Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
Hybrid View
-
25-01-10, 13:01 #1
Sv: Lavt stoffskifte og Grete Roede
Mitt stoffskifte gikk bananas, da jeg ble satt på en av Balderklinikkens dietter. Ikke spis gluten, sukker, mel, eddik etc..
Etter det har jeg blitt svært kritisk til slankekurer. Min erfaring er at kroppen min liker hyppige måltider med mye fett og proteiner. Melkeprodukter og rødvin tåler jeg ikke lenger. Sukker, hvetemel og råkost bør jeg være forsiktig med. Og vekta holder seg stabil. Uansett hva jeg spiser.
Selv tror jeg at tykktarmen spiller en viktig rolle i reguleringen av stoffskifte og er viktig årsak til at jeg har fått denne sykdommen. Lange perioder med lite mat i forbindelse med dødsfall i familien og tarminfeksjoner fra Afrika har forkludret fordøyelsessystemet. Nå spiser jeg når jeg er sulten og tenker ikke på vekta. Den må jeg leve med.
Gikk forresten ned i vekt i en periode, da jeg var overmedisinert på levaxin.
-
17-01-10, 22:40 #2
Der ligger hård videnskabelig evidens bag alle mine oplysninger! Referencerne har du fået i mit indlæg og meningen med alle disse links netop var, at ved at følge dem kunne du finde et sted at starte med at lære om det, finde kilderne og selv finde ud af mere. På f.eks. Lommelegen.no koster det nogle hundrede kroner i gebyr for at få besvaret et spørgsmål. Her får man hjælp til selv at finde svarene.
For at tale om noget andet.... Jeg har kigget nærmere på fundamentet under "Roede-metoden" og læser, at metoden bygger på følgende pilarene: "Matglede, Mosjon, Motivasjon & mestring og Medmennesker. Dette er Roede-metodens fire pilarer." For at opnå succes (her vægttab) skal man tilpasse sine holdninger, så de modsvarer nedenstående forskrifter:
- Gjør endringer du trives med og kan leve med på sikt.
- Ha tålmodighet og bruk den tiden du trenger er.
- Spis fargerikt! Frukt, bær og grønnsaker er naturens egen vitaminpille.
- Gjør noe aktivt sammen! Gå tur, gå på skøyter, ake, gå på ski. Det er lov og gøy å leke litt.
- Sov godt! Sover du nok, får du overskudd til å nyte maten, gjennomføre planer og stresse ned.
Vi har før haft en forbundsleder her, der har anbefalet svært syge hypothyreosepatienter at gå en tur i fjeldet med hunden for at blive bedre. Hvad med dem som er for syge til at gå tur med hunden, ændre deres tilværelse, have tålmodighed, spise farverigt, være sociale og sove godt? Sådan er det jo at have hypothyreose i moderat eller svær grad: at skulle lære at (over)leve uden at kunne leve efter denne opskrift, mens resten af samfundet sammen med Grete Roede peger fingrene af de syge som værende fede, dovne og slappe, "fordi alle kan tabe i vægt, hvis de spiser mindre end de forbrænder". Jeah right!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
18-01-10, 08:12 #3
Jeg skjønner at dette er et ømtåelig tema, og det er ikke meningen å tråkke på noens føtter her, men for å poengtere det igjen! jeg snakker utifra mine egne erfaringer og hvor jeg er i forløpet av sykdommen!
Jeg synes kanskje du overreagerer litt her Anisa, for jeg synes du burde ta hensyn til de som faktisk greier å leve ett tilnærmet normalt liv selv med hypothyreose. Jeg lever et tilnærmet lik normalt liv, hvor jeg er aktiv og går turer flere ganger i uka, og har normal omgang med venner og familie.
La meg si det slik at la meg ivertfall ha håpet om å kunne få leve så normalt som mulig mens jeg ennå har en frisk nok kropp til å gjøre det! Du snakker som om at har en fått hypothyreose, er slaget tapt!
Det er vel mulig å leve ett normalt liv selv med Hypothyreose?Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
18-01-10, 11:01 #4
Jeg synes vi skal ha takhøyde nok til å ha plass til alle her på forumet, også de som lever helt fint med sykdommen. Men selvfølgelig vil et slikt sted som dette preges av dem som ikke lever greit med sykdommen, de som sliter. Vi må også akseptere at vi ikke er likt skrudd sammen, at noe fungerer for noen mens annet fungerer for andre og at vi har forskjellige erfaringer. Noen opplever at de tradisjonelle vektreduksjonsmetodene fungerer, andre opplever at de ikke fungerer. Jeg mener at hver enkelt får finne ut hva som fungerer best for dem.
Når det gjelder ernæringsekspertisens og slankeindustriens holdninger til oss som har stoffskiftesykdommer, er jeg enig i at den er svært mangelfull. Jeg føler at man finner mange av de samme holdninger der som det Per Egil Hegge forteller om i sin bok "Og så må du ikke stille spørsmål", som om "det vi ikke vet noe om, finnes ikke". Ernæringsekspertisen skjuler sin manglende kunnskap om stoffskiftet bak det at de tror antall stoffskiftesyke overvektige er ca 1 % av totalt antall overvektige. Dermed utgjør vi nok en såpass "liten" gruppe at de antakelig ikke finner det verd å bruke tid på oss.
Personlig tror jeg denne gruppa er adskillig større enn vi aner, fordi mange går jo med et uoppdaget for lavt stoffskifte i årevis. Jeg har flere kunder som har slitt i årevis med stor overvekt og ikke blitt trodd av ekspertisen, og som nå etter mange år endelig får vite at de har hatt hypothyreose hele tiden. Selv har jeg også opplevd å bli kalt løgner, fordi jeg var så dum å fortelle sannheten om kostholdet og livsstilen min til en lege. "Hadde jeg virkelig spist så lite som jeg påstod, ville jeg ikke ha blitt overvektig" sa han. I hans øyne var jeg altså en løgner. Vi har nok en informasjonsjobb å gjøre overfor disse også, i likhet med den vi har overfor legestanden.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
17-01-10, 19:13 #5
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er ivertfall ett bevis på at det faktisk er mulig å gå ned i vekt, på Greteroede selv med lavt stoffskifte!
Jeg har gått ned 10 kg på ca 8 mnd, utelukkende på Greteroede, med lavt stoffskifte. Men jeg tror at noe av kluet er å spise nok for å holde oppe forbrenningen og en måvære tolvmodig, for klart jeg ogsåharmøtt motbakker og stillstand underveis...
Om det ikke funker for noen, blir det ivertfall galt å si at det ikke funker overhodet, for på noen funker det ivertfall. Det bør ivertfall gjelde de som er under behandling (at det funkerfor de).
Jeg tror også at riktig mat, sunn mat, hvor en spiser nok er med på å gjøre så stoffskiftet opprettholdes og en ikke får for lavt stoffskifte. Ergo en kan spise seg til et bedre stoffskifte. :=)
N`Finn, å slanke seg på 1000 kcal per dag, med så mye trim, selv med sunn mat, tror jeg ikke er noen god ide. Du som er mann også, det er altfor lite mat! Ikke rart vekta sto stille, kroppen vil kjempe mot et så lavt kcal inntak og holde på alt du har av energi og skru ned forbrenningen! Har prøvet å spise så lite jeg også, men da stoppet forbrenningen min helt opp, og det var mens jeg hadde lavt stoffskifte!
Legen min sa også at det ikke var bra å få i seg så lite som 1000 per dag, når en har problemer med stoffskiftet!
Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009
-
17-01-10, 19:56 #6
Mamma har lavt stoffskifte. Hun gikk OPP i vekt på Grethe Roede!

Jeg ser jo at dette fungerer for noen, spm er hvor lenge det evt varer og om de klarer å holde det. Personlig har jeg overhodet ingen tro på å telle kalorier. Jeg gikk ned 50 kg på fire mnd. Jeg begynte på Armour, kuttet ut gluten, melk og sukker og ting jeg ikke tålte. Jeg spiste MASSE mat, så mye jeg bare greide å stappe i meg, åtte ganger om dagen, masse, masse fett, total fysisk inaktivitet (tok drosje til stadighet, tok bussen selv om jeg bare skulle et stopp osv) og (sukker-og melkefri) sjokolade hver dag. Telte aldri kalorier og null trening altså. Jeg gjorde det totalt motsatte av hva jeg alltid har fått beskjed om å gjøre og har holdt vekta i fire år.
Og jeg har slitt med dette hele livet...
Fett er, som Anisa skriver, kjempeviktig og det er farlig å kutte det ut. Melk f.eks. Skummet melk er nesten ren laktose, dvs melkesukker. I den grad jeg får i meg kumelk er det kun kremfløte, smør og de feiteste ostene. Ingen melkesukker, bare fett og proteiner, noe kroppen min ihvertfall responderer bedre på kjemisk sett.
Vet dere hvordan man finner ut hvor mange kalorier som er i mat?
Man tar et gram av den aktuelle matvaren - og setter fyr på den!!! Så måler man tiden det tar før den er helt karbonisert, dvs bare aske igjen. Jo lenger tid jo flere kalorier. Så selvfølgelig har fett masse kalorier, det består for det meste av vann og tar en evighet å brenne opp...Men mennesker er ikke en forbrenningsmotor! Vi er en kjemisk-elektrisk motor. Hva i alle dager kalorier har å gjøre med hvordan kroppen reagerer kjemisk (dvs magesyrer og hormoner) på hva vi putter i oss, vel, det er jo bare sprøyt
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker