Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Hybrid View
-
27-01-10, 19:12 #1
Sv: Trening = økt behov for medisin????
Ja, det er fint å følge med.
Dine tall er jo noe uvanlige sett i statistisk sammenheng.
Men det er dine tall - og det er slett ikke sikkert at du skal ligge mitt i statistikken for å ha det bra. Du (alle) må finne sin dose (eller sine tall for de som måler)
Så hvordan finner man dem ?
Det er jo ikke så lett, men man finner de ikke på en stillestående dose.
Dine målinger viser jo høy fT4, så høy at den i mange tilfeller øker hvilepulsen til bankenivå.
Når ikke dette skjer hos deg, så kan det vel være fordi du vil ha det slik - eller enda høyere ?
Så høy fT4 skulle lage nok fT3 også - det gjør den ikke. Den ligger nær minimum.
Så hvorfor lager den ikke nok fT3 ?
Det er vel bare to muligheter ? Enten er ikke fT4-dosen høy nok, eller så virker enzymprosessen som omdanner fT4 til fT3 for svakt.
De-jodinasen, som den kalles, dannes bla.a av Selen og T2.
Vet du hvordan det stor til med Selen-nivået ditt ?
Denne prossen har jo innstill seg på hvordan du var - før du begynte med fremmede hormoner. Og den prosessen er ikke så lett å gjøre noe med.
Svaret på hvorfor det dannes for få fT3 kan være så enkel at fT4 ikke er høy nok - likevel.
TSH er jo også "medfødt og tilvendt" - den også syns at hormon-nivået i blodet er for lavt, og vil jo peke på at dosen skal opp.
TSH reagerer på både fT4 og fT3.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-01-10, 21:38 #2
Ett eller annet har i alle fall skjedd i løpet av det siste året.
Før når jeg var bra dosert og følte meg bra lå TSH <0.5, FT4 ca 18-20 og FT3 mellom 4 og 5. Skulle tro at etter å ha vært ganske bra dosert i 17 år og tenkt at hypothyreose er ikke noe problem leve med at en skulle kunne holde seg bra med små justeringer, men det siste året har vært ganske slitsomt egentlig.
Eneste forskjellen er at jeg det siste 1,5 årene har spist lavkarbo. Spiser mye kjøtt, fisk, skalldyr, meieriprodukter og egg som alle skal være gode kilder til Selen + jeg har jevnligt tatt ekstra vitamin og mineral-tilskudd.
Blir uansett å snakke med legen neste uke, da jeg ikke kan forsette slik. Bør vel kanskje be om litt utvidete blodprøver også. Kan ikke tro at kostholdet skal bety så mye for stoffskiftet så lenge jeg stort sett bare har fjernet mel, sukker, ris, potet, gulerøtter og frukt fra kostholdet. I tillegg til at jeg trener mye mer nå.
-
27-01-10, 21:52 #3
Nei det er ikke lett og skjønne seg på.
Skal du til legen, så ta en 25-OH-D3 prøve hvis du ikke har gjort det.
Det har så mange lite forståtte funksjoner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-01-10, 12:13 #4
Da fik jeg svar på de nye blodprøvene
TSH - 0.57
FT3 - 4.5
FT4 - 24
Jeg ble veldig overrasket over disse verdiene, da det er lenge siden jeg har følt meg så underdoser som den siste måneden. Etter eller anne stemmer ikke i kroppen for tiden!
Lignende tråder
-
Behov for litt grunnleggende kunnskap -
Av Maggien i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 26Siste melding: 05-10-08, 20:07 -
Arbeidskapasitet og behov for 50 % uføre
Av tidy i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 1Siste melding: 04-11-07, 13:00 -
Trening
Av Klara i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 06-12-06, 18:03 -
trening
Av Alba i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 17-04-05, 19:19

Svar med sitat
Bokmerker