ikke å bygge den opp igjen. Resultatet er at jo mer du trener jo mindre muskelmasse får du, mindre muskelmasse betyr at stoffskiftet går ned og du blir sykere. Ingen trening eller overanstrengelse før du føler deg helt frisk. Dette har jeg fått bekreftet av tre forskjellige leger. Er helt utrolig, alle legene vet dette men likevel er de så indokrtinert at de anbefaler trening til alle stoffskiftepasienter uansett hvor syke de er

Lykke til og husk at dette tar tid.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det der forklarte en del. Jeg prøvde å trene litt her hjemme for 2 år siden, og det var etter det jeg første gang opplevde denne muskelsvakheten. Jeg måtte stoppe å få tur, for jeg orket det ikke lenger. Og tur var kjempe positivt, for jeg gikk med ei vennine og det var kjempe kos.

Da jeg fortalte det til legen jeg hadde den gangen (som bare mente jeg var deprimert), så fikke jeg bare høre at jeg var jo ikke lam.

Veldig intressant å vite at det jeg opplever er reelt. Selv om jeg vet det, så er det slitsomt når man ikke er blitt trodd overe flere år og blir plassert i diagnoser som ligner hypokonder.

Legen min gav meg bare medisin og oppfølging 3 mnd etterpå. Det syntes jeg var rart. Men han kjenner jo ikke til alle ting, for gamle legen noterte kun ned at jeg var "fortsatt deprimert". Ingen ting om alt jeg har fortalt om sitasjonen. Så jeg må begynne på nytt.

Får bare håpe at jeg ikke nå får høre at jeg "finner på" alle tingene siden det ikke er notert i forkant. Jeg som jo er blitt satt i bås på at jeg innbiller meg ting, kan jo havne i båsen av at jeg nå har lest om dette og da inbiller jeg meg vel det også. Hadde jeg hatt gamle legen ville det kunen skje, selv om jeg har fortalt han det før, men jeg håper nye legen er bedre. (Obs nå skravlet jeg fælt her. )

Takk for svar angående prøver også. Jeg lå nemlig helt i bunn på jern og ene prøva var under grensa også.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Er vanlig at stoffskiftepasienter blir anemiske da inadekvat eller ubehandlet stoffskiftesykdom fører til redusert næringsopptaksevne i tarmen. Men de fleste leger sjekker ikke alle vit/min men bare jern og b-vit. Kan godt hende du har flere mangler.

Pass og på å alltid sjekke Anti-TPO (antistoffer) og C-peptid og Kortisol. De to siste er stresshormoner. Dersom alle andre prøver er fine men stresshormonnivået er høyt tyder det på at noe er systemisk galt og man bør forske videre.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Stress er min største utfordring generelt for tida. Tåler ingenting før jeg blir stressa, og jeg er vant til å kunne ha mye og å få det unna. Men det var før.

Skal notere ned alt til jeg skal til legen neste gang!

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

All den tid du er inadekvat behandlet for din stoffskiftesykdom, hvilket du jo helt tydelig er, så tåler du alle former for stress dårlig. Både fysisk og mentalt stress. Det øker stresshormonnivåene og så blir du enda dårligere.

Beste du kan gjøre for deg selv er å gi slipp på dårlig samvittighet. Hvis det er noe du ikke klarer så har det faktisk en årsak i noe du selv ikke er skyld i.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det er det som er så "deilig", for alt jeg har sagt stemmer så godt. Jeg er jo blitt stemplet som psykisk syk, og når jeg har sagt at det er stresset som er problemet mitt og ikke depresjon. Har jeg fått beskjed om at "stress" ikke er noen sykdom. (Har jeg aldri påstått heller). Men når jeg fikk beskjed om at jeg bare hadde sosiale problemer da jeg sa at stresset var verst, blir det håpløst.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Du bør sjekke alle rådene Qa,
    jeg begynner å tvile på at Levaxin er det rette for meg,
    hadde t4 på 22 nå sist og fikk beskjed om at jeg var litt overdosert,
    men det hjelper ikke når t3 ikke følger med,
    jeg har hatt et par uker nå som formen har vært dalende og tror jeg trenger litt tilskudd av t3,
    hvis ikke er det binyrene mine som ikke likte at jeg sluttet med prednisolon,(legens avgjørelse) og gikk over til bare hydrokortison krem.
    Han mente det var pred som fikk meg til å gå opp i vekt, bare tull mener jeg, 10mg to ganger daglig ødelegger ikke vekta.

Tror det er Levaxinen som gjør det og at muskel og ledd smertene har eskalert de siste to ukene,
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Lignende tråder

1. Artikkel om lavt stoffskifte i "Mat og Helse"
    Av marge i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 09-02-13, 20:12
  2. "Ikke så veldig lavt stoffskifte"
    Av mariemor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 55
    Siste melding: 18-06-10, 22:57
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. "Ikke så veldig lavt stoffskifte"
    Av mariemor i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 25-03-09, 22:23
  5. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn