Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    3

Standard Kan det være højt stofskifte?

Hej

Jeg er ny herinde, men har læst en del indlæg.

Jeg har nu i 6 år lidt af kvalme, svedeture, hovedpine, svimmelhed, træthed, synsforstyrrelser, hukommelses- og koncentrationsbesvær og min vægt er gået op og ned.

Var til endokrinolog for to år siden hvor mine tal var:

tsh (0.4-4.0): 2,4
    fri t4(9.1-23.8): 10,6
    fri t3 (2.2-5.4): 3,9

Og for 5 år siden hvor de var:

tsh (0.4-4.0): 1,5
    fri t4(9.1-23.8): 11,7
    fri t3 (2.2-5.4): 4.1

Der er ikke blevet målt hverken Tras eller TPO.

Jeg har en ny tid hos en endokrinolog i DK som skulle være ekspert på området.

Er der nogen der kan kommentere mine tal og er der andre værdier jeg skal have målt udover TRas og TPO næste gang?

Med venlig hilsen

Hanne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kan det være højt stofskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Hanne10 Vis post
    Var til endokrinolog for to år siden hvor mine tal var:

tsh (0.4-4.0): 2,4
    fri t4(9.1-23.8): 10,6
    fri t3 (2.2-5.4): 3,9

Og for 5 år siden hvor de var:

tsh (0.4-4.0): 1,5
    fri t4(9.1-23.8): 11,7
    fri t3 (2.2-5.4): 4.1

Der er ikke blevet målt hverken Tras eller TPO.
    Umiddelbart ser det ud til, at dit stofskifte generelt falder langsomt over årene. Det ville ikke overraske mig hvis anti-TPO viser antistofferne mod skjoldbruskkirtlen, hvis endokrinologen svinger sig til at få rekvireret denne test denne gang.

Det er nemlig ikke så sjældent, at man udvikler thyreoiditt meget længe før at det overhovedet kan ses i resultaterne af almindelig thyreoidea-screening. Antistof-prøverne bliver dog som regel rekvireret først når antistofferne nærmest kan ses, boltre sig, med det blotte øje, billedligt talt, dvs. alt for sent.

Var de symptomerne du beskriver anledningen til at du kom til endokrinologen første gang? Og hvad var endokrinologens kommentarer for 2 og 5 år siden? Hvad mener du selv, Hanne? Velkommen her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    3

Standard Sv: Kan det være højt stofskifte?

Tak for dit svar :-)

De her symptomer, har jeg haft fra starten.

Endokrinologerne mente ikke, at det havde noget med stofskiftet at gøre.

Jeg er bare efterhånden i en situation, hvor jeg synes jeg har prøvet alt, gået til psykolog, diverse alternative behandlinger osv. og jeg bliver ved med at have symptomerne.

Det er som om at min krop pludselig går i selvsving og kører på for højt blus. Udover ovennævnte symptomer så taber jeg mig hurtigt, mine muskler bliver svage og kramper hurtigere. Jeg vågner tidligt om morgenen med massiv kvalme og svedeture og mine negle vokser hurtigere end normalt. Den eneste måde jeg kan få det lidt bedre på er at spise rigtig meget mad, så mindskes kvalmen lidt.

Jeg er ved at være desperat og vil nok prøve at foreslå endokrinologen at jeg kan komme på noget stofskiftemedicin.

Er der nogen er jer derude, der er blevet diagnostiseret med højt/lavt stofskifte, selvom jeres prøver ligger inden for normalområdet? Og er det ok at begynde at rode ved stofskiftet på denne måde?

Venlig hilsen

Hanne

Ps: Anissa, hvad er thyreoiditt helt præcist?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Kan det være højt stofskifte?

Har du børn?
    De her symptomer, har jeg haft fra starten. Endokrinologerne mente ikke, at det havde noget med stofskiftet at gøre. (...) Jeg er ved at være desperat og vil nok prøve at foreslå endokrinologen at jeg kan komme på noget stofskiftemedicin.
    Man har ikke TSH på over 1 uden grund. Det bliver spændende at se, hvad de næste prøver viser og før de er taget og analyseret får du nok ikke endokrinologen til at overveje behandling, idet de fleste endokrinologer ikke mener at man er stofskiftesyg før TSH er over 10 (hvilket er bullshit, mener jeg). Hvad du derimod burde forsøge at vende vrangen ud på dig selv for er, at få endokrinologen overtalt til at rekvirere (foruden alm. thyreoideascreening inkl. FT4 og FT3) en Autoimmun thyreoiditis: Pakke. Lad dig ikke affærdige med at det er dyrt. For det første er det ikke så dyrt og for det andet, selv "dyrt" er pebernødder i sammenligning med de omkostninger for patienten OG sundhedsvæsenet, som udiagnosticeret thyreoidit vil koste i all fremtid. Krydser fingre.

Hvis det glipper - tab ikke modet. Du kan købe en allertiders god test (efter min mening bedre end på blodlab i DK) hos Genova Diagnostics. Testen hedder Comprehensive Thyroid Assessment og du kan læse om den her. Jeg kender flere, der først kunne få deres læger i tale efter at de er stillet op i konsultationen med disse analyser i hånden. Godt nok lykkedes det ikke alle undgå at skulle skifte læge i de særlig genstridige "læge-tilfælde", men ellers i den sidste ende gik tingene i skred i den positive retning takket være den slags "privat initiativ". Muligvis fordi lægerne på Genova er eksperter i at analysere og tolke prøveresultater, mens vores læger inkl. de fleste endokrinologer halter langt bagud, og hvad der ikke står angivet i tabellerne - "findes ikke" i deres verden... Du ved, Hanne - man finder ikke hvad man ikke kender til eller ved noget om, vel?

Er der nogen er jer derude, der er blevet diagnostiseret med højt/lavt stofskifte, selvom jeres prøver ligger inden for normalområdet? Og er det ok at begynde at rode ved stofskiftet på denne måde?
    På hvilken måde? En prøvebehandling for stofskiftesygdom har endnu ikke skadet nogen. I gamle dage har man brugt prøvebehandlinger til netop at bekræfte eller eliminere mistanken om stofskiftesygdom i skjoldbruskkirtlen. Og tro det eller lad være... raten af vellykkede behandlinger var himmelhøj højere dengang end den er i dag.

Man kan sagtens være "høj og lav" på samme tid. Læs evt. tråden Høy og lav på samme tid og TRAS, lavt eller høyt stoffskifte???. Se om du kan genkende noget fra dine egne erfaringer.

Ps: Anisa, hvad er thyreoiditt helt præcist?
    Autoimmun betændelse i skjoldbruskkirtlen, der kan være udløst af forskellige årsager: http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...?document=1187 Ofte oplever patienterne netop disse vilde skift mellem for højt og for lavt, som følge af udsving i det autoimmune angreb på skjoldbruskkirtlen, der derved kan blive ustabil og på skift danne for meget eller for lidt hormon. Men lige netop det ved jeg ikke så meget om. Håber andre kommer forbi med mere uddybende forklaring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Meldinger
    3

Tak for dine svar, det er så godt at tale med nogen om det!

Nej, jeg har ikke børn.

Du skriver, at man ikke har tsh over 1 uden grund. Men er det ikke rigtigt, at hvis man har højt stofskifte, så er tsh lille?
    Kan jeg godt have for højt stofskifte med tsh på 1,5 og senere 2,4?

Rart at vide, at man godt kan prøve stofskiftemedicin og se om det virker :-)

Jeg vil bestemt prøve og se om jeg ikke kan få den fulde stofskiftepakke-undersøgelse som du foreslår :-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

TSH er kjertelens styringshormon. Det produseres i hypofysen på bakgrunn av hvor mye fT3+fT4 det finnes i blodet.
    Hvis kjertelen modtar en høy TSH produserer den flere stoffskiftehortmoner.
    Det betyr at hvis TSH er høy skal kjertelen produsere på høygear - og hvis den ikke evner det, er det noe iveien med dens evne til å produsere.
    Den kan være syk, og anti-TPO vil si noe om den er det.
    Den kan også mangle "deler" til produksjonen (jod, tyrosin)
    Det finnes også en rekke sjeldne tilstander som vil kunne begrense produksjonen.

Stigningen i TSH fra 1,5 til 2,4 skal forventes en stigning i fT4.
    Og det vises en senkning.
    Noe er i veien.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Højt blodtryk 150/115 - påvirket af stofskiftet?
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-09, 19:51
  2. Nye blodprøvesvar - højt natrium?
    Av gitteh i forumet Blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 19-08-08, 17:53
  3. D-vitamin på 52 og for højt kalcium
    Av gitteh i forumet D-vitamin
    Svar: 7
    Siste melding: 23-11-07, 20:17
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-09-07, 11:18
  5. Lav TSH, normal FT4, højt ANTI-TPO
    Av brits i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 25-08-06, 17:05

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn