Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Hvis du ikke er vegetarianer, ville jeg berike meg med jern på alle fronter! Kruspsersille kan knuses i en kjøkkenmaskin eller med stavmikser. Liker du biff eller lever? Spis det! Mye! Gå inn på sider hvor du ser hva slags næringsinnhold det er i fødevarer, og plukk ut dem med mye jern. Tips om du liker havregrøt eller baker selv: la korn og gryn få ligge i vann eller melk over natta. Da får du ut mye mer jern enn om du koker eller baker direkte uten bløtlegging. Det er forsket på akkurat dette! Og vannet skal du ikke helle ut, men bruke.
Jeg spiser faktist veldig mye biff. Flere ganger i uken. Vi kuttet ut pølsemat og slikt i stor grad i fjor, og da har vi begynt å spise mye mer rødt kjøtt. Jeg er også glad i levergryte. Men da det kun er jeg som liker det i familien er det ikke det jeg orker å lage mest av for å si det sånn. I og med at jeg stadig er helt tom for jern har jeg fått lister av legen med jernrike matvarer. Så jeg føler at kostholdet er veldig riktig sånn jern og B12 messig. Bløtlegger korn gjør jeg faktisk alle de gangene jeg baker brød. Ikke at jeg visste at dette hadde noen annen hensikt enn at brødet virker ferskere og holder seg bedre lenger. Så det var jo gode nyheter.

Kruspersillle spiser jeg som Pebles også nevner i store monner på brødskivene. Ingenting smaker bedre enn en skive med nybakt brød, ost og masse persille. Da er jeg i himmelen

Sitat Opprinnelig skrevet av Fanteri
Ferritin = jernlager. S-jern er det som sirkulerer fritt. Så du har lavt serumjern, s'en står for serum, jernlageret ditt, altså ferritinet er ikke lavt, om man ikke går ut fra at du er i en akutt fase. Serumjern i anemiutredning har ingen verdi uten TIBC/transferrin.

Om du har en sekundæranemi, altså om ferritinet er falskt for lavt er en annen sak,og vanskelig for oss her inne å vurdere Lykke til!

Redigering: ser du har oppgitt TIBC'en din i første innlegg, jeg overså det, jeg beklager. Men den ser jo også normal ut. Jeg ville undersøkt om symptomene dine kan skyldes noe annet. Jeg synes stoffskifteverdiene dine er mer bekymringsfulle. Jeg skjønner at det ikke er godt å ha det sånn du har det. Klem!
Jeg lurer på om serumjernet som du kaller det, er lavt pga lavt B12? Men er ikke sikker.. men det er jo i alle fall en teori flere har har jeg lest. Stoffskiftet mitt svinger mye men ligger som regle i grenseland. Regner ikke med at det er noe hjelp å få på den fronten før jeg har klaget hos legen i et par år til. Men, blir innmari lykkelig om jeg er av de heldige som kan få rask hjelp da ;)

Fine linker du postet her n'Finn Nå ble jeg litt klokere. Med de andre linkene jeg har lest her og disse idag, så tror jeg jammen at jeg endelig forstår dette :o) Men da skal jeg holde øye på hele "jernkomplekset" mitt fremover og håper at jeg med hjelp av pillene som jeg ble tipset om her inne, kan bygge opp et lager som holder seg der det skal :o)